Lidé z kanceláří si s těmi z provozu přestávají rozumět, komunikace vázne

Názor
České firmy a podniky čeká nelehké období. Problémy loňska, jako zdražení energií, výrobních nákladů nebo celková inflace, sice podle prognóz lehce oslábnou, ale ekonomika ještě zdaleka není ve stavu, kdy by si podnikatelé mohli v klidu oddechnout. Naopak.
Mezi hlavní způsoby předávání důležitých informací v tuzemských firmách převažují hromadné meetingy a nástěnky. Ilustrační foto: Pixabay.com

A přestože mohou nyní přijímat z médií a prognóz odborníků lehce optimistické zprávy, může je překvapit problém, který je v současnosti tak trochu „pod radarem“. Tím je bublající nespokojenost uvnitř velkých firem. Tentokrát specifická.

Neviditelná bariéra totiž roste mezi lidmi v kancelářích a lidmi v provozu. A přestože má silné socioekonomické pozadí, neboť poslední těžké roky dopadly na různé skupiny různých obyvatel rozdílným způsobem, ten hlavní důvod je ještě jiný: Nedostatečná komunikace změn, které se v době transformace ve firmách dějí.

Česko v náruči nejistoty

Češi se přitom po letech začali bát o svoji budoucnost. Polovina z nich očekává, že situace bude ještě horší. A to i pro ty s nadprůměrnými platy. Jak silná pak musí být nejistota u lidí, kteří mají mzdy naopak podprůměrné? Právě v této skupině se nyní velká část zaměstnanců bojí o práci.

Podle průzkumu poradenské společnosti RSM každá desátá firma počítá s tím, že přijde během roku o lidi – paradoxně jako kompenzaci za to, že chce přidat klíčovým pracovníkům. Netřeba dodávat, že ti se nachází často právě v kancelářích.

PSALI JSME:
Komunikace: Když dojde na vlastní lidi, jsou firmy v koncích

Že změny nastat musí a že firmám nastává složité období, to nijak nerozporuji. Na druhou stranu by to však v žádném případě neměla být omluva, proč na některé klíčové prvky transformace rezignovat. Naopak.

O čem konkrétně mluvím? O flexibilní, rychlé a přímé komunikaci uvnitř společnosti. Takové, která bude schopna zasáhnout stejnou měrou každého zaměstnance – ať už tráví den v zasedačkách nebo u pracovního stroje.

Pro informaci, že to je dnes problém, nemusíme chodit daleko. Podle loňského průzkumu AMKOS považuje 70 procent českých společností svůj vnitřní komunikační mix za neefektivní.

I u těch nejpokročilejších často putuje informace k příjemci až několik dnů, protože mezi hlavní způsoby předávání důležitých informací převažují hromadné meetingy a – a teď si nevymýšlím – nástěnky. Roztříštěnost, informační smog nebo nepřehlednost patří mezi nejčastěji zmiňované problémy.

PSALI JSME:
Kde seženete nové místo, až přijdete o práci?

Informaci o plánovaném propouštění se tak může pracovník dozvědět častěji z neoficiálního zdroje, navíc pokroucenou než z oficiální komunikace. A ve spojení s bobtnajícím strachem následovaným nespokojeností jde v podstatě o časovanou bombu uvnitř českých firem.

Strach modrých límečků, netečnost těch bílých

Ten důvod už byl zmíněn. Každý obtížný krok dopadne na jednotlivé pracovníky různým způsobem. „Bílé límečky“ z kanceláří případná výpověď zabolí méně než „modrý límeček“ s dvacetiletou praxí.

Přitom ti první se k zásadním informacím dostanou lépe – přes vazby, komunikační platformy nebo lepší vztahy s managementem – než člověk „od pásu“ nebo v terénu, který má často jen tlačítkový mobil.

Rozhodně však nejde jen o problém nedostatečné digitalizace. Jde také o vnitřní nastavení managementu a nepochopení dynamiky firemních procesů. A bohužel i opomenutím faktu, že s tím můžeme něco dělat.

PSALI JSME:
Peníze nejsou na prvním místě. Častěji měníme práci kvůli mezilidským vztahům

To je otázka rychlých a flexibilních rozhodnutí. A ta by se manažeři měli naučit dělat teď, protože včera bylo pozdě. Mnohokrát pochopitelná frustrace pracujících může položit nejen celou firmu, ale zadělává na celospolečenský problém. Ten už se rýsuje na horizontu každým dnem a k povšimnutí si této skutečnosti stačí čas od času zapnout televizi.

Blbá nálada roste z nejistoty a odcizení

Jsou to příběhy, které každý zná. Všechny jsou si velmi podobné, napříč světem. Ekonomické problémy se odráží v nejistotě na pracovišti, náhlé propouštění po dlouhých chvílích manažerského ticha vyvolává hněv a zklamání.

Kdo někdy žil v místě, kde je život většiny obyvatel spojený s prací například v jednom lokálně dominantním podniku, sám možná zažil, jak se velké propouštění a konflikty propisují do celého regionu. Frustrace roste a přetavuje se v negativní společenské jevy.

S tím ale společnosti mohou něco dělat. Mluvit s lidmi přímo. Rychle. Lidsky. Nikdo nechce ze svého pracoviště školku, kde se o něj budou všichni starat, špatně ale neseme odcizení od naší práce, od smyslu našeho počínání a od základních jistot. Chceme férové zacházení, práci bez tajností a podivných diskuzí o naší budoucnosti za zavřenými dveřmi.

PSALI JSME:
Obavy z budoucnosti: Střední generace se bojí o práci, mladí o peníze

I když někdy nemáme na vybranou a musíme se s některými lidmi rozloučit, dobrá manažerská komunikace nám může ušetřit zdroje a problémy na obou stranách. Znejistěná a obávající se pracovní síla nefunguje dobře.

Management uzavřený ve věži nemůže činit dobrá a včasná rozhodnutí. Je v našem nejen ekonomickém zájmu, abychom mezi sebou měli jasno a netahali proti sobě, ale spolu. Rozzuření propuštění zaměstnanci nedělají dobře nejen podniku, ale ani celé společnosti.

Chceme prosperující Česko? Buďme k sobě ohleduplní

Práce je místo, kde člověk stráví většinou třetinu dne. Přináší do ní s sebou pocity, nálady a myšlenky z domova, ze společnosti. Když z ní odchází, funguje to rovněž tak. A co si budeme namlouvat – přístup zaměstnavatelů má snad až na výjimky velkých měst naprosto zásadní dopad na celkovou atmosféru ve společnosti.

Pokud lidé odchází z práce naposledy a cítí se podvedení, frustrovaní nebo zneuctění, logicky se to projeví doma a ve společnosti. Každý den můžeme slyšet o pesimismu a rostoucí nedůvěře. Dá se v takovém prostředí dobře pracovat a něco budovat? Nikoli. To platí jak o zaměstnání, tak celé zemi.

PSALI JSME:
Bez práce? Nezájem! Generace Z se nezaměstnanosti nebojí

Co si z toho odnést? Firmy si musí uvědomit, že svět mimo jejich zdi nekončí a čísla na grafech a prognózách neodráží životy lidí uvnitř i venku. A komu toto nestačí, ten by měl nahlédnout do průzkumů:

78 procent zaměstnanců je ochotno projít si se zaměstnavatelem až půl roku nejistoty, pokud s nimi jedná na rovinu. 81 procent pak zvažuje změnu pracovního místa ve chvíli, kdy jim zaměstnavatel zatají nebo neumí vysvětlit tak zásadní věc, jako je například propouštění.

Jinými slovy: Slušná interní komunikace, která se dnes neobejde bez technologií, má z mého pohledu jasný podíl na tom, jak rychle se uzdraví naše ekonomika. Mluvme spolu. Můžeme jen získat.

Autor je zakladatel komunikační sítě Munipolis a expert na interní komunikaci
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Chci dělat něco jiného! Jak Češi mění zaměstnání

Zavřít reklamu ×
  1. Hezky řečeno: „Firmy si musí uvědomit…“ Co se skrývá za pojmem „firmy“? Zase jen a jen lidé. A to platilo a dál platit bude, že bílé límečky se cítí nadřazeně nad modrými, modré zase cítí nevraživost k bílým a tudíž sociální interakce fungovat nebude. Dokud to nepřevezme IA.🫤

  2. Kdo jednou zažil chování k zaměstnancům třeba v Rakousku tak tady už pracovat nikdy nebude. Plat je tu 3x nižší a chování jako k psům. To nemluvím o práci v Nizozemí. Tam je zaměstnanec pán a majitel firmy Vám osobně doveze jídlo pokud děláte pár hodin nad stanovenou pracovní dobu. Tady je to nemyslitelné!

  3. Hezky řečeno: „Firmy si musí uvědomit…“ Co se skrývá za pojmem „firmy“? Zase jen a jen lidé. A to platilo a dál platit bude, že bílé límečky se cítí nadřazeně nad modrými, modré zase cítí nevraživost k bílým a tudíž sociální interakce fungovat nebude. Dokud to nepřevezme IA.🫤

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nabídka volných pracovních míst klesá

Navzdory nepřesvědčivým výsledkům české ekonomiky v posledním roce a půl se situace na trhu práce rozhodně nijak dramaticky nevyhrotila. Ekonomika byla sice v útlumu, na trh práce přicházeli další lidé, nicméně …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.