Nejčastější viníci nehod „dluží“ na povinném ručení stovky milionů

Rozhovor
Skupina řidičů, kteří nejčastěji bourají, sice na povinném ručení zaplatí 1,7 miliard korun, ovšem jejich celkové škody přesahují částku dvou miliard. V rozhovoru pro Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) to uvedl Petr Jedlička, hlavní analytik České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů. „Klient, který způsobil v minulosti škodu, je výrazně rizikovější i pro následné období. Těchto vozidel je u nás téměř 500 tisíc, což je asi deset procent z více než pěti milionů pojištěných osobních automobilů,“ řekl Jedlička.
Petr Jedlička, hlavní analytik České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů. Foto: Česká asociace pojišťoven

Jaké je aktuální průměrná výše povinného ručení a jak se cena zvýšila od loňska, ale třeba i za posledních pět let?
V roce 2017 jsme uvedli, že tempo celkového nárůstu pojistného u povinného ručení ve své podstatě kopírovalo celkový počet pojištěných vozidel a že průměrné pojistné se nijak neposouvá. To se v roce 2018 výrazně změnilo. Celkové tempo nárůstu počtu pojištěných vozidel stále roste, ale absolutní objemy pojistného se navyšují výrazněji, než by odpovídalo právě nárůstu pojištěných vozidel. To ve svém důsledku znamená, že průměrné pojistné po předchozí několikaleté stagnaci rostlo v roce 2018 za všechny druhy vozidel ve všech kategoriích o 3,4 procent. To je hodnota 2869 korun.

Bude se povinné ručení zdražovat i letos? Zhruba o kolik?
Konkrétní rozhodnutí je vždy na dané pojišťovně a promítá se do něj očekávání vývoje škod, nutnost splnění požadavků regulace, kdy na postačitelnost pojistného v povinném ručení dohlíží Česká národní banka, roli hraje rovněž obchodní politika konkrétní pojišťovny. Lze očekávat, že pokud bude i nadále škodní průběh vyhodnocený ze strany konkrétní pojišťovny jako nepříznivý, bude tento fakt promítnutý do ceny.

PSALI JSME:
Pojišťovny zaplatí na škodách více, než kolik vyberou na pojistném

Co je hlavním důvodem zvyšování ceny?
Od roku 2015 škodní inflace za majetkové škody výrazně eskaluje. V letech 2011 až 2014 vycházelo průměrné tempo navyšování majetkových škod o 3,3 procent ročně. Od roku 2015 však dochází k průměrnému navyšování škod o 7,2 procent. Jinými slovy, v roce 2011 byla průměrná majetková škoda nižší než 29 tisíc korun, za rok 2018 očekáváme, že překoná 42 tisíc. Tento nárůst souvisí s navyšující se cenou práce v autoservisech, rostoucí cenou náhradních dílů, ale také s technicky sofistikovanější, a tím nákladnější opravou vozidel.

Co ještě hraje roli?
U škod na zdraví můžeme poměrně přesně kvantifikovat, jakým způsobem se navýšily hlavní typy nároků podle nového občanského zákoníku. Například u odškodnění bolesti se průměrná částka zvedla o 125 procent na téměř 94 tisíc korun. Podobně se také vyvíjelo průměrné odškodnění za takzvané ztížení společenského uplatnění, které kvůli novému občanskému zákoníku vzrostlo o 106 procent na přibližně 732 tisíc korun. Velmi podstatné navýšení se týká také nemajetkové újmy, která se vyplácí pozůstalým při smrtelné nehodě. Zde se částka pro všechny pozůstalé zvýšila z necelého milionu korun o 144 procent na téměř 2,4 milionu korun.

PSALI JSME:
Po nehodě jsou důležité služby, které vás postaví na nohy

Ještě něco?
Ano, další nároky, jako jsou ztráta na výdělku během pracovní neschopnosti a náklady na léčení, vzrostly kvůli standardní škodní inflaci a vyšším mzdám o 15 procent. Dále bych zmínil, že nároky bolestného a ztížení společenského uplatnění jsou přímo indexovány vývojem průměrné hrubé mzdy. A protože tato mzda díky dobré kondici české ekonomiky narůstá poměrně dynamickým tempem, tak se tento vývoj přímo úměrně promítá do navyšovaní průměrného odškodnění. Od roku 2014 hodnota bodu za bolestné vzrostla o zhruba 20 procent.

Dokáže i přes zvyšování ceny povinné ručení pokrýt všechny potřebné náklady?
Stále velmi významnou technickou ztrátu v povinném ručení působí zejména segment vozidel fyzických osob s vícečetnými minulými škodami nebo neplacení pojistného v povinném ručení. Tato statistika funguje velmi spolehlivě. Klient, který způsobil v minulosti škodu, je výrazně rizikovější i pro následné období. Těchto vozidel je u nás téměř 500 tisíc, což je asi deset procent z více než pěti milionů pojištěných osobních automobilů. Tato skupina „škodičů“ sice zaplatí na pojistném 1,7 miliardy korun, jejich celkové škody však přesahují částku dvě miliardy. Technická ztráta tak vychází na 22 procent.

PSALI JSME:
Kdy povinné ručení nestačí a škodu doplatíte ze svého

Jak je tomu například u leasingových aut?
Podobně. U toho segmentu je technická ztráta 16 procent. Také bych ještě zmínil skupinu nákladních aut a tahačů, a to především v případech, pokud jezdí do zahraničí. U této skupiny je technická ztráta 21 procent. Když tyto tři segmenty sečteme, zjistíme, že na pojistném se zaplatí asi 5,4 miliard korun, škody však přesahují hodnotu 6,5 miliardy korun. Celková technická ztráta je tak 20 procent.

Stále platí, že mnohá vozidla nemají povinné ručení? Kolik jich je?
Ano, stále jsou motoristé, kteří u svého auta neplatí povinné ručení a tím porušují zákon, který určuje, že majitel vozidla je povinen platit toto pojištění. Odhadem je těchto nepojištěných vozidel přibližně 143 tisíc, každoročně způsobí přes tři tisíce nehod.

PSALI JSME:
Sváteční řidiči nemusejí platit povinné ručení po celý rok

Jak vůči jejich majitelům postupujete? Jaká je průměrná dlužná částka za povinné ručení?
Pokud zjistíme, že je motorista v registru silničních vozidel a neplatí povinné ručení, posíláme mu výzvu k úhradě poplatku do garančního fondu. Sazby příspěvku stanovuje Ministerstvo financí svou vyhláškou. Přehled sazeb mají motoristé k dispozici na stránkách České kanceláře pojistitelů. Stejná vyhláška stanovuje, že společně s příspěvkem má kancelář pojistitelů právo na náklady spojené s jeho uplatňováním, a určuje jejich výši na 300 korun. Pokud lidé obdrží výzvu k úhradě příspěvku, je to pro ně signál, aby si dali své povinnosti do pořádku a především tak předešli mnohonásobně vyšším částkám v případě škody, kterou mohou svým vozidlem způsobit.

V minulosti se stávalo, že jste oslovili nesprávné majitele. Už se to nestává?
Při zasílání výzev k úhradě musíme vycházet z údajů registru vozidel. Pokud motorista vozidlo prodá a nezařídí si přepis vlastníka v registru vozidel, bude zde stále figurovat jako vlastník. Pokud nebude vozidlo pojištěno, nejspíše ho obešleme výzvou. Bude pak na něm, aby prokázal, například kupní smlouvou, že vozidlo již nevlastní. Je to ale pro něj i pro nás naprosto zbytečná komplikace. Proto všem motoristům doporučujeme, aby nepodceňovali svou povinnost vůči registru vozidel, nespoléhali na kupujícího, že přepis na registru zařídí a sami se o to aktivně postarali. Nejde jen o pojištění, z registru vozidel vychází například i policie při řešení dopravních přestupků.

PSALI JSME:
Změnu povinného ručení pečlivě plánujte

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.