Nelíbí se vám náhradní hotel? Tak si zůstaňte na letišti!

Slova, která manželé Musilovi slyšeli od delegáta cestovní kanceláře, jim doslova vyrazila dech. Po příletu na letiště na řeckém ostrově Korfu se totiž dozvěděli, že budou bydlet v jiném hotelu, než jaký si vybrali. Nesouhlasili, ale delegát jim oznámil, že klidně můžou zůstat na letišti. Nakonec po několika letech od cestovní kanceláře díky společnosti Vašenároky.cz vymohli odškodnění 12 tisíc korun.
Když manželé Musilovi na recepci hotelu Ariti Grand Hotel předložili vouchery, dozvěděli se, že na seznamu nahlášených hostů vůbec nejsou. Foto: aritihotel.com

František Musil a jeho manželka uzavřeli smlouvu s cestovní kanceláří v květnu 2015. Vybrali si rekreaci na řeckém ostrově Korfu, v hotelu Ariti Grand Hotel. Zájezd zaplatili v požadovaném termínu. Po příletu na letiště jim ale delegát oznámil, že budou ubytováni jinde. Marně proti tomu protestovali. Zástupce cestovní kanceláře jim oznámil, že mohou zůstat na letišti a zařídit si ubytování sami – a tím porušit smlouvu o zájezdu.

Nakonec je autobus odvezl do náhradního hotelu Alexandros. Následující den se manželé Musilovi vypravili do „svého“ hotelu, kde na recepci předložili vouchery. Dozvěděli se ale, že na seznamu nahlášených hostů vůbec nejsou, což posléze potvrdil rovněž delegát cestovky. Recepční v náhradním hotelu jim poté sdělila, že u nich byli nahlášeni až jako hosté v režimu last minut – v den jejich příletu.

PSALI JSME:
Za hádku s manželkou náhradu za zkaženou dovolenou nedostanete

Pět kilometrů od moře

Náhradní ubytování ani neodpovídalo představě manželů, neboť ti si jakožto vášniví fotografové letadel vybrali Ariti Grand Hotel i kvůli jeho poloze v blízkosti přistávací dráhy letiště. Nové pokoje byly od letiště daleko. „Proto manželé v reklamačním protokolu delegáta žádali, aby byli ubytování v souladu se smlouvou, případně v lokalitě, ve které se nachází letiště a kde by na něj měli výhled,“ sdělila Eva Jurčíková ze společnosti Našenároky.cz, která posléze poškozené zastupovala ve sporu s cestovkou.

Ariti Grand Hotel si manželé vybrali rovněž kvůli jejich omezené pohyblivosti, protože v areálu je pozvolný vstup do bazénu a na pláž vozí turisty kabinková lanovka. Náhradní hotel byl nižší kvality a bez pozvolného vstupu do menšího bazénu. Nejbližší pláž byla navíc vzdálená asi 5 kilometrů. Na rozdíl od původně vybraného ubytování nebyla v pokojích hotelu Alexandros ani wi-fi, kuchyně nabízela jednotvárnou stravu s minimálním výběrem jídla a vybavení bylo obstarožní.

Po návratu domů manželé Musilovi zájezd reklamovali. Jelikož se ničeho nedočkali, předali svůj případ zmiňované společnosti Vašenároky.cz. Právník nejprve zaslal předžalobní výzvu, ovšem cestovka odmítla zaplatit kompenzaci. V únoru 2016 se proto obrátil na soud, který letos nakonec skončil smírem – klienti dostali odškodnění 12 tisíc korun.

PSALI JSME:
Zamítnutou reklamaci dovolené u ČOI nereklamujte

Reklamace musí být včas

Podobné případy nejsou zcela ojedinělé. Pokud jsou turisté přesvědčeni o tom, že cestovní kancelář nedodržela, co měla, musí postupovat podle jasných pravidel, aby se nakonec dočkali finanční náhrady. Základem je správně zhotovená písemná dohoda.

„Podobu zájezdu určuje sepsaná smlouva nebo vystavené potvrzení o zájezdu, jedno z toho musí mít písemnou podobu. Ohlídejte si, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě, v potvrzení, katalogu či dalších pokynech,“ sdělil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat hned a reklamovat na místě. Zákazník by měl bezodkladně upozornit svého delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. Veškeré vytýkané nedostatky bude nutné nějakým způsobem doložit, například fotografiemi. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu.

Důležitou roli hraje i čas. „Ke zjednání nápravy určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě,“ vysvětlil Lukáš Zelený. U vad, se kterými se toho moc nenadělá, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci. Sleva přichází do úvahy za situace, kdy typicky není možné vadu odstranit nebo už na to není čas, například chybějící slibovaný bazén nebo nižší komfort při zpáteční cestě na letiště.

PSALI JSME:
Při reklamaci dovolené se hodí „Frankfurtská tabulka slev“

Poslední možností je soud

Podle organizace dTest se můžete řídit takzvanou Frankfurtskou tabulkou slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 procent a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 procent z ceny zájezdu.

Právo na slevu z ceny zájezdu vznikne jedině tehdy, pokud jste vadu vytkli bez zbytečného odkladu u kontaktní osoby – nejčastěji u delegáta – a umožnili cestovní kanceláři vyřešit problém v přiměřené lhůtě už na místě. Podat písemnou reklamaci s nárokem na slevu však stačí až po návratu z dovolené.

„Vaše právo na slevu se promlčí nejdříve za dva roky, ale reklamaci je nutné uplatnit co nejdříve po návratu. Na její vyřízení má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud reklamaci zamítne, můžete nárok na slevu uplatnit u soudu nebo spor řešit mimosoudní cestou,“ dodal dTest.

Zavřít reklamu ×
  1. 1)Proč nezveřejní název této cestovní kanceláře? Zásadní chyba, díky které je tento článek úplně zbytečný.
    2) Já jsem se naštěstí setkala s opačným „extrémem“. Před odletem na dovolenou volali z cestovní kanceláře/agentury, že tam,co letím, se protáhla rekonstrukce bazénu a za
    a) můžu tam letět, ale nemůžu pak podat reklamaci na staveniště.
    b) původní hotel nabízí náhradní místo dovolené s tím, že rozdíl v ceně uhradí oni, nikoliv já.
    Zvolila jsem variantu b)..náhradní místo bylo o 2 řády na vyšší úrovni,ve všem.. Tento přístup mně doslova vyrazil dech, v tom dobrém slova smyslu.
    Jednalo se o dovolenou na Maledivy u CK Invia+Neckermann.

    • Díky za Vaši připomínku. Název CK nezveřejnil sám zdroj informace, a to zřejmě z důvodu možné žaloby za poškozování dobrého jména ze strany cestovní kanceláře.

  2. Vazeni manzele,toto se mne stalo take v roce 2013 u cestovni kacelare Best Reisen.Hotel,ktery jsme zaplatili tak byl plny a tak nas dali do jineho spinaveho hotelu,jen na jednu noc.Protesty nepomohly.Sla jsem se tam osprchova po ceste a pri vylezani z vany jsem uklouzla,skoncila v nemocnici kde mne operovali.Stiznost jsme podali v terminu a cestovka nam nabidla 5% na dalsi zajezd.To bylo smnesne,poslali nas bez pojistky,jeste ze jsme mneli svoji.Tak se Vam nedivim.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.