Drsná rozepře s manželkou hned na letišti, poštípaná zadnice v letovisku nebo nevhodně umístěný ostrov bránící výhledu na moře. Cestovní kanceláře ke konci hlavní turistické sezony znovu evidují stížnosti svých klientů na jejich dovolenou. A nechybí mezi nimi ani hodně kuriózní případy, jak dokládají zkušenosti cestovní agentury Invia.
Pro muže, který si chtěl užít letní dovolenou u moře, to nebyla značná psychická újma. Aspoň tak to líčil v dopise, kterým se domáhal odškodnění za pokažené dny volna na pláži. O co šlo? Už na začátku dovolené se pohádal s manželkou, což mu zkazilo radost z pobytu v cizině. A nejen to.
„Ihned na letišti jsem se s manželkou pohádal a v následujících dnech mi z důvodu psychického vypětí vyskákali opary na rtech, čímž mi vznikla fyzická i psychická újma,“ stěžoval si výletník. Marně. Žádné odškodnění nedostal. Stejně dopadl i dovolenkář, kterému vadilo, že mu na dovolené v Řecku bránil ve výhledu z pláže na moře ostrov Krk.
Jedné ženě se zase nelíbilo, že v prodejně suvenýrů narazila i na blíže nespecifikované propagandistické předměty. Legendární je reklamace, která se týká ztracených slunečních brýlí. „Pohltila mi je voda v moři,“ stěžovala si turistka. „Nikde jsem se nedočetla, že si nemám sluneční brýle brát do vody, že hrozí ztráta. Mohl by na to upozornit třeba delegát,“ vysvětlovala žena, která marně žádala zaplacení utopených brýlí.
FOTOGRAFIE ZADNICE
Cestující přitom neváhají doplnit své stížnosti názornými fotografiemi. A nebojí se poslat i poměrně odvážné snímky. „Na důkaz poštípání hmyzem nám přišla dokonce fotografie nahého pozadí. Klienti se nezdráhají zaslat ani fotografie dekoltů nebo celého těla v plavkách. Rádi nám k formuláři zašlou i fotografii manželky v baru nebo selfie z pláže,“ řekl Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.
Agentura od června do začátku srpna řešila 516 reklamací, což představuje zhruba 1,5 procent všech prodaných zájezdů. Oprávněných bylo pouze 8 procent. Mezi nejčastější stížnosti patří ty, které směřují na ubytování a služby v hotelu. Lidem vadí například výhled z balkonu, který není podle jejich představ.
„Takové stížnosti jsou oprávněné v případě, že si klient připlatil výhled na moře a nebyl mu poskytnut. Poplatek je mu po návratu z dovolené samozřejmě vrácen. Stejně tak v situaci, kdy si klient objedná rodinný pokoj, ale je ubytován ve standardním pokoji s přistýlkami,“ uvedl Tůma. Cestovní kanceláře naopak již negarantují větším skupinám cestujících, že budou mít pokoje vedle sebe. Pokud si na to někdo stěžuje po návratu z dovolené, obvykle neuspěje.
STÍŽNOSTI NA LET I STRAVU
Stížnosti se týkají i času odletů, respektive příletů. Zákazníci si často stěžují na noční odlety na dovolenou a brzké ranní odlety zpět. Mají totiž pocit, že je cestovní kancelář připravila o dva dny dovolené. Podle obecných pravidel však platí, že první a poslední den zájezdu jsou určeny na přepravu, podobné reklamace tak pravděpodobně nebudou uznány.
Jinak tomu je v případě výrazného zpoždění letu. Pokud přesáhne šest hodin, může klient zpětně získat odškodnění až 600 eur. Nárok na odškodnění mají též klienti, kteří si připlatili za sedadlo v letadle navíc, ale nebylo jim poskytnuto. V takových situacích je jim příplatek v plné výši vrácen zpět.
Mezi časté stížnosti patří i na kvalitu a množství stravy. „Klienti si často stěžují, že například minulý rok v hotelu v Egyptě měli na snídani pět druhů sýrů a salámů, kdežto nyní v Řecku mají pouze dva druhy. Porovnávat stravu all inclusive a čekat, že bude stejně bohatá v různých destinacích, ovšem není možné. Potraviny i úroveň služeb se v jednotlivých zemích liší,“ upozornil Tůma.
Mezi oprávněné reklamace naopak patří výtky k formě podávání občerstvení. „Pokud má klient ve smlouvě uvedeno, že stravování bude ve formě bufetového stolu, ale snídaně byla na místě servírována a večeři si mohl zvolit pouze z menu, pak má nárok na odškodnění,“ dodal.