E-shopy na Black Friday letos (skoro) nepodváděly

Na tradiční slevovou akci Black Friday se letos poprvé vztahovala nová pravidla podle novelizovaného zákona o ochraně spotřebitele. Obchodníci tak musí počítat slevu z nejnižší ceny, jakou měl výrobek za posledních 30 dní. Podle analýzy Hlídače shopů, jejíž výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici, to většina sledovaných internetových obchodů dodržela. Výjimky se přesto našly.
Kosmetika patřila letos mezi nejvyhledávanější zboží během Black Friday. Ilustrační foto: Pixabay.com

Tržby v maloobchodě podle údajů Českého statistického úřadu klesají už sedmnáct měsíců v řadě, a tak byl letošní Black Friday možností, jak se aspoň částečně „zahojit“. Tradiční slevová akce připadala sice na pátek 24. listopadu, ale mnohé prodejny s ní začaly výrazně dříve a protáhly ji až do konce měsíce.

A podle prvních výsledků to vypadá, že některých obchodům se skutečně podařilo přilákat více zákazníky a zvýšit své prodeje. Například společnost Shoptet, největší český poskytovatel e-commerce platformy, sdělila redakci FAEI.cz, že oproti loňskému roku zaznamenaly malé a středně velké obchody nárůst prodeje o deset procent.

Shoptet hostí více než 37 tisíc internetových obchodů, přičemž jejich obrat dosáhl za jediný den přibližně 300 milionů korun. Oproti víkendu, který Black Friday předcházel, se návštěvnost e-shopů zvýšila dokonce o 26 procent.

„Z letošního prodeje během Black Friday vyplynuly výsledky, které podporují naše dlouhodobé tvrzení. I přes letošní celkový pokles trhu se ukazuje, že malé a středně velké e-shopy si udržují stabilní tempo růstu a začínají konkurovat větším hráčům na trhu,“ řekl Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet.

Dodal, že zákazníci investují více času do průzkumu trhu. „Vyhledávají nejvýhodnější ceny, ale rovněž také projevují zájem o objevování unikátních produktů a služeb, které právě tyto e-shopy nabízejí,“ konstatoval Huba.

O 40 procent více objednávek

Podle údajů Shoptetu měli čeští zákazníci největší zájem o volnočasové aktivity a kosmetiku. To potvrzují i výsledky tuzemské společnosti Notino, byť nepatří do kategorie malých obchodů. Notino je největší internetový obchod s parfémy a kosmetikou v Evropě a jeho obrat v roce 2020 dosáhl zhruba 14,5 miliardy korun.

V rámci letošního Black Friday zaznamenalo Notino celkem dva miliony objednávek. Za dva týdny trvání akce nakoupili zákazníci denně v průměru 460 tisíc produktů, přímo na Černý pátek dokonce 862 tisíce produktů.

Mezi nejprodávanější kategorie již tradičně patřily parfémy, které tvořily 23 procent. Na druhém místě se trochu překvapivě objevily produkty z kategorie make-up (19 %). Třetí místo s 15 procenty představovaly produkty péče o vlasy a se stejným procentem také pleťová péče.

„Vánoční sezóna je pro Notino každoročně nejsilnějším obdobím a nákupy dárků startují většinou právě na Black Friday. Každý den jsme odbavili průměrně 144 tisíce zakázek a v pátek 24. listopadu jsme se dostali téměř na dvojnásobek, tedy na 270 tisíc. Jde o 40procentní nárůst oproti roku 2022,“ uvedl marketingový ředitel Radek Ondrášík.

Nejvíce letos lidé nakupovali mezi devátou a desátou hodinou večer, kdy na každou sekundu připadalo přibližně 18,5 prodaných produktů a v této době se objednalo více než sedm procent balíčků z celého dne. Za jeden den si zákazníci každou vteřinu koupili průměrně téměř šest produktů. Průměrná hodnota objednávky se pohybovala okolo 1,3 tisíce korun.

Miliardové útraty, férové slevy

Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi ve výprodejích utratili předposlední listopadový týden na internetu podobně jako loni, tedy více než sedm miliard korun.

„Z informací od obchodníků vnímáme, že spotřebitelé už opět utrácí více než během roku, a zdá se, že Vánoce budou z pohledu e-commerce v zásadě úspěšné. Ještě nás ale čekají důležité tři týdny,“ citoval iDnes.cz výkonného ředitele asociace Jana Vetyšku.

Od letošního ledna musí obchody podle novely zákona o ochraně spotřebitele počítat slevu z nejnižší ceny, jakou měl výrobek za posledních třicet dní. Podle analýzy projektu Hlídač shopů, který provozují Apify, TopMonks a Keboola, se s novelou většina sledovaných e-shopů sladila a uváděné slevy byly reálné.

„Z našeho přehledu vidíme, že většina námi sledovaných e-shopů se sladila s novými pravidly a uváděné slevy jsou reálné. Průměrné slevy jsou kolem dvaceti procent, ten kdo uvádí průměrně více než 25 procent, tak už jen díky nekalým praktikám a v rozporu s novým zákonem,“ uvedli autoři analýzy.

Dodali, že jednoznačně nejhůře dopadl Kaufland.cz, který spustil svoje internetové tržiště tento rok (respektive prodejci nabízející zde svoje zboží, pozn. aut.). „Průměrné uváděné slevy v Black Friday nabídce byly 31 procent, kdyby se ovšem počítaly podle nových pravidel, dostaneme se na pět procent,“ píše se v analýze.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB