Obývák se změní v kancl jen s vaším souhlasem

Poradna
Nejdříve práce z domova, po pár hodinách práce na dálku. Tak se měnilo vládní doporučení směrem k firmám, které posílají zaměstnance pracovat domů. Formálně změna kosmetická, protože jde v podstatě o totéž, přesto však symbolicky vyjadřující podstatu toho, že se v době krize hledají i cesty poblíž hrany zákoníku práce. Na druhé straně mimořádná doba vyžaduje často mimořádná řešení i pochopení všech zúčastněných.
Obývák se změní v kancl jen s vaším souhlasem. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Práce na dálku umožňuje splnit zadání v podstatě odkudkoli, tzv. home office (práce z domova) je její nejčastější formou. Ještě nedávno atraktivní benefit, na který však podle statistik dosáhla zhruba čtyři procenta pracovníků.

V zákoníku práce (ZP) je uvedeno, že změnit místo práce vyžaduje jednak souhlas pracovníka (mohl jej vyjádřit už v pracovní smlouvě), ale také se smí odehrát jen v rámci zaměstnavatele (§ 43). Považovat za standardní místo působení zaměstnavatele i zaměstnancův byt, by chtělo hodně volný výklad.

ZP pamatuje i na možnost jednostranných rozhodnutí zaměstnavatele v případě odvrácení mimořádných situací a jejich následků, týkají se však druhu vykonávané práce, nikoli místa (§ 41, odst. 4 ZP). Poslat zaměstnance pracovat domů tedy vyžaduje nejen předchozí shodu, ale i minimálně přílohu k pracovní smlouvě.

Souhlas tolik nebolí

Nyní do (provizorního) režimu práce mimo pracoviště vstupují statisíce zaměstnanců, v drtivě většině bez zkušenosti s náhle nabytou volností. Na co si musejí dát pozor?

V první řadě je tento stav je opravdu nestandardní, protože od zaměstnavatele patrně jde o porušení pracovní smlouvy, kde má zaměstnanec uvedeno místo výkonu práce, což je obvykle adresa firmy. Pokud vznikly překážky na straně zaměstnavatele, což je případ preventivního vyklizení pracovišť nebo nedostatek práce, firmy mají pracovníky poslat domů bez toho, že by jim zadávaly práci.

Domácnost se nemůže změnit v pracoviště, kdykoli se to zaměstnavateli hodí. Na druhou stranu právě v této době firmy oprávněně vyžadují od pracovníků loajalitu a pomoc, a navíc pracovat z domova má své výhody.

PSALI JSME:
Virus vás poslal domů. Ale za kolik?

Počítejte se základními pravidly

Pokud tedy budeme brát současnou situaci jako mimořádnou a předpokládat dočasnou tichou dohodu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem za dobrovolně uzavřenou, tak jaká základní pravidla práce z domova má? Dá se totiž předpokládat, že i v tomto improvizovaném režimu budou alespoň základní regule nastaveny a vyžadovány.

Zaměstnavatel zadává práci a určuje termíny její dokončení. Zaměstnanec si, na rozdíl od běžného režimu na pracovišti, sám rozvrhne pracovní režim. Z toho důvodu mj. nemůže počítat s příplatky za přesčasy nebo práci o víkendu a v noci (pokud to není součástí zadání práce) a vesměs ani s volnem při mimořádných událostech, na které by jako zaměstnanec snadno dosáhl.

Předpokládá se, že si doma rozvrhne práci tak, aby si vytvořil volno k vyřízení osobních záležitostí, čili nemůže požadovat náhradu mzdy za mj. návštěvu lékaře, znemožnění cesty do zaměstnání (problémy v dopravě) nebo hledání nové práce.

Jaké podmínky k práci?

Firmy mají za povinnost zaměstnancům vytvořit podmínky k práci, což nepochybně platí také v tomto režimu. Vzhledem k tomu, že je práce zadávaná a odevzdávaná na dálku, je základní podmínkou zajištění počítače, telefonu či připojení. Nelze jako chybu zaměstnance považovat, když práci neodevzdá včas kvůli přetíženým sítím, což se zvláště v zahuštěné zástavbě dá předpokládat.

Pracovník může souhlasit, že bude používat vlastní např. elektroniku, ale pak je na místě požadovat alespoň částečnou úhradu nákladů. A při předpokládané několikatýdenní práce z domova také úhradu dalších nákladů spojených s užíváním improvizovaného pracoviště (nájem, energie).

PSALI JSME:
Home office jako úspora času? Ano, ale není pro každého

A co zranění?

Jednoznačný názor není na pracovní úrazy, které se mohou při práci doma přihodit v kuchyni či koupelně. Pochybuji, že zaměstnavatel tentokrát stihl zaměstnance proškolit s ohledem na specifika home office, obvykle odpadá i možnost kontroly nového pracoviště. Obecně podmínkou pro uznání úrazu jako pracovního je, že k němu muselo dojít v přímé souvislosti s výkonem práce.

Což při naznačeném volnějším režimu bude patrně znamenat, že většina karambolů při práci z domova jako pracovní úraz uznávaná nebude.

Ze změny trvalý stav

Je možné, že po odeznění nouzového režimu firmy a zaměstnanci kouzlo home office konečně objeví. Pak se zaměstnancům rozhodně vyplatí, aby se s nástrahami i výhodami předem seznámili a ve změněné pracovní smlouvě si pohlídali základní ustanovení.

Čeho se týkají? Kde budou pracovat (nemusí to být jen trvalé bydliště), jakou budou mít pracovní dobu (noc, víkendy, povinnost čerpat přestávky), jak bude stanovena mzda (úkol nebo paušál, příplatky) či zda mohou využívat majetek zaměstnavatele pro soukromé účely a jestli budou refundovány jejich osobní náklady.

PSALI JSME:
Zaměstnavatel bude moci kontrolovat, jak máte vytřeno v koupelně

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru