Polovina rodin aspoň občas nakupuje v cizině, utratí tam 55 miliard

Průzkum
Více než čtvrtina Čechů jezdí pravidelně za nákupy do některé ze sousedních zemí a celá polovina to dělá aspoň občas. Za přeshraniční nákupy přitom tuzemské domácnosti utratí 55 miliard korun, čímž státní pokladna přichází o miliardy z daní.
Za hranice vyrážejí Češi nakupovat především potraviny. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ukázal to průzkum agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), jehož výsledky má redakce FAEI.cz k dispozici. Zúčastnilo se ho více než tři tisíce dotázaných. Naprostou většinu nákupů tvoří potraviny, menší část i paliva, drogerie, tabák nebo alkohol. Průměrná hodnota jednoho přeshraničního nákupu činí 2 829 korun.

Složení nákupů se přitom mírně liší podle země, do níž za nimi lidé jezdí. V Německu nejvíc láká drogerie, v Polsku maso, pohonné hmoty a cigarety. Alkohol pak zase láká ve větší míře k nákupu zejména na Slovensku a v Rakousku.

Nejoblíbenější Polsko

Celkově směřuje nejvíc spotřebitelů do Polska, alespoň párkrát za rok téměř třetina (29 %). Tomu ostatně odpovídá cenový test potravin v okolních zemích, který koncem března uskutečnili reportéři Seznam Zpráv.

Právě Polsko totiž vyšlo ze srovnávacího nákupu jako nejlevnější. Košík vybraných potravin včetně chleba, másla, sýru, masa nebo ovoce a zeleniny vyšel o několik stokorun levněji než v Česku. Nepochybně tomu ale napomáhá nulová DPH na základní druhy potravin v Polsku, která tam platí už více než rok.

PSALI JSME:
Státní rozpočet přichází o miliardy na daních. Až polovina Čechů nakupuje v zahraničí

Český nákup přitom vyšel jako druhý nejdražší – po Slovensku. Levněji bylo v Německu i Rakousku. Také v těchto zemích ale mají nižší daň než v Česku, kde je naopak nejvyšší v regionu.

Mínus 10 miliard

Jestliže za nákupy potravin utratí zákazníci v českých obchodech více než půl bilionu korun, pak v zahraničí utratí ekvivalent téměř desetiny tohoto objemu. „To už představuje významný podíl a neměli bychom ho brát na lehkou váhu,“ uvedl Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Znamená to, že stát přichází jen na DPH a spotřební dani o více než deset miliard korun ročně. Reálný dopad do státního rozpočtu je ale výrazně vyšší vzhledem k nižšímu výběru korporátní daně, ale i odvodů a daní českých zaměstnanců.

„Ve chvíli, kdy stát hledá každou miliardu do rozpočtu, by se měl tímto fenoménem zabývat,“ poznamenal Jaroš. „Omezovat nákupy v zahraničí samozřejmě nelze. Nicméně vláda by měla kvůli cenám tlačit na velké hráče, aby nezneužívaly své postavení, zvážit správné nastavení daně z přidané hodnoty a rovněž například podporu stravování.

PSALI JSME:
Lidé kupují potraviny v zahraničí, vyjdou tam levněji

Pokřivené stravenky

Představitelé asociace tvrdí, že právě podpora stravovacího paušálů byla významně narušena po zavedení takzvaného stravovacího paušálu. „Zatímco příspěvky na obědy a stravenky končily v domácích kantýnách, restauracích a obchodech, peníze z paušálu už mohou končit kdekoliv,“ konstatoval Jaroš.

Ostatně k podobnému závěru dospěla studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) z konce loňského roku. Když Alena Schillerová ještě jako ministryně financí (ANO) tlačila na to, aby se ve firmách zavedl takzvaný stravenkový paušál, argumentovala také tím, že si díky tomuto opatření bude moct dát k obědu teplé jídlo v restauraci nově až milion zaměstnanců.

Jenže podle zjištění CETA jde o nárůst o pouhých 55 tisíc osob – a to navíc pouze čtvrtina z nich využívá nástroj k zamýšlenému účelu, tedy k úhradě stravy v pracovní době. Firmy navíc stravenkový paušál využívají k daňové optimalizaci, takže stát přichází o další miliardy.

„Přitom kvůli stravenkovému paušálu dnes přicházejí restaurace o každý pátý oběd. Za celý rok to představuje ztrátu na tržbách přes deset miliard korun,“ řekl Luboš Kastner, člen představenstva AMSP ČR a garant projektu Moje restaurace.

PSALI JSME:
Stravenky zdražují jídlo statisícům Čechů, doplácejí na to ti, co je nefasují

Zavřít reklamu ×

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?