Příběh letounu Evektor. Dvě tuny hliníkového šrotu za státní miliardy

Kauza
Firma neodpověděla. Ministerstvo průmyslu a obchodu také ne. K prvnímu směřoval dotaz, jak daleko je kunovická společnost Evektor se svým letounem EV-55. K druhému, zda státní granty byly využity nebo vráceny. V obou případech nejde o miliony, nýbrž o stovky milionů. Ty Evektor „vymámil“ prostřednictvím ministerstva od daňových poplatníků.
Společnost Evektor už v březnu 2017 informovala, že dočasně pozastavuje projekt vývoje letounu EV-55 do doby, než budou vyřešeny nejasnosti s malajským investorem. Na snímku oba prototypy. Foto: Evektor

Také však jde o peníze sedmnácti českých firem, které do vývoje jednotlivých součástí malého dopravního letadla rovněž za přispění státu investovaly. Výsledkem je zatím nula. Nula na všech stranách.

Příběh začal před deseti lety, kdy první prototyp letounu EV-55 poprvé vzlétl. Měl na trhu nahradit legendární letadlo L-410 Turbolet. Hodnota výrobního programu EV-55 po úspěšné certifikaci by mohla být ve stovkách milionů dolarů.

Základní slabostí mladé letecké firmy od samého počátku však bylo, že neměla finanční ani technické schopnosti nové letadlo certifikovat. Proto se spojila s Malajsijci, kteří to slíbili zajistit.

Po deseti letech letoun nemá certifikaci evropskou ani americkou a podle veřejných zdrojů ji ani nezíská. Když před pěti lety týdeník Euro napsal, že s malajsijským investorem, firmou Aspirasi Pertiwi, nemá šanci vůbec někdy vzlétnout, hrozil mu Evektor soudní žalobou, což týdeník natolik vystrašilo, že vzápětí poslal do Kunovic reportéry, kteří českou firmu i s jejím projektem vychválili do nebes.

PSALI JSME:
Budou se kunovické letouny L-410 vyrábět v Rusku?

Nepřátelské převzetí?

Zhruba rok na to kunovická firma vývoj údajně kvůli finančním nejasnostem zastavila. Malajsijský investor místo slibovaných zhruba čtyř miliard korun, prokazatelně zaplatil za zahájení typové certifikace registrační poplatek 6,7 milionu korun.

Ostatní je zahaleno tajemstvím, ostatně stejně jako řada jiných skutečností. Jisté je, že se asijský investor stal jakýmsi věřitelem Evektoru, který mu investice splácel převody majetkových podílů, což se nakonec stalo oním pověstným kamenem úrazu.

„Od prosince 2014 do března 2015 podíl malajsijských investorů v Evektoru narostl z 9 na 15 %… investice se podle nějaké formule přeměňují v podíl ve vlastnictví Evektoru,“ všiml si tehdy letecký inženýr a šéf kanadské firmy XdH Aviation Peter Hartmann, který byl kunovickou firmou požádán o vytvoření marketingové organizace EV-55 po vzoru světových výrobců letadel.

Podle dostupných informací od jednoúčelově založené firmy Aspirasi Pertiwi šlo spíše o nepřátelské převzetí Evektoru, než o snahu dokončit nadějný projekt. Výsledkem jsou dva zaparkované prototypy letadel EV-55, které spolykaly podle ekonomického deníku E-15 asi tři miliardy korun a zcela jistě tak patří k nejdražším letadlům na světě ve své třídě. Další už se nevyrábějí a údajných 200 objednávek se vypařilo.

PSALI JSME:
Úřad práce, nebo nebeské výšiny?

Nulová šance

Náklady na certifikaci byly odhadnuty na asi 1,2 miliardy. Vývoj konceptu, design a výroba dvou prototypů letounů stály 1,6 miliardy korun převážně z peněz daňových poplatníků. Zavedení sériové výroby a vytvoření všech podpůrných organizací pro marketing, prodej, distribuci, servis a různé podpůrné služby uživatelům letadla, plus nezbytné pokračování vývoje se daly odhadnout na zhruba 2,5 miliardy.

„Při dlouhodobém hrubém ročním obratu 200 milionů a čistém zisku Evektoru méně než 50 milionů je zřejmé, že Evektor na to nemá,“ uvedl už v roce 2015 Hartmann, přičemž necertifikované letadlo má podle Hartmanna hodnotu dvou skoro nových motorů a vrtulí, letových instrumentů, plus zhruba dvou tun hliníkového šrotu.

Hartmann si tehdy soukromě postěžoval, že firma mu nebyla schopná ani zaplatit ubytování, což se mu za dvacet let praxe marketingového odborníka na certifikace tryskových a turbovrtulových letadel nestalo. Když si letecký expert obhlédl přímo na místě situaci, došel k závěru, že šance na dokončení certifikace EV-55 je maximálně 20 procent. Nakonec se ukázalo, že i to byl příliš optimistický odhad.

Vysněný letoun se stal obětí praktik, jež naznačovaly, že jak někteří zástupci z české strany, tak i reprezentanti malajsijské strany podle Hartmanna „neměli sebemenší apetit do certifikace EV-55 a na nastartování sériové výroby, servisu a prodeje, vrážet další desítky milionů dolarů. Jednak s tím ani jedna strana neměla zkušenost, jednak to je velice dlouhodobá investice, což bylo proti základnímu principu investorů, kteří do Kunovic přišli“.

PSALI JSME:
Firma nedodržovala zákon, přesto dosáhne na evropské dotace. Ministerstvo v tom problém nevidí

Hlídač státu

V roce 2017 společnost Evektor dočasně pozastavila projekt vývoje letounu EV-55, jak informovala kunovická firma. Ministerstvo průmyslu a obchodu na konci února 2018 zahájilo dvě kontroly.

„Celkově vložilo ministerstvo do projektů Evektoru za posledních patnáct let jednu miliardu korun,“ uvedla tehdy mluvčí ministerstva pro Slovácký deník a dodala: „Máme v řešení dané situace pouze omezené kompetence.“ Není divu. Stačí se na ty smlouvy podívat. Ministerstvo průmyslu tak prostřednictvím Finančního úřadu v Uherském Hradišti vymáhalo pouhých 60 milionů.

Podle webu Hlídač státu celý holding Evektor, který se skládá z pěti firem, za dobu své existence obdržel 81 dotací v celkové hodnotě 753 029 148 korun. Podle jiného způsobu výpočtu to však bylo 114 dotací v hodnotě 1 098 763 652 korun.

Ne všechno ale putovalo do projektu EV-55. Objevila se například dotace 192 705 000 korun na malý vojenský dopravní letoun Mistral, což měla být verze EV-55 pro armádu. Řešení mělo být hotové v září 2015.

PSALI JSME:
Nedostával mzdu, tak poslal „světového lídra“ do insolvence. Mezi zákazníky firmy jsou i přední světové zbrojovky

Dotace se čerpaly na kdeco

O tomto letadle je jen několik zmínek. Jedna z nich na webu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Jenže takové vojenské letadlo, pokud není v utajení, nikdo nikdy neviděl. A 192 milionů už také ne.

Druhá největší dotace je z roku 2009, a sice na částku 158 727 000 korun. Jejím účelem je „Dokončení vývoje malého víceúčelového dopravního letounu EV-55 Outback“. I tato dotace jaksi nedopadla.

Ale čerpalo se na kdeco. Na nástroje, na prototypovou dílnu, inovace, adaptace, na zaměstnance, na různé výzkumy a vývoje atd. U řady žádostí ani není uveden název dotačního titulu. Vyčerpat přes osmdesát dotačních titulů chce prostě talent.

Píše se rok 2021. Osud EV-55 i poskytnutých dotací stále není zřetelný. Jisté je, že kromě státu zásluhou ministerstva průmyslu a obchodu nikdo nezhubnul. A firem jako je Evektor jsou v republice desítky…

PSALI JSME:
Česká „revoluce v umělé inteligenci v letectví“ se posouvá o půl roku. Důvod firma nevysvětlila

Zavřít reklamu ×
    • No po bitvě je každý generál. Projekt EV-55 začal vznikat v době, kdy to s Letem Kunovice šlo od 10k5 a tento projekt byl nadějí na lepší časy. Byť letoun připomíná L410, tak zde byla použita řada nových technologií a cílem bylo vyvinout výkonnější a výrobně levnější letoun. Článek je značně tendenční a je zde i řada podpásovek a nesmyslů. Například citace: „…., že neměla finanční ani technické schopnosti nové letadlo certifikovat. Proto se spojila s Malajsijci, kteří to slíbili zajistit.“ Tak předně do Evektoru přešla řada zkušených lidí právě z krachujícího Letu Kunovice. Nebo jak myslíte, že asi vznikly ty prototypy, které prošly řadou certifikačních zkoušek? Ano, Malajsijci měli přinést finanční podporu, ale technická stránka věci včetně certifikace byla plně na bedrech Evektoru a dalších českých firem. Zvládnout technicky takový projekt není technicky vůbec jednoduché. Na rozdíl od jiných projektů toto rozhodně žádný tunel nebyl. Peníze šli přímo do vývoje a ať se to někomu zdá hodně peněz, tak podle mě jsou vynaložené náklady plně odpovídající nebo spíš podfinancovaný už na začátku. Je to i problém řady velkých projektů, že nemají dostatečné krytí a to se projeví v neuměrném prodlužování vývoje. Právě proto Evektor hledal investora. A kde vlastně berete tu jistotu, že všechno musí skončit totálním úspěchem? V letectví jsou takovéto projekty během na dlouhou trať. A rozumné státy si takové oblasti snaží udržet za každou cenu.

      • Tak EV-55 nikdy nemohla být výkonější než L-410 už jen proto,že je o polovinu menší!!!

  1. Kdy už konečně napíše někdo pravdu o Aeru Vodochody a jeho L39NG.Tam se utopilo také pár miliard,ale zákazníci se jaksi nehrnou.Naše slavná armáda nemá zájem o český výrobek(L29,L39 tisíce kusů,asi to nebyla špatná letadla).Raději nakoupí něco made in USA protože to je teď in.

    • Děkujeme za důkladný profesionální ekonomický rozbor. Ještě by to chtělo zmínit, které že to cvičné letouny made in USA kupujeme, a kolik letounů L-159 Alca je zakonzervovaných v hangárech.

    • Proč píšete nesmysly? NG má za sebou první cerifikaci draku a dále se pokračuje ve schvalování. A o NG je zájem jak z naší strany tak dalších zemí. Nevymýšlejte konspirační fake news!

    • Píšete nesmysly. Zkuste si něco zjistit o L39NG. Jedná se o úplně jiný letoun s trojnásobně vyšší životností, dvojnásobným doletem, motorem, který má globálně zajištěný servis po celém světě, moderní avioniku,….. to asi samo spadne z nebe že?

  2. To, ze takovych firem jsou desitky se vi. Proto nechapu proc se stale resi je Babis. Co delaji vsichni ti urednici co maji provadet kontroly? Je to ostuda.

  3. Však jak to dopadlo s L-610……….nijak, dnes v muzeu vidíme prototyp a toť vše.
    L-410 mají nastarosti i Rusové, kde se čeká, že jednoho dne si to z naší republiky odvezou všechno. Tohle všechno je jen účelové…….nemáme snad už vůbec nic, jen vzpomínky.

    • Pro SSSR byla 410 konstruována, nelze žít z 50 let staré koncepce. Buď přijde něco nového, neb o výroba skončí, to je logické. A přesune se do Ruska, kde jim 410 ještě vyhovuje.

      • Pokud jde o L-610 tak za ten pád může privatizace. Američani totiž koupili celou firmu, plány, přípravky atd. naložili do jedné 610ky a odletěli s ní do ameriky. Následně firmu zase prodali. Aktuálně je v plánu projekt obnovit a ruský majitel má o tento letoun zájem.

        • L-610 skončila podobně jako Blaník, firma Let Kunovice měla velké problémy se udržet a proto se omezovala výroba postupně jen na L410 a nějaký ten servis. Ty přípravky si neodvezli Američani, to si odvezli do sběru zaměstnanci včetně prototypu L610 🙂

      • L410 NG je výrazně lepší letoun než stará verze. Vnější tvary jsou podobné, ale kdybyste viděl vnitřek křídla, tak pochopíte. Je to úplně jiná konstrukce umožňující zásadně zvětšit dolet. To jestli se výroba nakonec kompletně přesune do Ruska je hodně na politicích. Zatím dělají vše proto, aby se tak stalo.

  4. Tak někdo se za ministerstvo pod ty dotace snad podepsal, takže konat by měl státní zástupce a policie.

  5. To všechno je z našich daní. Asi to nebude jediná kauza.
    Bude to trvat hodně dlouho, protože se chováme
    jak ovce. Co dělala příslušná ministerstva ? Zapomeňme
    na nějaký velký růst životní úrovně řadových občanů,
    u zodpovědných státních úředníků a politiků je však
    jistý. Pokud jste pročetli pozorně článek, určitě Vám
    došlo, kam odtekla spousta peněz z tohoto projektu.
    Máte z toho radost? Co s tím udělat ? Držet neustále
    naše nejlépe placené zaměstnance neustále pod krkem,
    nic totiž na naše nejlépe placené zaměstnance – politiky prostě neplatí.

    • Ano, je to z našich daní, a tak je to správně. Státní projekty obecně, nejen týkající se EV-55, je potřeba brát jako investici od státu, o pomoc perspektivní firmě dostat na trh kvalitní výrobek, což EV-55 ve své kategorii nepochybně je. Ovšem investor firmu zradil a peníze došly, tak co s tím? Je to chyba úředníků že špatně věštili z křišťálové koule? Nebo zlikvidujeme firmu se stovkou zaměstnanců aby se státu vrátilo aspoň pár desítek milionů?

  6. Stále odbíháte od jádra problému. L-410 ani L-610 se netýká s. r. o. Evektor, je to jiná firma, jen také sídlí v Kunovicích. Nejvíc mne zaráží, jak lehkomyslně rozhazuje ministerstvo průmyslu desítky milionů a ani se za to nestydí. Vůbec nechápu jaké smlouvy to podepisuje, když desítky milionů v případě nevyužití, nebo spíš „jiného“ využití nechce zpátky.

    • Chyba je ve znění projektu. Např. Projekt Mistral, jak se o něm píše v článku. Výsledkem měl být létající prototyp. A ten skutečně existuje, má název Ev-55M, dají se najít fotky. Takže z hlediska věcné náplně projektu bylo vše v pořádku. Jestli se to letadlo pak dále vyrábí a prodává, to už je jiná kapitola.

  7. To jsou miliardy miliard a přitom na fotce je pořád jen L-410 s velkými okýnky a spoilery na koncích křídel. Zoufalé. To i za komoušů se tu vyprojektovalo několik nových konstrukcí letadel. Ale teď, když sem přišla ta svoboda, jen samé mlácení prázdné slámy – viz L-159, nebo L-39NG.

    • Viděl jste někdy zmíněná letadla zevnitř? Myslím jejich konstrukci, vybavení,…. Zkuste si porovnat výkony L-159 s L-39 (výkonově úpně jinde…mrkněte na stoupavost) nebo i L39 a L39NG (trojnásobná životnost draku, pomalu dvojnásobný dolet,…)

      • 159 se vyrobil v době kdy Aero vlastnila USA firma, která slíbila podporu prodeje do dalších států, to se nestalo, a aby Aero nezkrachovalo letadla koupil a skladuje čs stát a snaží se letadla prodat. Cca pred 2 lety byl v mediích oslavný článek, že cca 3 letadla se prodala do USA pro nácvik souboju s podobnymi typy, vybrany byly pro nízké provozní náklady.Prodány byly za cca 1/3 ceny než ta za kterou je nakoupil stát. S postupující dobou je samozrejme naděje na prodej zakonzervovaných 159 čím dál menší.Asi není dobré podbizet se zahraničním firmám a tratit na tom naše peníze.To se potom spoluprace s rusama jeví jako idilická a korektní.

  8. Dotace jsou zlo! Kdyby misto prerozdelovanych miliard ty dane NIKDY stat nevybral a nechal je firmam ktere tvori zisk udelal by lip!!! 1000x lip nez zivit dotacni šwindl firmy.

    • Znáte největšího výrobce letadel, firmu Airbus? Bez státních, chcete-li evropských peněz by taková firma nikdy nevznikla. Dotace nejsou jen zlo, ač to tak mnohdy vypadá. Já je chápu jako investici státu do perspektivní firmy. Ano, investování vždy bylo a bude riskantní, ale to už je úděl byznysu. Let Kunovice taky jednu dobu vypadal na zavření a podívejte teď, „stačí“ aby se našel investor, co dokáže vše dotáhnout až do konce. V případě Evektoru to není pravděpodobně, ale přesto bych Ev-55 ještě neodepisoval.

Napsat komentář: Ouff Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.