Na základě zjištění redakce portálu FAEI.cz ale letos v únoru a v březnu vyšlo najevo, že CEAC si sáhla na evropské dotace, přestože roky neplnila zákonné povinnosti. A také, že vlastní firmu TL Elektronic Czech, kterou vloni její bývalý zaměstnanec poslal do insolvence kvůli nevyplaceným mzdám. Mimochodem, příběh pana Vladimíra patří k jedněm z nejčtenějších článků na našem portálu. Už jej četlo skoro dvě stě tisíc našich čtenářů.
Jak jsme již informovali, když výběrová komise MPO v prosinci 2016 doporučila k financování z evropského Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) projekt CEAC ve výši 45,6 milionu korun na vývoj umělé inteligence pro zvýšení bezpečnosti v letectví, zela sbírka listin této firmy v obchodním rejstříku téměř prázdnotou. Firma totiž v době podání žádosti ani jednou od svého vzniku nezveřejnila informace o tom, jak hospodaří. Ačkoliv jde o zákonem stanovenou povinnost.
MPO: Žádný problém
CEAC přesto podle vyjádření MPO v roce 2016 „splnila všechny požadavky, které jsou ve Výzvě kladeny na projektovou žádost. A to včetně doložení výkazů zisku a ztrát za poslední dvě uzavřená účetní období, jak je to požadováno v bodu 9.3.a) Výzvy Aplikace I.“, vysvětlil v odpovědi na otázky redakce FAEI.cz David Hluštík z Odboru komunikace a marketingu.
To, co redakci nesdělilo tiskové oddělení MPO, je ale možné zjistit z webu Technologické agentury ČR (TAČR). Podle těchto údajů bylo řešení zahájeno k datu 27. 8. 2015 a ukončení se očekává k 28. listopadu letošního roku.
Celkově uznané náklady podle TAČR dosáhly téměř 80 milionů korun, přičemž výše podpory ze státního rozpočtu představuje 45,6 mil. Kč (poskytovatelem je ministerstvo průmyslu a obchodu) a dalších 34 milionů má pocházet z neveřejných tuzemských a zahraničních zdrojů.
Raději už jen v angličtině?
Únorovou tiskovou zprávu CEAC převzala bez dalšího zkoumání nejméně desítka tuzemských médií, na portálu Novinky.cz zpráva dne 11. února 2019 vyšla jako placený komerční článek. Každý příjemce evropských dotací má totiž povinnost pravidelně informovat o tom, že jeho projekt je financován za podpory fondů EU. A tedy i nás všech coby daňových poplatníků.
Redakce portálu FAEI.cz zaregistrovala, že v první polovině června proběhla další „vlnka publicity“. CEAC zveřejnila v servisu Protext České tiskové kanceláře placenou tiskovou zprávu. Obsah je téměř identický s únorovou tiskovou zprávou, viz komerční článek na Novinkách. Nový placený text ale vyšel jen v angličtině – zřejmě v naději, že se v tom nikdo nebude šťourat.
Do poloviny a do konce roku
Jeden zásadní rozdíl oproti únorové tiskové zprávě jsme ale našli. Zatímco v první letošní zprávě duchovní otec myšlenky, výkonný ředitel a jednatel společnosti CEAC Martin Balda tvrdil, že „prototyp AFI-X zcela dokončíme do poloviny roku 2019“, v červnu v Protextu uvedl, že „prototyp bude finalizován do konce roku“.
Na důvod posunutí termínu se redakce FAEI.cz zeptala mediálního zástupce společnosti CEAC Martina Opatrného z tuzemské pobočky slovenské agentury PR Clinic.
Ten ale tuto, i další naše otázky, opět zcela ignoroval a do včerejšího termínu znovu neodpověděl. A to už od 22. února letošního roku, tedy téměř po dobu pěti měsíců, Opatrný i Balda „dluží“ naší redakci odpovědi na otázky ohledně společností CEAC a TL Elektronic Czech.
Redakce měla pochybnosti
Martin Balda přitom o publicitu zřejmě stojí, ale jen tu pozitivní. „Je zřejmé, že mu jde hodně o mediální pozornost, ačkoli zatím s ničím konkrétním nepřišel,“ říká redaktor tuzemského časopisu o letectví, jenž si přál zůstat v anonymitě (jeho identitu má redakce k dispozici – pozn. red.).
„Letos jsme zpracovávali téma umělé inteligence v letectví, a to v i rámci rozhovoru s panem Martinem Baldou ze společnosti CEAC. Měli jsme však v redakci pochybnosti o tom, jestli vše, co nám v rozhovoru řekl, je pravda, a také o tom, zda jeho firma opravdu dělá to, co dělá,“ reagoval na náš březnový článek redaktor v Česku vycházejícího časopisu o letectví s tím, že i proto redakce z webových stránek stáhla tiskovou zprávu týkající se uměle inteligence, kterou společnost CEAC údajně vyvíjí.
Renomovaný letecký časopis, v němž prý Balda velmi usiloval o rozhovor, s ním ale nechce být jakkoliv na internetu ani jinde spojen. „Nakonec jsme se v redakci dohodli, že je pan Balda natolik „podezřelý“, že žádný text o něm nevydáme. Řekli jsme mu, že nemáme zájem spolupracovat. Od té doby už se neozval,“ sdělil portálu FAEI.cz redaktor odborného média.
Problém s komunikací
Tím ale problémy firmy s komunikací nekončí. Na svém webu měla společnost k začátku dubna 2019 pouze čtyři zveřejněné novinky, z nichž žádná nemá více než tři věty. Nejstarší je z října 2015, nejnovější z února 2017. Zvláštní ale je, že ani po téměř půl roce mezi nimi není letošní únorová tisková zpráva o „revoluci v letectví“.
Firma CEAC o sobě na svém webu tvrdí, že je „investiční společností“, ale na příslušném seznamu investičních společností České národní banky není. Jedinou investicí CAEC, kterou se redakci FAEI.cz podařilo dohledat, je akvizice společnosti TL Elektronic Czech, kterou vloni její bývalý zaměstnanec poslal do insolvence kvůli nevyplaceným mzdám.
CEAC také tvrdí, že hraje „důležitou roli“ v Asociaci výrobců bezpilotních systémů a Svazu českého leteckého průmyslu. Ani v jedné organizaci ale CEAC není členem. Firma a její jednatel Martin Balda na otázky zaslané naší redakcí nikdy neodpověděli, pravděpodobně na základě doporučení spolupracující slovenské agentury PR Clinic a jejího výkonného ředitele pro ČR, Martina Opatrného, jehož parketou má být krizová komunikace.
Veřejný půlmiliardový příslib
Za povšimnutí ale rozhodně stojí to, že v rámci několika málo zveřejněných „news“ CEAC na svém webu v polovině listopadu 2015 oznámila, že „už je za rohem vykopnutí“ projekt umělé inteligence v letectví a že vlastníci CEAC potvrdili, že svůj investiční příspěvek na dalších pět let rozšíří na 20 milionů eur.
V přepočtu na české koruny jde cca o půl miliardy, přičemž z nečitelných informací o hospodaření firmy ve sbírce listin obchodního rejstříku nelze zjistit, zda se tak skutečně stalo a zda vlastníci do firmy v uplynulých letech investovali na základě uvedeného veřejného příslibu cca 100 milionů korun ročně.
Jisté je ale to, že firma čerpá evropské dotace ve zhruba desetkrát menším objemu a že investice z neveřejných tuzemských a zahraničních zdrojů dosáhly od roku 2015 podle TAČR výše 34 mil. Kč.
A kdo jsou vlastníci CEAC – Central European Aerospace Corporation? Firma má jediného vlastníka, jímž je akciová společnost Salkon. Martin Balda je přitom jak jednatelem CEAC, tak statutárním ředitelem Salkonu. Jediným členem správní rady této akciové společnosti s deseti kmenovými akciemi na jméno je František Dragomaca.
Martin Balda and an employee at TLe accepted responsibility to repair my electronic flight systems in May 2019, they invoiced me for the repair which I paid, and have had nothing back as yet (12 July 2019) Reading this article I realise I have been fooled into believing they would repair my equipment – I have had an aircraft grounded for 3 months, lost money and now will need to buy new very expensive equipment because of these con men.
Avoid dealing with them at all costs.
Thank you very much. Could you please send us details of your story to: [email protected]?