Špatná zpráva pro českou ekonomiku: Domácnosti jí nevěří

Spotřeba domácností má být hlavním tahounem oživení hospodářského růstu. Jenže podle aktuálních údajů se důvěra spotřebitelů na začátku roku v tuzemskou ekonomiku výrazně propadla. Pro českou ekonomiku to je špatná zpráva, uvádějí ve svých komentářích pro Finanční a ekonomické informace (faei.cz) přední ekonomičtí analytici.
České ekonomice by pomohlo více zákazníků, kteří utrácejí peníze v obchodech, ale domácnosti jsou v utrácení stále spíše opatrné. Ilustrační foto: Depositphotos.com
České ekonomice by pomohlo více zákazníků, kteří utrácejí peníze v obchodech, ale domácnosti jsou v utrácení stále spíše opatrné. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Napřed tvrdá data, jak je zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Důvěra v českou ekonomiku klesla v lednu meziměsíčně o 0,3 bodu na 97,4 bodu. V porovnání s prosincem se mírně zvýšil optimismus podnikatelů.

Naopak mezi spotřebiteli důvěra klesla a dostala se na nejnižší úroveň od loňského února. I přes druhý meziměsíční pokles v řadě ale zůstává souhrnný indikátor důvěry výše než před rokem, kdy měl hodnotu 92,7 bodu.

„U podnikatelů byl vývoj diferencovaný. Překvapivě výrazně stoupla důvěra v průmyslu (o 4,3 bodu), naopak důvěra ve vybraných odvětvích služeb se snížila (o 3,4 bodu), důvěra ve stavebnictví poklesla o 1,8  bodu, v obchodě stagnovala,“ uvedla v komentáři pro faei.cz Jana Steckerová, ekonomka Komerční banky.

Dodala, že počet průmyslníků, kteří očekávají v nadcházejících třech měsících zvýšení tempa růstu výrobní činnosti, mírně převýšil podíl podnikatelů očekávajících pokles. „Zároveň ale výrazně stoupl počet respondentů, kteří považují za svou hlavní bariéru produkce nedostatečnou poptávku,“ sdělila Steckerová.

Uvedlo to přibližně 53 procent podnikatelů, když v říjnu to bylo 42 procent. „Klesá počet dotázaných očekávajících cenový růst. Menší počet respondentů trápí nedostatek zaměstnanců,“ dodala ekonomka KB.

Propad spotřebitelské důvěry

Výrazným zklamáním je podle ní důvěra spotřebitelů, která se na začátku roku propadla o 3,4 bodu na 97,1 bodu. „Ke zhoršení došlo v podstatě u všech dotazovaných kategorii. Zvýšil se podíl spotřebitelů, kteří se obávají zhoršení celkové ekonomické situace v Česku, i těch, kteří vidí černěji svoji finanční situaci,“ sdělila ekonomka.

Upozornila, že rovněž vzrostl počet domácností, které uvádějí, že se svými příjmy vystačí jen obtížně – uvedlo to přibližně 27 procent dotázaných, přičemž v prosinci to bylo 25 procent. Nižší počet spotřebitelů také v lednu uvedl, že je schopen spořit.

„Zhoršování důvěry mezi spotřebiteli je pro českou ekonomiku špatnou zprávou vzhledem k tomu, že by spotřeba měla být hlavním tahounem oživení hospodářského růstu. Náš odhad založený na očekávaném oživení domácí poptávky předpokládá v letošním roce dynamiku hrubého domácího produktu (HDP) na úrovni 1,5 procenta,“ konstatovala Jana Steckerová.

Poněkud rozdílného hodnocení podnikatelské sféry a domácností si všímá rovněž Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. Každopádně konstatoval, že celková důvěra v ekonomiku pokračovala v lednu ve svém poklesu.

„Zatímco v listopadu stoupla a pozitivní vývoj zaznamenala jak důvěra podnikatelů, tak i důvěra spotřebitelů, v prosinci již souhrnný indikátor důvěry při stejném vývoji obou jeho složek klesl. Nyní se pokles ještě mírně prohloubil,“ popsal aktuální stav pro faei.cz Petr Kymlička.

Poznamenal, že podnikatelé jsou přece jen optimističtější, byť při detailnějším pohledu je zřejmé, že se důvěra zvýšila pouze v průmyslu (o 4,3 bodu). Podle Kymličky jde o zajímavý úkaz. „V říjnu se totiž český průmysl po dvou měsících svého mírného meziročního růstu navrátil zpátky k poklesu a predikce jeho vývoje nevypadají zrovna pozitivně,“ vysvětlil.

Připomněl, že mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku držela poslední tři měsíce nad stobodovou hranicí, nyní se ale dostala pod ni. Domácnosti navíc hledí do nadcházejících měsíců spíše s pesimismem.

„Podíl těch, kteří očekávají pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace v Česku, se již podruhé v řadě mírně zvýšil,“ konstatoval Kymlička. Zvýšil se podíl lidí, kteří očekávají zhoršení své finanční situace, přibylo domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře.

„Všechny ukazatele tak potvrzují, že Češi mají z budoucnosti obavy a začínají být obezřetní i z hlediska výdajů,“ upozornil Kymlička.

Optimističtější domácnosti?

Také Radomír Jáč, hlavní ekonom GI CEE v komentáři pro faei.cz hodnotí vývoj indikátoru důvěry jako relativně horší zprávu. „Patrné je viditelné zhoršení důvěry mezi spotřebiteli a důvěra se zhoršila také ve většině sektorů mezi podnikateli, jedinou výjimkou byla výrazné meziměsíční zlepšení v průmyslu,“ uvedl.

A pokračoval: „Lednový průzkum hlásí celkově mírné zhoršení důvěry v české ekonomice, pohled na detaily – nejen mezi spotřebiteli – dává ještě o něco více pesimističtější obrázek.“ Připomněl odhad GI CEE, že růst české ekonomiky letos zrychlí na 2,3 procenta po loňském zhruba jednom procentu.

„Jedním z tahounů by měla být spotřeba domácností, jíž by měla i nadále pomáhat kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd. V tomto smyslu očekáváme, že se důvěra spotřebitelů bude v následujících měsících spíše zlepšovat,“ sdělil Jaromír Jáč.

Z pohledu České národní banky (ČNB) dává podle něj lednový průzkum důvěry v české ekonomice smíšené zprávy: Důvěra ve většině sektorů ekonomiky na počátku letošního roku klesla, zároveň se ale ve většině případů zvýšila cenová očekávání.

Petr Smutný, partner společnosti PwC pro restrukturalizace v komentáři pro faei.cz uvedl, že se do výsledků průzkumu zatím zřejmě naplno nepromítl efekt Trump, „kde nejistota zavedení protekcionistických cel přinese další nejistoty, které neprospívají žádnému podnikání“.

Dodal, že pozitivní zprávy do české ekonomiky nebudou přicházet ani z Německa, se kterým je tahoun naší ekonomiky automotive propojen doslova pupeční šňůrou.

„Z našeho průzkumu realizovaného na konci minulého roku vidíme u šéfů českých firem opatrný optimismus z vývoje ekonomiky v letošním roce. Rozhodne, jestli nakonec převládne efekt oživené domácí poptávky nebo negativní zprávy přicházející zvenčí,“ poznamenal Petr Smutný.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek