
Mezi nejprodávanější kategorie zboží uplynulého roku patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení. Meziročně o 42 procent vzrostl také zájem o nákup potravin on-line. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jejíž platformu využívá více než polovina českých e-shopů.
Zájem o nakupování v internetových obchodech roste mezi Češi roky, ale protiepidemiologická opatření tento trend ještě urychlil. Vloni tak čeští zákazníci utratili o třetinu více, než v roce předchozím, celková suma nakonec dosáhla zhruba 217 miliard korun.
„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Cena už nerozhoduje
Další zajímavé údaje přinesla každoroční studie E-commerce Study, kterou připravuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere. Během nouzového stavu podle tohoto průzkumu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 procent zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy využívá 23 procent nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními.
„On-line nakupování pohledem spotřebitelů sledujeme kontinuálně osmým rokem. Můžeme tak porovnávat dlouhodobý vývoj e-commerce v ČR. Díky tomu víme, že jsou Češi s on-line nákupy dlouhodobě opravdu spokojení, stále více na internetu utrácí a nejnižší cena zboží již pro ně většinou není rozhodující. 25 % uživatelů internetu pak nakoupí v e-shopu alespoň jednou za 14 dní,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Alespoň jednou pak v e-shopu nakoupilo 90 procent uživatelů internetu starších 15 let. Téměř polovina z nich utratila na internetu v posledních dvanácti měsících více než deset tisíc korun. Nejčastěji pak za jeden nákup vydají mezi 501 a 1 000 Kč.
„Náš výzkum potvrdil trendy, které jsme v průběhu roku mohli sledovat na obratech a které jsou i logické. Zákazníci nám potvrdili, že se zvýšila frekvence jejich nákupů i celková útrata. Zároveň se ukazuje, že kromě ceny hrají stále větší roli pozitivní zkušenosti s konkrétními e-shopy i recenze ostatních uživatelů na internetu,“ dodal Vetyška.
První je elektronika
Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se podle společnosti Shoptet opět umístila elektronika, a to včetně bílého zboží. Její podíl na celkovém ročním obratu české e-commerce dosáhl 36 procent. Nejprodávanější jsou přitom mobilní telefony.
Druhou příčku obsadily s 20procentním podílem potřeby pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu.
Mezi Čechy se v uplynulém roce výrazně zvýšil zájem o nákup potravin on-line. Podle údajů Shoptetu se totiž právě kategorie jídla a nápojů dočkala 42procentního meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech.
Vzrostly ale také prodeje zboží v kategorii hobby (o 37 procent), a to pravděpodobně díky většímu množství času, které loni lidé trávili doma. Významně rovněž vzrostl rovněž prodej erotických pomůcek, a to o 33 procenta.
Roušky, respirátory, dezinfekce
I když elektronika dlouhodobě zaujímá přední místa v utracených penězích na internetu, zájem o ni meziročně vzrostl pouze mírně. „Oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o dvanáct procent více. Jedním z důvodů může být to, že český trh je do velké míry tímto zbožím již nasycen,“ sdělil Miroslav Uďan ze Shoptetu.
„Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ dodal Uďan. Vůbec největší meziroční nárůst prodejů zaznamenala kategorie kosmetiky a zdraví, kam patří také dezinfekční přípravky, a to o 65 procent.
Zákazníci českých e-shopů v loňském roce také nejvíce preferovali on-line platby kartou, a to v 36 procentech případů. Čtvrtina plateb se uskutečnila bankovním převodem. Pokles oproti předloňskému roku zaznamenala pouze platba na dobírku, kterou využilo 28 procent zákazníků. Výdejny zboží zaznamenaly osobní platby při převzetí zboží v 11 procentech případů.