Na hokejovém mistrovství porazily vesnice města a Ostrava Prahu. V pivu

Vítězství vesnice nad městy, anebo Ostravy nad Prahou. I tak by se dalo zhodnotit květnové mistrovství světa v ledním hokeji – s ohledem na tržby hospod, restaurací či sportbarů. Za šampionátem se ohlédla společnost Dotykačka, která Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla svou analýzu o útratách fanoušků v podnicích po celé republice.
Na vítězství! Úspěch hokejistů významně pomohl také tuzemským hospodám a jejich provozovatelům. Ilustrační foto: Plzeňský Prazdroj

Květnové mistrovství světa v ledním hokeji nebylo vítězné jen pro českou reprezentaci, která získala zlaté medaile po čtrnácti letech. Šampionát pomohl také hospodám, a to zejména těm malým, a také v Ostravě, kde se hrála jedna ze dvou základních skupin.

Podle společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá v České republice nejvíce restaurací, hospod či barů, hokejový šampionát dokonce „zachránil tržby českého gastra“. V květnu se totiž zpravidla naplno rozjíždí letní sezóna, která pro restaurační zařízení představuje vrcholné období.

Letošní rok se však žádný „nájezd“ zatím nekonal. Významnou měrou ho brzdilo květnové deštivé počasí a zmíněná proměna spotřebitelských návyků. Na ní se podepsala rovněž nedávná změna DPH u nápojů.

„Poptávka je slabší, než bývala. Díky levnému pivu z obchodů lidé často popíjejí doma nebo v garáži,“ konstatoval Luboš Kastner, člen představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a současně člen představenstva Hospodářské komory a provozovatel několika restaurací.

Fanoušci zaplnili hospody

Hokejové mistrovství dokázalo popsaný trend zmírnit. Alespoň na chvíli vrátilo hosty do sportbarů, restaurací i klasických hospod. „Šampionát trval sedmnáct dní a zejména s postupnými úspěchy českého týmu bylo s každým dalším zápasem vidět, jak v gastro podnicích roste návštěvnost,“ řekl Petr Menclík, ředitel Dotykačky.

Nejvíc návštěvníků přilákaly sportbary a hospody. Naproti tomu bary se propadly víc než obvykle. Zajímavé je, že návštěvnost stoupla zejména v malých obcích. Tradiční vesnické hospody tak z úspěchu hokejistů profitovaly nejvíc. U velkých a dražších podniků se tak výrazné změny neprojevily.

Stejně tak byl patrný podstatný rozdíl mezi regiony. Zatímco v Ostravě a celkově v Moravskoslezském a Olomouckém kraji se tržby během mistrovství zvedly opravdu markantně – v Ostravě dokonce téměř o 20 procent –, v Praze a ostatních krajských městech se událost projevila méně. I tak ale během šampionátu podniky v centru Prahy zaznamenaly nárůsty tržeb kolem deseti procent.

Tržby vyskočily o 730 procent

Za zmínku stojí pohled na gastro tržby po nedělním úspěšném finále, kdy se oslavující fanoušci ve velkém nahrnuli do podniků, a slavili tam mnohdy až do ranních hodin. Například v hospodách a sportbarech ten den až 40 procent tržeb tvořily útraty zaplacené mezi desátou večerní a čtvrtou ranní.

„Ve vesnických hospodách se podle dat, která vidíme, slavilo nejintenzivněji. Zatímco v pražských podnicích z neděle na pondělí k žádnému extrémnímu nárůstu tržeb nedošlo, ve vesnických hospodách vyskočily noční tržby o neuvěřitelných 730 procent,“ řekl Petr Menclík z Dotykačky.

Podle znalce oboru Luboše Kastnera přineslo hokejové mistrovství českému gastru celkem možná deset procent souhrnných tržeb navíc. „Podařilo se mu tak vykompenzovat negativní vlivy deštivého počasí a obecné snížení návštěvnosti v důsledku zdražování.

Kdyby se tu šampionát nekonal, pravděpodobně by české gastro bylo v květnu ve výrazném mínusu – což je naprosto v rozporu s tím, jak by náběh letní sezóny měl vypadat,“ poznamenal Kastner. Jakmile však opadla hokejová horečka, celé gastro se začalo opět vracet do normálu.

„Ani výkon českých hokejistů nevrátil české gastro do reálného růstu. Pod pokličkou ho drží vyšší míra inflace způsobená růstem DPH a související slabší poptávka ze strany hostů. V létě proto očekávám v gastru spíš slabší výsledky, respektive bude záležet na počasí. Nemyslím, že by podobným způsobem, jako hokej, zacvičila s tržbami letní olympiáda nebo aktuální fotbal,“ dodal Kastner.

Nárůst o desítky procent

Svá data o tržbách během hokejového mistrovství poskytla faei.cz rovněž společnost Mastercard SpendingPulse. Z její analýzy vyplynulo, že několik stovek tisíc fanoušků hokeje přineslo jen o víkendu od 10. do 12. května růst maloobchodních tržeb v porovnání se stejnými dny loňského roku o 5,4 procenta. Z toho jen tržby v restauracích a hospodách stouply o bezmála 33 procent.

Studie Mastercard SpendingPulse hodnotila nákupní chování v České republice v polovině května, kdy se nekonal jen hokejový šampionát, ale také koncert německé kapely Rammstein. Podle společnosti v Evropě vytrvale roste poptávka po zážitcích.

„Hokejové mistrovství světa nejenže přitáhlo oči sportovních fanoušků z celého světa na Česko, ale hlavně významně podpořilo maloobchodní tržby provozovatelů závislých na turismu, jako jsou restaurace, hospody a rychlé občerstvení, ubytovací služby nebo doprava.

Pomyslným vítězem se staly podle očekávání restaurace s nárůstem tržeb o třetinu,“ uvedla Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro Evropu v Mastercard Economic Institute. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2023 vzrostly tržby v sektoru ubytování o 18,2 procenta, tržby v prodejnách potravin se meziročně zvýšily o 10,5 procenta.

Dvouciferný meziroční růst (o 23 %) zaznamenaly také tržby za oblečení, a to především díky prodejům v kamenných obchodech (+23,8 %). Prodeje šperků a doplňků se zvýšily o 6,6 procenta, přičemž v kamenných prodejnách to bylo o 13 procent.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB