Jarní úklid řeší polovina z nás, baví nás praní prádla

Průzkum
Pro polovinu Čechů je důležitý jarní úklid. Nejpozitivnější vztah mají české hospodyňky a jejich mužští pomocníci k praní prádla. Vyplývá to z nedávného průzkumu společnosti Nielsen Admosphere.
Jarnímu úklidu se každý rok věnuje asi polovina Čechů. Ilustrační foto: Pixabay.com

Jaro je tu. A vedle sílících slunečních paprsků, prvních rozkvetlých květin nebo návratu ptáků z teplých krajin k němu patří i úklid domácností. Pro Čechy podle dat z výzkumu Nielsen Admosphere zaujímá ze sezonního gruntování hned druhé místo – za tím předvánočním.

Zatímco jarní úklid doma provádí zhruba polovina Čechů, vánočnímu, respektive novoročnímu se pravidelně věnuje více než 60 procent domácností. Letní a podzimní úklid jsou podstatně méně frekventované: hlásí se k nim asi jen čtvrtina lidí.

Nejčastěji myjeme nádobí

Úklid je ale víceméně každodenní součástí našich životů, i když se neblíží žádné svátky. Výzkum se zaměřil na frekvenci, oblíbenost i vnímání tradičních úklidových činností z pohledu mužů a žen. Výsledky ukazují, že z pravidelných činností, zejména tedy těch vykonávaných několikrát týdně nebo i denně, vede v domácnostech respondentů mytí nádobí – a to v 93 procentech případů.

PSALI JSME:
Pračky, ledničky či televize dostanou nové energetické štítky

Následuje ho vynášení odpadků (66 %), zametání podlahy (54 %) a čistění kuchyňské linky. Mezi nejčastějšími činnostmi vykonávanými jednou týdně jsou pak typické „víkendové činnosti“, jako je výměna ručníků a osušek (58 %), utírání prachu (53 %), mytí koupelny (51 %), mytí toalety (48 %), vysávání a vytírání (obojí shodně 47 %).

Mezi spíše měsíční úklidové činnosti patří hlavně výměna ložního prádla, byť ho třetina lidí vyměňuje dvakrát nebo třikrát do měsíce, dalších 43 procent to dělá jednou za měsíc. Dále pak například mytí lednice a trouby. Čtvrtletní činnosti, tedy ty, které pravděpodobně připadají právě na sezonní úklid, jsou hlavně mytí oken a praní záclon a závěsů.

Ženská dominance

Zajímavé je také se podívat, u jakých činností dotazovaní odpověděli, že je v jejich domácnosti alespoň občas vykonávají oni sami. U všech nabízených úklidových činností převládly ženy nad muži (s výjimkou vynášení odpadků – pozn. aut.) a zároveň u žen jen zřídka narazíme na činnosti, kterým se osobně věnují méně než v 80 procentech případů. To samo o sobě naznačuje, že je úklid v českých domácnostech stále spíše ženskou doménou.

PSALI JSME:
Obyvatel sídliště vyhodí ročně 33 kilogramy potravin

Největší rozdíly mezi oběma pohlavími panují u vykonávání činností jako mytí zrcadel, výměna ručníků a osušek, mytí trouby, praní záclon a závěsů, žehlení nebo mytí koupelny.

Když pak měli respondenti rozdělit jednotlivé činnosti na „mužské“ a „ženské“, dopadlo to následujícím způsobem: za nejvíce „ženské“ úklidové činnosti je považováno žehlení (67 %), praní záclon a závěsů (65 %) a mytí zrcadel (58 %).

Za „mužské“ považuje 28 procent lidí vynášení tříděného odpadu a 27 procent vynášení odpadků. Je ale také nutné poznamenat, že většina činností byla mnoha dotázanými označena za ani typicky mužské ani typicky ženské. Za nejméně vyhraněné je považováno mytí nádobí (74 %), zametání podlahy (71 %), vysávání (69 %), ale i zmíněné vynášení odpadků (68 %).

PSALI JSME:
Zřejmě nejhůře placená práce? Matka na plný úvazek

Vítězné praní prádla

Výzkum nabídl také odpověď na to, jaké úklidové činnosti Češi vykonávají nejraději. Nejlépe zde vyšlo praní prádla, na druhém místě pak mytí nádobí. Možná proto, že prádlo obvykle pere automatická pračka a nádobí myje v mnoha domácnostech myčka. Nad hranicí 20 procent je pak ještě vynášení tříděného odpadu, vysávání a výměna ručníků a osušek.

Za čisticí prostředky do domácnosti utratí Češi v průměru 555 korun měsíčně, což je o 128 korun více než před dvěma lety. Zajímavé, že za čisticí prostředky utratí více lidé ve městech (580 korun) než obyvatelé vesnic (521 korun).

V posledním roce nakupujeme čisticí prostředky do domácnosti nejčastěji v supermarketu či hypermarketu (76 %), na druhém místě pak v drogerii (68 %). On-line nakupuje tento druh zboží zatím jen 22 procent dotázaných.

PSALI JSME:
Roztoči, guma z pneumatik i DNA z chlamydií. Co všechno nám létá v bytech?

Hádky kvůli úklidu

Podle jiného průzkumu, který před časem provedla společnost Newag, se téměř polovina Čechů doma občas hádá kvůli tomu, že je tam nepořádek. Ještě zajímavější je, že se čtvrtina dotázaných nedokáže shodnout, jestli je u nich doma uklizeno, nebo není.

Co se týče oblíbenosti domácích prací, vyšel tento průzkum podobně jako zjištění agentury Nielsen Admosphere. Na předních místech se rovněž umístilo praní prádla a mytí nádobí. Nejhorší částí úklidu je žehlení, které nemá ráda téměř třetina lidí. V žebříčku neoblíbenosti pak následuje mytí oken, utírání prachu a zametání či vytírání podlah.

Vyhraněně negativní vztah k úklidu má devět procent mužů a šest procent žen. Vůbec doma neuklízí sedm procent mužů a dvě procenta žen. Na druhé straně 29 procent mužů uklízí jednou týdně, zatímco 39 procent žen každý den.

PSALI JSME:
Téměř polovina Čechů se hádá kvůli tomu, že doma není uklizeno, tvrdí průzkum

Zavřít reklamu ×
  1. Pane redaktore, takže opravdu utratí “ lidé ve městech“ více než “ obyvatelé měst“ ? A jak se tyto dvě skupiny od sebe, prosím, liší ? Ono se vyplatí . když něco publikujete, přečíst hotový výtvor alespoň jednou a zkontrolovat ….

    • Paní Hodná,
      děkujeme za upozornění, opraveno.
      Autor a redakce se Vám i čtenářům omlouvají.
      Redakce

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Bydlení

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.