
Od roku 2018 přibývá byznysmenů ve věku 21 a 25 let a těch ještě mladších – náctiletých – je od té doby dokonce dvakrát tolik. I tak podíl mladých podnikatelů v Česku zvolna klesal, ale v uplynulém roce se situace změnila. Začali se prosazovat zástupci silné generace Z (narození zhruba v letech 1997 až 2012, pozn. aut.).
„V každé společnosti mají mladí lidé potenciál stát se tvůrci nových řešení. Nyní navíc vyrostla generace, pro kterou je zásadní, aby jim práce dávala smysl, nebojí se technologií a chtějí je efektivně využívat,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka společnosti Samsung, která v Česku realizuje rozvojový program pro studenty Samsung Solve for Tomorrow.
Tato generace nechce práci věnovat veškerý svůj čas, musí jim také dávat skutečný smysl. Záleží jim na životním prostředí, lidských vztazích a jsou ochotni se neustále rozvíjet, objevovat. To vše jsou podle manažerky ideální předpoklady k realizaci vlastních projektů.
„Když jim dáme příležitost prezentovat své nápady firmám a propojíme je se zkušenými lidmi z praxe, získají rozhled, sebevědomí a o to snáz převezmou úlohu inovátorů, kteří přispívají k formování pracovního trhu i společnosti,“ konstatovala Zuzana Mravík Zelenická.
Osmiměsíční program pro podnikavé středoškoláky Samsung Solve for Tomorrow se od své premiéry v Česku v roce 2021 setkává s rychle rostoucím zájmem studentů. „Není výjimkou, že účastníci ve svých projektech dál pokračují i po skončení programu, což nesmírně rádi vidíme a podporujeme,“ řekla Mravík Zelenická.
Ochrana elektrokol
V uplynulých ročnících studenti ve věku od 15 do 19 let zkonstruovali například systém na ochranu elektrokol před krádeží nebo prototyp „chytrého“ patníku, který může zvýšit bezpečnost na silnicích. Nejlepší tým loňského 3. ročníku vyvinul brýle pro nevidomé, které díky vsazené kameře s umělou inteligencí (AI) umí svému uživateli hlasově popsat věci v okolí.
Letošního 4. ročníku programu Samsung Solve for Tomorrow, který nese téma AI: Cesta k udržitelnější budoucnosti?, se účastní 230 studentů ve 103 týmech.
„A opět se nám potvrzuje, jak kreativní a vynalézaví dokážou středoškoláci být. Není pravda, že kvůli AI už ‚nemají potřebu přemýšlet‘, naopak nám ukazují, jak dokáží novou technologii přirozeně využít k tomu, aby skutečně vylepšila životy nás všech,“ uvedla Zuzana Mravík Zelenická.
Podle majitelky personální agentury Advantage Consulting Olgy Hyklové má generace Z nejen odvahu, ale také nástroje měnit pracovní prostředí k lepšímu. Je totiž otevřená technologiím, aktivně využívá AI a podporuje rychlé zavádění inovací.
„Z jejich nápadů a digitální zdatnosti mohou firmy jen těžit. Znalosti ze školy studentům a absolventům obvykle nechybí, ale praxe ukazuje nedostatky v měkkých dovednostech, jako je týmová kooperace či zvládání stresu. Tento přechod jim pomáhají zvládnout trainee programy a mentoring, které umožňují získat zkušenosti a lépe se adaptovat na reálné pracovní prostředí,“ řekla Hyklová.
A pro firmy jsou následně efektivním nástrojem, jak mladé lidi zapojit do pracovního procesu a využít jejich potenciál. Klíčem k úspěchu je podle Olgy Hyklové nabízet mladým lidem moderní formy spolupráce, smysluplné projekty a podpořit jejich osobní růst.
Využití unikátní metody
Zvýšený zájem mladých lidí o vlastní rozvoj a talentové programy sleduje ve své práci také osobní koučka Karolína Harries. „Ze vstupu na pracovní trh má mnoho studentů obavu. Nevěří si, neznají své silné stránky, neví, jak je komunikovat firmám,“ sdělila Harries.
V mnoha školách se ale podle ní soustředí spíše na řešení toho, v čem nejsou studenti dobří, a na rozvoj silných stránek už nezbývá prostor. „Potkáte-li se ale s mladými lidmi v nějakém rozvojovém programu, zjistíte, jak jsou motivovaní a velmi oceňují skutečné vzdělávání do praxe,“ dodala Harries.
Mladí inovátoři v programu Samsung Solve for Tomorrow se například seznámí s metodou Design Thinking, která je funkčním nástrojem pro jakoukoli profesi i život v soukromí. Umožňuje vcítit se do myšlení ostatních lidí, rozpoznat jejich potřeby a nalézt efektivní a užitečné řešení ke zlepšení stavu věcí.
Zvlášť mladým lidem, kteří hýří nápady, ale zatím jim chybí zkušenosti, může tato světově uznávaná metoda pomoci v „rozjezdu“ jakéhokoli projektu. „Jde o metodu, která se dá uplatnit ve všech oblastech života,“ konstatovala Zuzana Mravík Zelenická ze Samsungu.
Vzniklo 28 tisíc firem
Od ledna do konce listopadu loňského roku vzniklo v České republice 28 084 firem, zaniklo jich 15 438. V Česku tak přibylo 12 646 firem, což je o osm procent více než loni. Vyplývá to z analýzy dat portálu informaceofirmach.cz.
„Loňský rok patří z hlediska zakládání firem k silnějším. V průměru za měsíc vstoupilo na trh 2 550 firem, o rok dříve to bylo o 150 firem méně,“ sdělila Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.
Na deset zaniklých firem připadlo 18 nových, stejně jako o rok dříve. Zanikají spíše starší firmy. Polovina z nich působila na trhu více než 15 let a pouze sedm procent méně než šest let.
Zdaleka nejvíce firem vzniklo letos již tradičně v Praze (14 341), dále to bylo v Jihomoravském kraji (3 331) a Moravskoslezském kraji (2 020). Ve stejných krajích i nejvíce firem zaniklo. V hlavním městě to bylo 8 621, v Jihomoravském kraji 1 535 a v Moravskoslezském kraji 1 020.