Podle Dotykačky, jejíž pokladní systém využívá největší počet tuzemských gastro podniků, přineslo pozitivní zprávy už období okolo letošních velikonočních svátků. Útraty v restauracích a hospodách byly až překvapivé.
„V první polovině dubna vyletěly tržby gastro podniků zhruba o dvacet procentních bodů výš, než je běžné. V dalších týdnech jsme pak pozorovali tradiční nástup letní sezóny, ovšem druhý květnový týden předčil veškerá očekávání. Do restaurací, kaváren i barů zamířilo – nejspíš díky slunečnému počasí – podstatně víc lidí, než je obvyklé. Tržby typické pro vrchol sezóny tak přišly o dva až tři měsíce dřív,“ konstatoval ředitel Dotykačky Petr Menclík.
Rekordy podle počasí
Z dlouhodobých pozorování společnosti Dotykačka vyplývá, že právě počasí hraje v tržbách gastro podniků klíčovou roli. Při slunečných dnech bývají jejich výdělky až o desítky procent vyšší. Ostatně i v druhé půlce května ruku v ruce s mírným ochlazením tržby a návštěvnost znovu o něco poklesly. Poslední květnový víkend ovšem právě díky návratu letního počasí opět pivaře a další hosty restauračních zařízení „nastartoval“.
Podle ředitele Dotykačky se dá usuzovat, že pokud bude teplé a slunečné léto, mohli by se gastro podnikatelé těšit na překonání loňských prázdninových tržeb. Otázkou ovšem je, jestli by to vzhledem k inflaci a zdražování vstupů znamenalo také vyšší výdělky.
Zároveň je otázkou, jak lidé zareagují na současné prudké zvyšování cen. „Nakolik Češi omezí návštěvy gastra, ukáží teprve následující týdny. Spolehlivěji budeme schopni vyhodnotit statistiky nejdřív tak za měsíc,“ poznamenal Menclík.
Hokej letos netáhnul
K návštěvnosti a vyšším tržbám restaurací a hospod významně přispívají také vybrané sportovní akce. Alespoň loni to tak fungovalo. Například fotbalové mistrovství Evropy a hokejové mistrovství světa přitáhly do podniků v roce 2021 spoustu diváků. Letošní rok ale může být všechno jinak.
„Květnový hokejový šampionát návštěvnost gastro podniků nijak speciálně nezvýšil. Netušíme, proč to tak bylo, ale čísla mluví jasně. Dokonce ani v den, kdy se hrálo finále o titul, a český tým vybojoval bronz, jsme v návštěvnosti nezaznamenali žádný speciální výkyv. Češi letos nejspíš fandili především z domácího gauče,“ řekl Petr Menclík z Dotykačky.
Teprve čas ukáže, zda to byla jen výjimka potvrzující pravidlo. V následujících týdnech a měsících totiž fanoušky čeká například tenisový Wimbledon nebo cyklistická Tour de France, na konci roku zase fotbalové mistrovství světa, které se ovšem odehraje bez českého týmu.
Oživené pohostinství
Meziroční růst prodejů o bezmála pět procent a návrat útrat v oblasti ubytování a pohostinství do doby před vypuknutím pandemie ukázala rovněž nejnovější data společnosti Mastercard, která do České republiky rozšiřuje svou službu Mastercard SpendingPulseTM. Ta shromažďuje a vyhodnocuje údaje o prodejích v kamenných prodejnách i na internetu a zahrnuje všechny způsoby úhrady, tedy nejen platební karty.
Český retail z nejnovějších dat vychází jako oživený po vleklé pandemii. Celkový meziroční růst prodejů v květnu dosáhl 4,8 procenta. Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 zaznamenaly prodeje růst o téměř 17 procent.
Čerstvá data taky potvrzují přesun velké části prodejů do prostředí online, který značným způsobem podpořila právě protipandemická opatření. Zároveň mírným tempem rostou i prodeje v kamenných prodejnách.
Nárůst o 166,5 procent
Podle dat Mastercard SpendingPulse se Češi vrátili do penzionů i restaurací. Objem útrat v ubytovacích zařízeních byl v květnu v porovnání s předpandemickým rokem 2019 nižší jen o deset procent. Ve srovnání s loňskem pak došlo k navýšení o neuvěřitelných 166,5 procenta.
Podobná je situace v pohostinství, kde se oproti loňskému pandemickému roku zvýšily prodeje o 94,9 procenta. Růst je zde ale zřetelný také v porovnání s květnem 2019, oproti kterému nastalo zvýšení o 18,7 procenta.
„Z posledních dat Mastecard SpendingPulse je vidět, že česká ekonomika se z velkých ran způsobených covidovými opatřeními dokázala relativně rychle oklepat. Češi si na jednu stranu rychle zvykají na naprosto nevídaný nárůst sektoru e-commerce. Na druhou stranu ale po opětovném otevření ekonomiky po pandemii znovu a rádi zamířili do kamenných obchodů,“ konstatoval Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Dodal, že v obou případech trendy směřují k čím dál tím větší digitalizaci plateb. Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka institutu Mastercard Economics Institute uvedla, že v celé Evropě je patrný trend, kdy zákazníci přecházejí od výdajů za zboží k výdajům za zážitky, které si po minulé dva roky museli odepírat.
„To je dobrá zpráva pro související sektory, jako je právě pohostinství a ubytovací služby,“ řekla Lechmanova, podle níž lidé utrácejí navzdory vzrůstajícím cenám. I když i v této oblasti je vidět v chování spotřebitelů jisté posuny.
Bydlím na východě tohoto státu a v hospodě nebo restauraci jsem byl naposledy před 20 lety. Při dnešní drahotě jídla a energií už mohu zapomenout na nějakou hodpodu nebo restauraci. Stejně tam chodí jen mladí a svobodní popř. podnikatelé….