Pesimismus mezi spotřebiteli

Ačkoliv se v červnu důvěra v českou ekonomiku mezi podnikateli zvýšila, spotřebitelé stejného názoru nejsou. Vyplývá to z dat zveřejněných Českým statistickým úřadem (ČSÚ). Souhrnný indikátor důvěry vyjádřený bazickým indexem se sice meziměsíčně zvýšil o 1,6 bodu a dostal se tak na hodnotu 98,0, vývoj jeho složek byl ale rozdílný.
Do důvěry spotřebitelů se propisuje i růst spotřebitelských cen, na který jsou spotřebitelé velmi citliví. Např. v květnu byly oproti dubnu dražší brambory a máslo. Ilustrační foto: Pixabay.com

Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl oproti květnu o dva body na hodnotu 97,4, indikátor důvěry spotřebitelů se však mírně snížil o 0,6 bodu na hodnotu 101,0. Klesal tak již druhý měsíc v řadě, přitom od začátku roku jsme mohli čtyři měsíce sledovat jeho růst.

Pesimismus mezi spotřebiteli navíc převládá i v oblasti vyhlídek na následujících dvanáct měsíců. V Indexu důvěry spotřebitelů se v červnu opět výrazně navýšil podíl respondentů, kteří očekávají v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v České republice. Navíc se meziměsíčně už podruhé v řadě zvýšily obavy domácností ze zvýšení nezaměstnanosti v následujících dvanácti měsících.

Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst spotřebitelských cen, na který jsou spotřebitelé velmi citliví. Ty v porovnání s loňským rokem vzrostly o 2,6 procenta. Meziměsíčně se sice celková úroveň spotřebitelských cen oproti dubnu nezměnila, v některých oblastech však došlo k nárůstům. V oddíle potravin a nealkoholických nápojů byly oproti dubnu dražší například brambory a máslo.

Navíc spotřebitelské ceny v květnu rostly také v oddíle stravování a ubytování. Stravovací služby své ceny navýšily o 0,4 procenta, ubytovací pak o 2,2 procenta. Očekávám, že především nyní v období letních dovolených, bude mít tento nárůst u spotřebitelů negativní odezvu.

Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

  1. Da Dana

    Pesimismus je, že za drahé peníze koupím odpad.
    Brambory druhý den plesnivé, rohlíky také (jsou uvnitř totiž nepropečené) a chleba taky druhý den začíná „kvést“. Cibule hnije od prostředka… jak je možné, že takovéhle produkty jsou vůbec na krámě a za nemalé peníze?
    Nevím, kdo by takovéhle potraviny pak ještě jedl – a pak se všude křičí o plýtvání.
    Jo, ale penězhi zákazníků!

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB