
Rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie ze dne 28. 10. 2020 potvrdilo, že náklady na dopravní policii nesmějí být do ceny mýtného započítány. Rozhodnutí je závazné pro všechny evropské soudy. Německo totiž v rozporu s evropským právem požadovalo po jednotlivých plátcích mýtného za těžká nákladní vozidla (nad 7,5 tuny) o čtyři až pět procent vyšší částku mýtného, do nějž započítávalo nejen náklady na provoz komunikace, ale i náklady na dopravní policii.
Soudní dvůr se tímto případem zabýval na základě položené předběžné otázky německého odvolacího soudu, před nímž polská společnost rozporovala výši mýtného poplatku a nárokovala si částečné vrácení poplatků zaplacených za období od 1. ledna 2010 do 18. července 2011.
Podstatné je, že i přes žádost německých úřadů Soudní dvůr neomezil účinky svého rozhodnutí pouze do budoucna, ale i zpětně. To znamená, že soudy jsou povinny konstatovat porušení práva a přiznat náhradu škody jakékoliv společnosti, která před vydáním rozhodnutí Soudního dvora platila v Německu mýtné a nárok si uplatní.
Každá společnost, která v Německu od roku 2005 až dosud platila mýto, by tak podle odborníků měla mít nárok na vrácení přeplatku z již zaplaceného mýta. Ten může celkově činit až několik desítek tisíc eur, a to v závislosti na velikosti flotily a částky, kterou dopravci na mýtném zaplatili. Nárok na odškodnění ale musí být uplatněn do konce letošního roku.
V České republice pomáhá autodopravcům s uplatňováním nároků na odškodnění například společnost LitFin, která se specializuje na financování soudních sporů a s německým trhem má bohaté zkušenosti a v současné době spolupracuje s německou asociací investorů SdK v kauze účetního skandálu fintechové společnosti Wirecard.
„Nároky za protiprávně účtované mýto je třeba uplatnit poměrně rychle. Většina sporných otázek již byla nebo v nejbližší době bude vyřešena soudy v rámci již probíhající žaloby polské společnosti. Další firmy, které se rozhodnou svůj nárok uplatnit, tak mohou získat přeplatky zpět v poměrně brzké době. Stačí pouze prokázat výši škody, která vznikla,“ říká ředitel společnosti LitFin Maroš Kravec.
Němci si vždycky dělali co chtěli. Neposlouchají nikoho a dál si berou migranty,mýto předražují,ruší elektrárny a v rámci ekologie budou kupovat elektřinu od nás.
Asi je nejvyssi cas dat k EU soudu i Českou republiku.Cena za km v Česku je zhruba o korunu dražši než v Nemecku.A to z ni určite policii neplati.Takže važeni dopravci vzhuru do Bruselu a ztahnout z toho statu i posrane portky.