V roce 2015 bylo vyrobeno 1,9 milionů elektromobilů a podle analýzy britského deníku Financial Times jich v roce 2020 bude vyrobeno 9,3 milionu a v roce 2025 až 30,7 milionu. Pro automobilky, z nichž mnohé mají výrobní závody ve střední Evropě, budou klíčové dvě strategie – zabezpečit si kvalitní zdroje surovin na výrobu baterií a získat technologii, která přinese efektivní a levný provoz jejich vozidel.
Evropa v závodech v budování kapacit zatím zaostává, ale postupně snižuje svoji závislost na asijských výrobcích baterií. Pokud by se trh i nadále vyvíjel jako dosud, tak až tři z pěti hlavních výrobců baterií pro elektromobily budou v příštím roce z Číny. Asijští výrobci se už nyní snaží expandovat do střední a východní Evropy, hlavně kvůli snižujícím se dotacím na elektromobily v jejich domovských zemích.
Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby baterií. Agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně (z 9 GW/17 GWh v roce 2018 na 1095 GW/2850 GWh v roce 2040). Stane se tak díky snížení nákladů na baterie a rozmachu obnovitelných zdrojů, které potřebují ukládat energii zejména pro vyvažování výkyvů ve výrobě v solárních a větrných elektrárnách.
Drtivá většina surovin je z pěti zemí
Drtivá většina surovin na výrobu lithiových baterií pochází pouze z několika zemí světa. Trh s akumulátory je tak závislý na dodávkách z Konga, Číny, Austrálie, Chile a Argentiny. Ceny vzácných kovů může ohrozit politická situace v těchto státech. Nejproblematičtější jsou dodávky vzácného kobaltu, kdy 59 % veškeré produkce pochází z nestabilního Konga.
Podle statistik amerického Úřadu pro energetickou účinnost a obnovitelnou energii pochází přibližně 91 % veškerého lithia pro výrobu lithiových baterií pouze ze tří zemí světa, a to z Austrálie (44 %), Chile (34 %) a Argentiny (13 %). Další klíčové suroviny, které jsou využívány na produkci akumulátorů, jsou dováženy z velké části z jediné země. Například 59 % kobaltu dodává Konžská demokratická republika, dokonce 67 % přírodního grafitu je dodáváno z Číny.
„Produkce ostatních materiálů na výrobu lithiových baterií, jako například manganu a zejména niklu, je lépe rozložena do vícera zemí světa,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který nabízí akumulátory do mobilních zařízení.