Benzín poprvé od invaze zlevnil pod 40 korun na litr. A propad cen nekončí

Názor
Pohonné hmoty v Česku dále zlevňují. Přetrvává však mimořádně vysoký rozdíl mezi cenou nafty a cenou benzínu. Ten je důsledkem evropské plynové krize, protože nafta slouží také jako náhražka právě plynu.
Pohonné hmoty v Česku dále zlevňují. Přetrvává však mimořádně vysoký rozdíl mezi cenou nafty a cenou benzínu. Foto: Pixabay

V říjnu však dojde ke snížení zmíněného rozdílu, protože vláda ponechá v platnosti snížení spotřební daně z nafty, avšak nikoli z benzínu. Ke snížení daně o 1,50 koruny na litr došlo u obou paliv letos v červnu. Původně mělo být jak u benzínu, tak nafty, jen přechodné, avšak vláda nyní sníženou daň z nafty hodlá ponechat.

Stěžejním zdrojem zlevňování pohonných hmot v ČR je pokles cen ropy na světových trzích. Cena ropy klesá i po přepočtu do korun, tedy po zohlednění kursu. Od konce srpna se korunová cena ropy typu Brent propadla o více než desetinu. Toto zlevnění nyní promítají čerpací stanice do svých koncových cen. Ruku v ruce s poklesem cen ropy klesá totiž také cena velkoobchodně prodávaných paliv.

PSALI JSME:
Cena benzínu míří pod 40 korun

Za poklesem cen ropy stojí obava z celosvětového ekonomického útlumu. Ta snižuje vyhlíženou poptávku po ropě, což tlačí její cenu dolů. Mezinárodní agentura pro energie ve středu uvedla, že největší světový dovozce ropy – Čína – letos sníží svoji poptávku po „černém zlatu“ o 2,7 procenta. Šlo by o první pokles čínské poptávky po ropě od roku 1990. Tehdy pokles činil jedno procento. Čínskou poptávku nadále oslabují covidové uzavírky, nejnověji zejména v megapoli Čcheng-tu s 21 miliony obyvatel.

Za poslední tři měsíce ropa v dolarech zlevnila o takřka 25 procent. Barel Brent nyní vyjde na necelých 94 dolarů. V následujících sedmi dnech pohonné hmoty dále zlevní, a to v rozsahu kolem 60 haléřů na litr v případě benzínu a dvaceti haléřů na litr v případě nafty.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Svět se bojí evropské energetické krize s globálními důsledky

Zavřít reklamu ×
  1. Silnice jsou velmi přeplněné a já s nadějí vyhlížím předem deklarovaných 90 kč za benzín a naftu. Včera jsem absolvoval 70 km tam a 70 km zpět,jel jsem skoro 4 hodiny……..

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.