Brexit si už teď vybírá svou daň na českém dovozu z Británie

Názor
Nejistota související s brexitem si vybírá postupně stále vyšší daň v oblasti vzájemného obchodu Česka a Británie. Zatímco ještě počátkem roku 2018 se dovoz ze Spojeného království do ČR pohyboval na meziročně vyšší úrovni, poté začal měsíc po měsíci klesat.
Stále nejistá podoba nadcházejícího brexitu vede k růstu opatrnosti ve vzájemném česko-britském obchodě. Foto: Pixabay

V září 2018 už tak byl dovoz z Británie do Česka meziročně nižší o téměř 37 procent, loni v listopadu pak bezmála o 36 procenta. Spojené království je spolu s Rakouskem jediným z klíčových importérů do ČR, jehož objem dovozu k nám loni meziročně klesal. Dovoz z Rakouska loni od ledna do listopadu meziročně klesal o 1,6 procenta, import z Británie ovšem o daleko více, a sice o 14,9 procenta.

Stále nejistá podoba nadcházejícího brexitu vede k růstu opatrnosti ve vzájemném česko-britském obchodě. České firmy si zvláště při vyhlídce na možný takzvaný tvrdý brexit, tedy brexit bez dohody mezi Londýnem a Bruselem, důkladněji rozmýšlejí uzavření kontraktu se svým britským protějškem. Některé se dokonce poohlížejí po obchodních partnerech ze zemí, které na rozdíl od Spojeného království zůstávají v Evropské unii. Obávají se, že po brexitu mohou následovat dlouhá léta vyjednávání o podobě obchodního vztahu mezi EU a Británií, které by vzájemný obchod přes Lamanšský průliv prodražilo.

PSALI JSME:
Špatná zpráva pro ČR: Mayová katastrofálně prohrála. Dohoda o brexitu je teď v podstatě mrtvá

Prodražení může spočívat jak v opětovně zavedených kontrolách na hranicích, které značí primárně časovou a sekundárně finanční ztrátu, ale také může vycházet z nově uplatňovaných cel a rozdílných netarifních opatření, regulací a standardů.

V případě onoho takzvaného tvrdého brexitu by například nově vstoupilo v platnost clo ve výši deseti procent týkající se obchodu s automobily a autodíly mezi Británií a EU. Mléčné produkty by pak byly ve vzájemném obchodě obou celků zatíženy clem 35 procent. Británie může snížit cla na dovoz z EU, avšak v takovém případě musí dle pravidel Světové obchodní organizace, jimiž by se v případě tvrdého brexitu musela řídit, snížit cla na stejnou úroveň i vůči třetím zemím, tedy zemím mimo EU.

PSALI JSME:
Český průmysl v listopadu zaostal za očekáváním. Mohou za to auta, brexit a Trump

Obezřetnost ve vzájemném obchodě je patrná i v oblasti českého vývozu. Spojené království je pro ČR jedinou z klíčových exportních destinací, kam jsme v období od loňského ledna do loňského listopadu vyváželi meziročně nižší objem zboží, a to o zhruba 2,7 procenta. Například vývoz do Nizozemska v daném období meziročně rostl o více než desetinu, export do Ruska o zhruba 9,6 procenta.

Pokud by došlo na takzvaný tvrdý brexit, bude dále oslabovat jak dovoz z Británie do ČR, tak vývoz českého zboží na britské ostrovy. Spojené království je důležitá exportní destinace nejen z hlediska přímého, ale také nepřímého exportu. Tvrdý brexit by tak mohl českou ekonomiku připravit o desítky miliard korun a o desetitisíce pracovních míst, zejména v autoprůmyslu.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu ×
  1. Tvrdý brexit by tak mohl českou ekonomiku připravit o desetitisíce pracovních míst, zejména v autoprůmyslu.
    A zahraniční agenturní dělníci u nás nebudou mít co žrát!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Slabý začátek roku v průmyslu

Podle dat statistického úřadu zveřejněných v závěru minulého týdne se českému průmysl start do nového roku příliš nevyvedl. Za meziměsíčním poklesem o 2,3 procenta totiž stojí především zpracovatelský průmysl a ani …

Smíšené výsledky stavebnictví

Statistické výsledky prvního měsíce ve stavebnictví vypadají jako smíšené. Na jedné straně je zde vidět mírný růst oproti prosinci, za kterým stojí inženýrské stavitelství, na straně druhé pokračuje další útlum …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.