Chuť Čechů cestovat neklesá, loni jsme meziročně podnikli o necelá dvě procenta více delších zahraničních cest, tedy 4,3 milionu. To je nejvíce za posledních sedm let. „Nejrychlejší růst reálných mezd za posledních osm let i klesající nezaměstnanost se promítají do zájmů Čechů cestovat za hranice naší země,“ vysvětluje Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.
I letos prý budeme podle analýzy s velkou pravděpodobností preferovat lenošení u moře. Loni totiž po roční pauze obsadilo Chorvatsko opět nejvyšší příčku v žebříčku populárních destinací. Díky 15% meziročnímu růstu počtu cest přeskočilo Slovensko. O našeho východního souseda loni zájem jako o jedinou ze zemí z první šestky klesl, dokonce o celou třetinu (2016: 555 tisíc cest). Slovensku v počtu cest na paty dýchala třetí Itálie (552 tisíc cest), následovalo Rakousko (373 tisíc), Řecko (265 tisíc) a Španělsko (182 tisíc).
Z prvních šesti míst nejpopulárnějších zahraničních cílů Čechů je jasně vidět, že Český turista preferuje známé prostředí a bezpečí. „Zájem o dovolenou byl v předprodejích na letošní léto enormní. Na základě dosavadních výsledků očekáváme rekordní sezónu. Hitem letošního léta bude Řecko, velmi výrazně se na scénu vrací i Egypt, u kterého registrujeme vůbec největší meziroční nárůst,“ říká Jan Bezděk z cestovní kanceláře Fischer. Na obnovení poptávky po cestách do zemí jako Egypt nebo Turecko má vliv i nižší cena zájezdů, díky které jde o velmi atraktivní destinace zejména v poměru cena/výkon.
Jen ve třech z jedenácti zemí, do kterých Češi vyrážejí nejčastěji, letos nakoupíme levněji než doma – a to v Bulharsku, Turecku a Maďarsku. V Bulharsku dokonce pořídíme za českou tisícovku zboží či služby v hodnotě 1 370 Kč.
„Ve zbylých destinacích se Čechům nákupy v porovnání s tuzemskými spíše prodraží. Vlivem nízkých životních nákladům doma je pro Čechy zahraničí dražší v průměru o 15 %. Příznivou zprávou ale je, že v Chorvatsku a na Slovensku je příplatek jen zanedbatelný. Naši sousedé na východní hranici jsou dokonce cenově atraktivnější než východní jadranské pobřeží,“ říká Sobíšek. Patrné jsou podle něj také významné cenové rozdíly mezi městy jednotlivých zemí a často prý platí, že oblíbené turistické cíle jsou celkově dražší než ostatní města.