Chuť nakupovat Čechům rozhodně nechybí

Názor
A potvrdily to i výsledky maloobchodních tržeb za listopad. Po očištění se oproti stejnému měsíci předchozího roku zvýšily o 3,7 %. Největší růst si přitom připsaly opět internetové obchody, které se těší rekordnímu zájmu spotřebitelů a zdaleka přitom ještě nevyčerpaly stávající potenciál.
Čísla z obchodů dobře korespondují s vývojem důvěry spotřebitelů v ekonomiku. Foto: Depositphotos.com

Výrazně více i tentokrát spotřebitelé nakupovali elektroniku, vybavení domácností a zboží pro volný čas. Tedy tradiční zboží, o které máme zájem především v dobách konjunktury a malých obav z budoucnosti. Čísla z obchodů tak vlastně docela dobře korespondují s vývojem důvěry spotřebitelů v ekonomiku, která zůstává navzdory častým (a přehnaně) chmurným předpovědím a vizím stále velmi silná.

Výsledky maloobchodu znovu ukazují, že růst ekonomiky zůstává v režii spotřeby podporované nízkou nezaměstnaností na jedné straně a solidním růstem mezd na straně druhé. Tento model přitom může fungovat i letos, avšak s očekávaným zpomalováním růstu reálných mezd nelze spoléhat na další prudký růst útrat v obchodech. Snad tedy jen s výjimkou těch internetových, kterým se nepochybně dál povede výrazně lépe než zbytku.

Autor je analytik Československé obchodní banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi v říjnu navýšili své útraty méně, než se čekalo

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.