Zvýšený zájem o přechod od jednoho obchodníka k druhému je výsledkem aktuální situace na trhu s energiemi, na němž v posledních měsících nastalo velké oživení, a dodavatelé se přetahují o zákazníky. Jejich nabídky se liší až o desítky tisíc korun ročně.
Jenže přesun mezi obchodníky s sebou nese i některá rizika. Ne vždy se totiž transfer obejde bez potíží, a především bez vysokých pokut od obchodníků, kteří nechtějí své zákazníky pustit ke konkurenci zadarmo.
Pokuta za ušlý zisk?
Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, potvrdila, že se úřad nyní setkává s případy, kdy si někteří dodavatelé účtují vedle smluvních pokut také takzvaný ušlý zisk. „V některých případech dosahuje až desetitisícových částek,“ sdělila Zemanová.
ERÚ ale podle ní nemůže v rámci svých kompetencí rozhodovat o oprávněnosti výše účtované náhrady škody, případně ušlého zisku. „Z praxe však víme, že někteří spotřebitelé ušlý zisk několika tisíc měsíčně považují za neadekvátně vysoký, a dodavateli ho z toho důvodu nezaplatí,“ uvedla Zemanová.
Dodala, že pak je na obchodníkovi, aby se případně obrátil na soud a jeho výši a oprávněnost prokázal. „Nejlepší variantou je smlouvy s ustanovením o ušlém zisku vůbec nepodepisovat,“ doporučila Markéta Zemanová, podle níž další sankce nad rámec smluvních pokut za předčasné ukončení smluv neposilují zdravé konkurenční prostředí na trhu s energiemi.
ERÚ konstatoval, že smluvní pokuta obecně plní funkci takzvané paušalizované náhrady škody. V případě porušení povinnosti, tedy v tomto případě předčasné ukončení smlouvy ze strany spotřebitele, tak ještě neznamená, že si dodavatel může standardně nárokovat ještě úhrady škody v podobě ušlého zisku.
Může tak učinit pouze tehdy, pokud si to smluvně ujedná. Energetický regulační úřad ovšem naráží také na situace, kdy obchodníci ušlý zisk požadují, přestože se smlouva o něm nijak nezmiňuje.
Smlouva na dobu určitou
Problém se podle ERÚ týká zákazníků, kteří se snaží předčasně ukončit svou smlouvu na dobu určitou. Tu je možné bezplatně vypovědět pouze ve specifických, zákonem stanovených situacích. Patří mezi ně zvýšení ceny nebo změna jiných smluvních podmínek, což se ovšem v současnosti téměř neděje.
Mezi další případy patří stěhování či podpis smlouvy distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory dodavatele – pak je možné ji vypovědět až do 15. dne po zahájení dodávek. V ostatních případech se spotřebitel nevyhne sankci a musí vždy zvážit a spočítat si, jestli se mu změna dodavatele vyplatí.
„Smluvní pokuty za předčasné ukončení mohou být pevně dané, nebo se odvíjejí od počtu měsíců, které zbývají do uplynutí smlouvy. Tu je třeba si velmi pečlivě prostudovat a speciálně se zaměřit i na to, jestli nám nehrozí další sankce, označované často právě jako náhrada škody, popřípadě ušlý zisk,“ upozornila radní Zemanová.
Výrazně jednodušší je změna dodavatele v případě, že má zákazník smlouvu na dobu neurčitou. Tu může vypovědět kdykoliv, bez udání důvodu a jakýchkoliv poplatků. Jen je třeba počítat s výpovědní lhůtou, standardně tříměsíční, která začíná běžet prvním dnem nadcházejícího měsíce.
Snazší výběr dodavatele
Při úvahách o změně dodavatele může pomoci srovnávač nabídek na webu ERÚ. Rady před uzavřením nové smlouvy najdou spotřebitelé ve speciálním desateru. Jako zcela zásadní doporučují odborníci, aby si každý zákazník navrhovanou smlouvu pečlivě prostudoval a nepodepisoval nic, čemu nerozumí.
Se snazším výběrem a případně i s rychlejším přechodem nyní pomůže také nová služba srovnávacího portálu Ušetřeno.cz s názvem ENE Online. Umožňuje nejen na jednom místě porovnat ceny energií, podmínky tarifů i výši záloh, ale v případě výběru jiného dodavatele rovnou sjednat novou smlouvu. A to do deseti minut, několika kliknutími na počítači nebo telefonu.
„Když jsem v roce 2019 přebíral vedení společnosti Ušetřeno.cz, sjednávání smluv s dodavateli energií probíhalo zcela jinak. Vše bylo zdlouhavé a časově náročné, obvykle to trvalo týdny, někdy dokonce měsíc. Pamatuji si, jak za mnou přijel kurýr se smlouvou na změnu dodavatele, kterou chtěl podepsat na kapotě auta,“ uvedl generální ředitel Ušetřeno.cz Petr Hošek při představování nové služby, čehož se FAEI.cz. zúčastnilo.
Díky srovnávači Ušetřeno.cz ušetřily domácnosti v uplynulém roce průměru 4,5 tisíce korun za elektřinu a 7,5 tisíce korun na fakturách za plyn. V některých případech dosáhla ušetřená částka dokonce nižších desítek tisíc korun. Celkově šlo o sumu 150 milionů korun.
Hlavně se vyhýbejte Centropolu. Já přišel díky této společnosti o desítky tisíc kč. Jejich ceny jsou stále těsně pod vládním stropem(pro dlouhodobé klienty zavázané smlouvou) a např. MND má ceny podle Centropolu poloviční.
Tohle je věc z který mám respekt, a proto si podmínky vždycky snažím číst pečlivě ač je to na úkor mýho času, ale pak aspoň nelituju a vím, do čeho jdu. Teď mám tedy bezDodavatele a ten to má bez závazku a nebylo to u něj ani žádný zdlouhavý čtení. Mně spíš přijde, že tyhle kličky a platby jsou prostě k tarifům, co jsou na další dobu a firmy se tím asi nějak jistí. Tady je to spjatý s trhem, takže nic podobnýho není třeba, asi tak bych to viděl.