Narození královského potomka má příznivý dopad na britskou ekonomiku

Názor
Narození královského potomka má příznivý dopad na britskou ekonomiku. Pravidelně jej vyčísluje britské Středisko maloobchodního výzkumu. Nejinak tomu je i v případě včera narozeného chlapečka, „Baby Sussex“, prvorozeného syna prince Harryho a vévodkyně Meghan. Šťastná událost vynese britské ekonomice podle Střediska maloobchodního výzkumu bezprostředně v přepočtu dle aktuálního kursu asi 2,2 miliardy korun.  
Lidé v době narození potomků britské královské rodiny navyšují své výdaje za související suvenýry. Buckinghamský palác v obležení turistů. Foto: FAEI.cz

Uvedené sumy zahrnují objem maloobchodních výdajů, které jsou uskutečněny ve dvouměsíčním časovém pásmu kolem data narození. Výdaje se pochopitelně musí tak či onak týkat narozeného královského potomka.

Středisko odhaduje, že narození prvního potomka prince Williama a vévodkyně Kate, prince George, vyneslo v létě 2013 v přepočtu dle tehdejšího kursu 7,5 miliardy korun. Narození druhého dítěte stejného páru, dcery Charlotte, pak na jaře 2015 přineslo britské ekonomice v přepočtu dle tehdejšího kursu zhruba tři miliardy korun. Třetí potomek Williama a Kate, princ Louis, se narodil loni v dubnu a ekonomice své domoviny zajistil dodatečné 2,5 miliardy korun v přepočtu dle tehdejšího kursu.

Přepočty jsou pochopitelně ovlivněny kursovými výkyvy, které z důvodu brexitu či intervenčního režimu České národní banky byly poměrně znatelné. Těžila z nich zejména princezna Charlotta, neboť v době jejího narození, ještě před referendem o brexitu a v době umělého oslabování koruny ČNB, byla libra vůči české měně poměrně silná, což opticky navyšuje korunový výnos princeznina narození pro britskou ekonomiku.

PSALI JSME:
Brexit se odkládá, co z toho plyne pro Čechy? Třeba to, že zdraží elektřina

Lidé v době narození potomků britské královské rodiny navyšují své výdaje za související suvenýry (keramické šálky, čajové hrnky, DVD disky, pamětní mince, knihy, memorabilie…). Zrovna tak neváhají více utratit za potraviny, často tak či onak tematizující šťastnou událost (dorty, koláče, cukrovinky…), nebo za alkohol, konzumované v rámci oslav.

Zvýšené prodeje pak dlouhodobě registrují výrobci dětského oblečení či třeba dupaček, v nichž se potomek královské rodiny objevuje na veřejnosti či před objektivem fotografů. Zde se příznivý efekt počítá na léta.

Postupně se sčítá, takže nejsilnější je v případě nejstarších potomků George a Charlotty.  Podle zmíněného Střediska maloobchodního výzkum zajistil každý z nich britské ekonomice už miliardy liber, přičemž silnější příznivý efekt, kolem 120 miliard korun v přepočtu dle aktuálního kursu vykazuje kvůli svému ženskému pohlaví v tomto případě Charlotta. Georgeův dlouhodobý kumulovaný ekonomický efekt činí v české měně dle nynějšího kursu zhruba 85 miliard korun.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Brexit mezery na českém pracovním trhu nezaplní

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.