bool(false)

Polovina lidí má hesla a PINy k bankovním účtům a kartám na papírku

Většina Čechů sice ví, jak bezpečně využívat své internetové bankovnictví, ale když dojde na uplatňování těchto zásad v praxi, jsou liknaví. Používají jednoduchá hesla, mění je jen zřídka a ještě větší mezery mají v zabezpečení svého mobilního telefonu. Vyplývá to z průzkumu ČSOB.

Více než polovina dotázaných si svá hesla a PINy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Foto: Pixabay

Pravidelnou změnu hesla pro vstup do internetového bankovnictví považují za důležitou tři čtvrtiny respondentů. Přílohy z e-mailů od neznámých odesílatelů neotevírá téměř 70 % lidí a 93,3 % respondentů by nikomu prostřednictvím e-mailu neposkytlo důvěrné informace, jako je například číslo platební karty či heslo do internetového bankovnictví.

„To vše jsou pro nás velmi potěšující zjištění. Méně potěšující je, jak lidé tyto zásady dodržují v každodenním životě. Ukázalo se, že v mnoha případech upřednostňují pohodlí na úkor svého bezpečného pohybu na internetu,“ říká Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB odpovědný za řízení rizik. „Lidé si nepřijdou jako atraktivní terč pro hackera. To, že nemají na účtu miliony, ale neznamená, že jsou pro hackery nezajímaví,“ dodává.

ŠANCE PRO HACKERY

Podle 70 % respondentů by se mělo heslo pro vstup do internetového bankovnictví měnit jednou nebo dvakrát za rok. Více než polovina dotázaných si svá hesla a PINy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Ve věkové kategorii 55 – 85 let si hesla zapisují dokonce čtyři pětiny dotázaných. Lidé také často používají u různých služeb stejná nebo podobná hesla.

„Jednoduché heslo dává hackerům zbytečně velkou šanci. Přitom se stačí jednou za čas pořádně zamyslet a vytvořit si silné heslo, které hackerovi vůbec nebude stát za to, aby se ho snažil prolomit,“ říká Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.

POZOR NA FALEŠNÉ WEBY

Jak ukázal nedávný experiment ČSOB s falešnou stránkou elektronického bankovnictví, klienti také často chybují v tom, že internetové bankovnictví navštěvují přes vyhledávače. Pak si často spletou falešný web se skutečnou stránkou internetového bankovnictví.

V rámci této kampaně kliklo na falešný odkaz za měsíc více než 61 tisíc lidí, třetina z nich dokonce opakovaně. Dalšímu riziku se lidé vystavují tím, že se k internetovému bankovnictví hlásí prostřednictvím nezabezpečené sítě. „Můžu mít zabezpečený počítač nejlepším antivirem, ale když se připojím k nezabezpečené Wi-Fi v kavárně nebo fast-foodu, je mi to k ničemu,“ doplňuje Vosála.

ZABEZPEČENÍ A ODPOVĚDNOST

V průzkumu bylo také zjištěno, že 61 % respondentů si myslí, že na bezpečnosti se musí podílet banka i klient. „My jako banka samozřejmě děláme všechno proto, abychom peníze našich klientů ochránili. Na druhou stranu však potřebujeme, aby se klienti chovali zodpovědně a chytře, a proto je pro nás samozřejmě pozitivní zprávou, že si lidé uvědomují také svou odpovědnost,“ říká Petr Vosála.

ČSOB do zajištění bezpečnosti dlouhodobě investuje. „Účinně chráníme naši doménu před zneužitím, aby se na internetu nikdo nemohl vydávat za ČSOB. S mobilní aplikací ČSOB Smart klíč se naši klienti mohou bezpečně přihlásit do internetového bankovnictví a ověřovat platby, a to i prostřednictvím otisku prstů. Aby byly i nadále peníze našich klientů v bezpečí, musí se zodpovědně chovat i oni. Proto sázíme také na vzdělávání veřejnosti,“ vysvětluje Tomáš Kořínek. ČSOB bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost pokračovat během celého léta a podzimu.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubrik: [S] Banky a [S] Opening

Zamést si před vlastním dispečinkem

Zavolal jsem si před půlnocí taxi. Prostřednictvím dispečinku zónové služby, která nahrává rozhovory v zájmu zvýšení kvality služeb. Přišla mi sms s cenou, trasou, identifikací vozu i stanovený čas jeho přistavení. …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru