Březnová novinka několik otazníků a protestů přinesla, týkají se především pečiva a lahůdek, podomního prodeje a plateb kartou v e-shopech.zdroj: Pixabay.com

PORADNA: Příležitostní prodejci musejí od března kvůli EET hlídat hned tři podmínky

Druhá fáze elektronické evidence tržeb (EET), která začne již 1. března a bude se týkat maloobchodu a velkoobchodu, nevyvolává ani zdaleka takové vzrušení, jaké vyvolal prolog postihující restauratéry a hoteliéry.

Zřejmě proto, že v obchodech jsme na vydávání účtenek zvyklí a daňové úniky jsou spojovány především s vietnamskými večerkami. A tam se veřejnost s nutností kontroly ztotožňuje. Přesto i březnová novinka několik otazníků a protestů přinesla, týkají se především pečiva a lahůdek, podomního prodeje a plateb kartou v e-shopech.

Připomeňme si, že EET se týká podnikatelů, kteří přijímají platby v hotovosti nebo platební kartou. Každá taková platba bude evidována na finančním úřadě a přidělen ji kód uvedený na účtence.

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) v lednu v parlamentu neuspěl s návrhem, aby pod evidenci tržeb nespadaly nákupy v e-shopech v těch případech, kdy zákazník platí kartou přes internet a transakce se odehraje bez osobní účasti. Za nesouhlasem poslanců byla patrně především zlomyslnost, která má však za následek velké technické komplikace pro malé e-shopy.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) platby kartou jsou snadno dohledatelné a zachovávají podobnou elektronickou stopu jako platby bankovním převodem, které jsou z evidence od začátku vyjmuty. Platbu kartou on-line podle údajů srovnávače cen Zboží.cz využívá sedm procent zákazníků, 35 % preferuje dobírku, 32 % využívá bankovní převod, 20 % lidí platí při osobním převzetí.

KOMPLIKACE PRO E-SHOPY

A v čem pro e-shopy spočívají zmíněné komplikace? Podle zákona musí podnikatel evidovat v okamžiku uskutečnění platby, ale pokud zákazník platí prostřednictvím platební brány (např. PayPal nebo GoPay), obchodník se o tom dozví až se zpožděním. Mnoho provozovatelů malých internetových obchodů navíc automatické systémy, které by propojily e-shopy s EET, nepoužívá a vše řeší ručně. Velmi těžko řešitelné jsou také platby prostřednictvím zahraničních platebních metod, které jsou pro některé podnikatele nezbytné, ale současně nelze příliš očekávat aktivita ze strany provozovatelů těchto metod.

Podle zákona se maloobchodu věnuje ten, kdo zboží nakupuje a se ziskem prodává. Ale jak je to s povinností evidovat tržby už od letošního března pro ty, kteří ve svých provozovnách vyrábějí např. pečivo, lahůdky, sladkosti a pak je prodávají? Některé zasáhne EET až od příštího roku, kdy se povinnost evidovat bude týkat svobodných povolání, řemesel, autodopravy a podobně. A koho se bude týkat už letos?

KDO AŽ OD BŘEZNA 2018?

V zásadě platí, že evidovat musí ten, pro koho je prodej hlavní činnost. Ať je to podomní prodejce, pekař se svými výrobky nebo výživový poradce prodávající kromě svých služeb i knihy nebo potravinové doplňky. Je však možné využít tzv. minoritní činnosti, tedy poukázat na to, že objem prodávaného zboží tvoří méně než 49 % z tržeb v konkrétním druhu podnikání (stánku, opravny, provozovny). Současně je tento příjem nižší než 175 000 Kč za loňský rok a podnikání se odehrává v jedné provozovně (prodejna není oddělena od „výrobny“). Pokud jsou splněny tyto podmínky, eviduje se až od března 2018, v opačném případě už letos.

Obdobná je situace pro podomní prodejce, finanční a jiné poradce či agenty v tzv. multilevel marketingu (Avon, Amway), kteří si tímto způsobem přivydělávají při běžném zaměstnání. Opět je hlavním kritériem, do jaké míry je tato činnost živí a jakou část z ní tvoří přeprodej. Pokud prodávají jen doplňkově (do ročního příjmu 175 000 Kč) a jejich hlavní činností je poradenství nebo pořádání školení, povinnost EET na ně padne až v březnu nebo červnu příštího roku.

Poměrně velkou skupinu, které se EET může týkat jako nová povinnost, tvoří příležitostní podnikatelé, kteří se odvolávají na paragraf 10 zákona o daních z příjmu a deklarují, že nepodnikají soustavně a za účelem zisku, ale zboží nakupují pro svou potřebu, případně potřebu členů rodiny a okruh známých. Ti vypadávají z evidence finančních úřadů, tedy také z povinnosti EET, ale samozřejmě se pohybují na hraně zákona a čelí možnosti kontroly a dodatečného zdanění, pokud bude jejich činnost posouzena jako výdělečná.

OTÁZKY NA ZÁVĚR

A na závěr několik specialit v souvislosti s prodejem. Jak je to například s nemocí nebo dovolenou, kdy majitel malého obchodu musí na pár dní zavřít? Nebude odmlčení se v evidenci bráno jako pokus o krácení tržeb?

Podle metodiky finanční správy je nutné hlásit až přerušení několikatýdenní, za hraniční se považuje měsíční pauza. Podle finanční správy lékárny evidují jen tržbu od zákazníka, nikoli i doplatek za lék od zdravotní pojišťovny.

A do třetice – do evidence spadají i dárkové poukazy, a to ve dvou režimech. Vouchery na předem určené služby (vstup do bazénu) se evidují jen při jeho prodeji, zatímco poukazy v určité hodnotě na zboží nebo službu (kredit) je nutné evidovat podle toho, zda je klient čerpá najednou, postupně nebo si dokonce službu doplácí.

Březnovým termínem EET pro malo a velkoobchod se pro letošní rok okruh evidovaných podnikatelů uzavře, v březnu 2018 se rozšíří o svobodná povolání, dopravu a zemědělství a v červnu 2018 už postihne všechny, tedy včetně výroby a služeb.

Kdo si musí od března 2017 dát pozor na EET:

  1. Další fáze EET se týká plateb v hotovosti a kartou v maloobchodu (včetně e-shopu) a velkoobchodu.
  2. Podnikatelé, kteří se věnují příležitostnému obchodu, nespadají pod EET v případě, že obchodování mají pouze jako minoritní či doplňkovou činnost.
  3. Podmínky pro uznání minoritní činnosti: objem prodeje tvoří méně než 49 % z tržeb v konkrétním druhu podnikání, tento příjem je nižší než 175 000 Kč za loňský rok a výroba i prodej probíhá v jedné provozovně.
Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *