Vlastimil Divoký, ERV Evropská pojišťovnazdroj: FAEI

ROZHOVOR: „Češi stále více jezdí na dovolenou sami, bez cestovek,“ říká Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny

Stále více Čechů přichází na chuť tomu, že si na dovolenou zařídí dopravu a ubytování sami. Ne to, co jim naservíruje cestovní kancelář. Cestovky se proto musí měnit. Nabízejí už také sólově letenky a apartmány. V poskládání letní dovolené hraje čím dál tím větší roli internet. Říká to v rozhovoru pro Finanční a ekonomický institut (FAEI) Vlastimil Divoký z ERV Evropské pojišťovny. Její analýzy trendů jsou hodnověrné. Ročně totiž pojistí 750 tisíc Čechů z celkových čtyř miliónů, které se vydají na cesty.

Jak se změnilo cestování Čechů za poslední čtvrtstoletí?
Nejdříve jsme si zvykali na to, že se můžeme podívat bez problémů do okolních zemí. Postupně jsme tam prodlužovali pobyty z víkendových výletů až na týdenní. Hlavně vznikly cestovní kanceláře, které umožnily dostat se relativně levně k moři.

Když mluvíte o cestovkách, tak ale máme na druhou stranu za sebou dvě velké vlny krachů cestovek, jež za sebou nechali desítky tisíc nešťastných klientů. Není to velké mínus novodobého cestování u nás?
Cestovky jako takové otevřely lidem možnosti, ale úroveň CK byla velmi různá. Někteří podnikatelé to pojali poctivě a dodneška existují, jiní to pojali jako dobrodružství. Až postupem času začaly do cestovek u nás vstupovat zahraniční investiční skupiny. Cestovky ale díky svým delegátům umožnily mnohým lidem překonat z počátku jazykovou bariéru, a díky nim vycestovali ven i klienti, kteří by si sólově dovolenou u moře koupit nemohli dovolit.

To možná bylo dříve. Není ale dnes trend takový, že už polovina Čechů si dovolenou zajistí raději sama, bez cestovky? Jednotlivé služby si nakoupí přes internet.
Máte pravdu a je to přirozené. Vloni si 58 procent Čechů zařídilo cestovní služby samo. Před sedmi lety to bylo půl na půl. Procento „sólistů“, bez cestovních kanceláří, bude růst.

Znamená to, že cestovním kancelářím bude ubývat počet klientů?
Může, ale nemusí. Cestovky změnu chování klientů vidí. Velké cestovní kanceláře proto už ve své struktuře mají internetové prodejce jednotlivých služeb. Také kromě vlastních zájezdů prodávají i zájezdy druhých. Dnes pro cestovní kancelář je zajímavé prodávat třeba i jen ubytování, nebo zvlášť letenky.

ÚPADEK MŮŽE ODHALIT REPORTOVÁNÍ

Dotkly se vás krachy cestovek?
Jsme jeden z největších hráčů na trhu, který cestovní kanceláře povinně pojišťuje proti úpadku. Krachy nás ale nezasáhly plnou silou. Relativně dobře jsme vyhodnocovali koho pojistit, a koho ne. Velmi se zpřísňují podmínky pro pojištění cestovky, respektive požadované dokumenty, čísla. To je dobrá zpráva pro klienty.

To je dobře. Protože, jak například píše portál Krachy cestovek.cz, za řadou bankrotů cestovek stáli pořád ti samí lidé. Chroničtí bankrotáři. Jednu firmu potopili a založili si další. To se už opakovat nemůže?
Pojišťovny to pročišťují, ale mnohem více pravomocí si vyžádat detailní informace od podnikatele mají živnostenské úřady.

Dělají to?
Věřme, že ano.

Jak ale pohlídáte, že cestovka nepůjde do kytek, když na začátku sezóny je ještě nad vodou, ale začne se potápět až v průběhu?
Vyžaduje se zasílání měsíčních výkazů.

To jste už jako pan ministr financí Babiš s kontrolním hlášením k DPH…
To bych neřekl, ale měsíční výkaz cestovky je jeden z nástrojů, jak zamezit situacím, že kdyby zkrachovala, tak limit, na který byla pojištěna, by nestačil k pokrytí nároků klientů.

ČEŠI JDOU PO CENĚ

Jak se terorismus odrazil v letních dovolených?
Ještě loni byli Češi z celé Evropy nejméně citliví na rizika. Šli hlavně po ceně. Přesto na dovolenou létá o jedenáct procent Čechů méně. Úbytek je patrný v Egyptě, Tunisku a Turecku. Do Turecka jezdí hlavně střední třída, a ta si může dovolit jet do Španělska nebo Itálie. Na druhou stranu všechny tři země výrazně posílily bezpečnostní opatření.

Kryje klienta pojištění storna zájezdu, když zrovna v destinaci, kterou si vybral, zase nějaký šílenec vystřílí pláž?
Ne, ale cestovní kanceláře v těchto případech nabízejí klientům náhradní destinace.

Platí stále, že zhruba každý desátý se na cestu nepojistí? Přitom to stojí takříkajíc pár korun na den, ale v případě nemoci či úrazu náklady na léčbu a odvoz domů jdou výdaje do milionů.
Spojíme-li letní a zimní dovolenou, tak stále 14 procent cestovatelů se nepojišťuje. To je strašně moc. Pokud lidi cestují sami, autem, mnohdy podléhají mylnému pocitu, že se jim nemůže nic stát.

Není to tím, že se domnívají, že jim stačí cestovní pojištění přilepené k platební kartě nebo průkazce Všeobecné zdravotní pojišťovny?
I to je pravda. Máte-li kartu VZP, tak vzniká nárok na ošetření v celé EU, ale není v tom jakýkoliv převoz. Vztahuje se navíc jen na státní zařízení. Na platebních kartách je problém v tom, že klienti mnohdy vůbec netuší, co pojištění v nich zahrnuje. Může se stá, že na vás je limit sice vysoký, ale na zbytek rodiny naopak nestačí.

DRAHÉ KOLO UŽ POJISTIT NELZE

Pořád platí, že Češi se jedou hlavně vyvalit na pláž?
Přibývá běžců a cyklistů. Češi jsou na dovolených více aktivní. Vyloženě pobytových dovolených je ovšem pořád hodně, a úplně to chápu.

Cyklisté mají jednu starost. Pořádné kolo dnes stojí skoro jako nové auto. A kradou se. Jak je to s pojištěním kol? Zdá se mi, že je v něm hodně výluk.
Lidé mají pocit, že když si pojistili domácnost, tak mají pojištěno i kolo. To je omyl. Pojištění domácnosti kryje jen krádež kola z garáže, či kůlny. Ale už se nevztahuje na to, když s ním cestujete. I speciální pojistka kola na nosiči má limity. Například, že kolo na nosiči nesmí být přes noc, mezi 22 hodinou a osmou ráno.

Kam mám tedy dát kolo přes noc, když pobývám třeba v karavanu?
Tak asi do toho karavanu. Musíte to kolo někam dát, do zabezpečených prostor, což držák na autě není. Nosič je určen na přepravu. Pojistka ale kryje například škody na kole po nehodách. Potíž je v tom, že kola jsou čím dál tím dražší. Kola za čtvrt miliónu už pak pojistit nelze. Riziko je enormní. Pojistíme bez problémů kolo do sto tisíc korun.

Jindřich Kolomazník

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *