Neznají nebo se nesnaží identifikovat svoje zákazníky
I přes růst internetového nakupování je pozice kamenných prodejen pořád silná. To dokazují například stále přibývající a rozrůstající se nákupní centra. Každý se při nákupech určitě opakovaně setkal se situací, kdy mu prodavač nabízel zákaznickou či věrnostní kartičku. Důvodů z pohledu prodávajících je několik, ale hlavní je snaha identifikovat svého zákazníka a mít na něj kontakt. E-shopy to mají jednodušší, jakmile u nich zákazník nakoupí, mají jeho jméno, e-mail, místo bydliště či sídla firmy. Ale existují i řešení pro kamenné prodejny, a to nejenom zákaznické a věrnostní karty.
„V poslední době sledujeme nárůst poptávky po řešeních zajišťujících identifikaci zákazníka, aby je obchod nejen poznal, ale mohl s těmito informacemi dále pracovat. A to nejen pro řešení nabídek na míru, ale také pro spotřebitelské soutěže sloužící k udržení zákazníků, motivaci k dalším nákupům a posilování věrnosti,“ prozrazuje Jan Hřebabecký, zakladatel společnosti Rondo.cz, která se specializuje na podobná řešení pro retailové společnosti. „Identifikace zákazníků kamenných prodejen byla například největší potřebou našeho klienta Království hraček Bambule a Sparky’s, pro kterého od té doby dlouhodobě pracujeme,“ dodává Jan Hřebabecký.
Chtějí zůstat čistě kamenný obchod
Dalším rizikem je usnutí na vavřínech a domněnka obchodníků, že se bez internetu obejdou. Nebo že stačí jenom „mít“ nějakou webovou stránku či Facebookovou stránku. I zákazníci, kteří preferují nákupy v kamenných prodejnách uvítají informace o novinkách, speciálních akcích či chtějí být se svými oblíbenými značkami v online kontaktu.
Moderním obchodním řešením je omnichannel, možnost nakoupit jak v kamenné prodejně, tak online. „Nutným trendem současnosti pro celý segment retailu je přechod do plnohodnotného omnichannel byznysu. Dnešní zákazník totiž neřeší, zda se pohybuje v online shopu, mobilní aplikaci či stojí v kamenném obchodě. Očekává, že bude mít možnost volby a dostane konzistentní informaci přes všechny kanály,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon.
Ale ne pro každého obchodníka je vytvoření plnohodnotného e-shopu nutná nebo udržitelná strategie. Řešením může být i možnost si objednat zboží přes web, e-mail či Facebook. Mnoho zákazníků to ocení. Určitě se však vyplatí investovat do internetové prezentace či prezentace na sociálních sítích. Díky šablonovým řešením nemusí být i pro menší prodejce tato investice nedostupná.
Nejsou ochotni investovat do personálu
Situaci na českém pracovním trhu netřeba dlouze rozebírat. Mnoho společností a institucí se potýká s nedostatkem kvalitních pracovníků i s chybějící pracovní silou obecně. Je proto nezbytné, aby si i obchodníci, u kterých hrají prim kamenné prodejny, uvědomili, že kvalitního zaměstnance je potřeba adekvátně zaplatit nebo mu poskytnout zajímavé benefity. A ty stávající neustále proškolovat a rozvíjet jejich znalosti a dovednosti. Platí to jak u managementu, tak u vedoucích prodejen či řadového personálu.
Není žádným tajemstvím, že velké české e-shopy investují do zaměstnanců nemalé peníze a přetahují ty kvalitní právě dalším retailovým prodejcům. Ať již se jedná o protřelé manažery či například nákupčí. „Co se týká oblasti retailu, sledujeme na našem pracovním portále u inzerátů firem zvyšování mezd i přidávání benefitů. Konkurence je velká a firmy si pracovníky předcházejí. Zatím to platí zejména o Praze, ale předpokládáme, že tento trend bude častější i v regionech,“ prozrazuje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.