6 mýtů o prodeji nemovitostí, které musíte znát, když chcete prodat sami

Chcete prodat vlastní nemovitost bez pomoci realitní kanceláře nebo makléře? Čeká vás spousta práce a připravte si i nemálo času, které veškerými přípravami strávíte. Nemáme důvod Vám nic nalhávat, úplně samo to nepůjde. Ničeho se však bát nemusíte, společně se podíváme na zub mýtům, kterými se mnoho lidí trápí úplně zbytečně.

Mýtus první: Sami prodej nezvládnete!

Prodej nemovitosti je proces, který v sobě skrývá mnoho kroků. Mezi tyto kroky patří například správné nacenění prodejní ceny nemovitosti, kvalitní propagace na těch správných místech, vyřešení rezervačních, kupních smluv a případně smluv o smlouvách budoucích. Dále tam patří správné podklady pro zápis do katastru nemovitosti, nemluvě o variantě, že Vaši nemovitost bude kupující financovat hypotečním úvěrem. Každý tento krok vyžaduje vyšší znalostní odbornost, kdy na prodávajícího na každém kroku číhá nebezpeční nebo riziko, že se peníze za prodanou nemovitost dostanou k němu. V tomto případě doporučujeme využít služeb realitního makléře, nebo renomovanější realitní kanceláře s historií a dobrými referencemi. V případě prodeje napřímo bez RK doporučujeme obrátit se na advokátní kancelář, která pomůže se všemi smlouvami a případnou úschovou finančních prostředků. Prodej napřímo tedy jde zvládnout, ale bez kvalitních služeb dobrého právníka to prostě nepůjde.

Mýtus druhý: Cenu stačí určit od oka

V současné době je bydlení nedostatek, ceny novostaveb rostou až neuvěřitelnou rychlostí, proto se dobře rozhlédněte po konkurenčních nabídkách ve svém okolí a začněte počítat. „Reálná prodejní cena se pohybuje zhruba o 10 až 15 procent níže než cena inzerovaná, poněvadž za tu se nemovitosti prodají jen zřídka. Zohledněte i stav a nutné investice, o jejichž sumu cenu navyšte nebo naopak ponižte,“ vysvětluje Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz

Mýtus třetí: Dobrá nabídka se prodá sama

Správná prezentace je stejně důležitá jako adekvátně nastavená cena. Čtivým popisem možná zaujmete, ale rozhodně ne natolik, aby se potenciální kupci přišli podívat. Home-staging neboli příprava domu, je mezi prodejci nemovitostí stále podceňovanou disciplínou. Dojem čistého „hotelového pokoje“, kde si každý dokáže představit svůj vysněný domov, dělá divy. Důležitý je úklid, odosobnění a vytvoření co nejvolnějšího prostoru.

Mýtus čtvrtý: Na fotkách nezáleží

Kvalitní fotografie nemusí ukazovat vše, ale především ty hlavní důvody, proč by zájemci měli chtít právě vaši nemovitost. Ať už je to prostorná kuchyň, krásná koupelna, výhled z balkonu nebo historické detaily. „Naprostá většina návštěvníků Vám potvrdí, že je oslovily právě skvělé fotografie. Nebojte se ani video-prohlídky, díky které si kupující ještě lépe dokáže představit dispozici i sám sebe ve vašem bytě. Při pořizování fotografií sáhněte po zrcadlovce se širokým objektivem, díky kterému vynikne velikost prostor i všechny detaily,“ doporučuje Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz

Mýtus pátý: Kupní smlouva z internetu stačí

Vzorů kupních smluv je na internetu nekonečné množství, to ale neznamená, že stačí některou z nich stáhnout a použít. Jestli je jedna věc, na které se při prodeji nemovitosti opravdu nevyplatí šetřit, je to právě zpracování kupní smlouvy právníkem (viz. Mýtus č.1.). Vzor na internetu může být zastaralý nebo obsahovat chyby, které vás mohou přijít draze. Kupní smlouva není tak flexibilní, jak si mnoho lidí myslí. Musí ze zákona obsahovat jak formální, tak obsahové náležitosti, aby na jejím základě bylo možné provést vklad do katastru a aby vás skutečně ochránila.

Mýtus šestý: Majitelem ihned po podpisu smlouvy

Majitelem nemovitosti se kupující stává v okamžiku vkladu vlastnického práv do katastru nemovitostí, nikoli ihned po podpisu smlouvy. Tehdy se i vy dostanete k penězům, které jste se rozhodli bezpečně uložit na účet advokáta nebo notáře, případně do bankovní úschovy. Je to nejen nejběžnější, ale i nejférovější způsob. Obezřetnost a využití plné právní ochrany je na místě na obou stranách, proto se opravdu nebojte svěřit tuto formální záležitost do rukou odborníků. Napsání kupní smlouvy a uložení finančních prostředků vás vyjde zhruba okolo desíti tisíc korun. „Jak říkával již pan Werich: “Ten umí to a ten zas tohle.“ Každý je odborník ve své oblasti a pokud mi profese nedovoluje přesah do prodeje nemovitostí, je lepší svěřit prodej profesionálům,“ shrnuje Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.