bool(false)

6 mýtů o prodeji nemovitostí, které musíte znát, když chcete prodat sami

Chcete prodat vlastní nemovitost bez pomoci realitní kanceláře nebo makléře? Čeká vás spousta práce a připravte si i nemálo času, které veškerými přípravami strávíte. Nemáme důvod Vám nic nalhávat, úplně samo to nepůjde. Ničeho se však bát nemusíte, společně se podíváme na zub mýtům, kterými se mnoho lidí trápí úplně zbytečně.

Mýtus první: Sami prodej nezvládnete!

Prodej nemovitosti je proces, který v sobě skrývá mnoho kroků. Mezi tyto kroky patří například správné nacenění prodejní ceny nemovitosti, kvalitní propagace na těch správných místech, vyřešení rezervačních, kupních smluv a případně smluv o smlouvách budoucích. Dále tam patří správné podklady pro zápis do katastru nemovitosti, nemluvě o variantě, že Vaši nemovitost bude kupující financovat hypotečním úvěrem. Každý tento krok vyžaduje vyšší znalostní odbornost, kdy na prodávajícího na každém kroku číhá nebezpeční nebo riziko, že se peníze za prodanou nemovitost dostanou k němu. V tomto případě doporučujeme využít služeb realitního makléře, nebo renomovanější realitní kanceláře s historií a dobrými referencemi. V případě prodeje napřímo bez RK doporučujeme obrátit se na advokátní kancelář, která pomůže se všemi smlouvami a případnou úschovou finančních prostředků. Prodej napřímo tedy jde zvládnout, ale bez kvalitních služeb dobrého právníka to prostě nepůjde.

Mýtus druhý: Cenu stačí určit od oka

V současné době je bydlení nedostatek, ceny novostaveb rostou až neuvěřitelnou rychlostí, proto se dobře rozhlédněte po konkurenčních nabídkách ve svém okolí a začněte počítat. „Reálná prodejní cena se pohybuje zhruba o 10 až 15 procent níže než cena inzerovaná, poněvadž za tu se nemovitosti prodají jen zřídka. Zohledněte i stav a nutné investice, o jejichž sumu cenu navyšte nebo naopak ponižte,“ vysvětluje Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz

Mýtus třetí: Dobrá nabídka se prodá sama

Správná prezentace je stejně důležitá jako adekvátně nastavená cena. Čtivým popisem možná zaujmete, ale rozhodně ne natolik, aby se potenciální kupci přišli podívat. Home-staging neboli příprava domu, je mezi prodejci nemovitostí stále podceňovanou disciplínou. Dojem čistého „hotelového pokoje“, kde si každý dokáže představit svůj vysněný domov, dělá divy. Důležitý je úklid, odosobnění a vytvoření co nejvolnějšího prostoru.

Mýtus čtvrtý: Na fotkách nezáleží

Kvalitní fotografie nemusí ukazovat vše, ale především ty hlavní důvody, proč by zájemci měli chtít právě vaši nemovitost. Ať už je to prostorná kuchyň, krásná koupelna, výhled z balkonu nebo historické detaily. „Naprostá většina návštěvníků Vám potvrdí, že je oslovily právě skvělé fotografie. Nebojte se ani video-prohlídky, díky které si kupující ještě lépe dokáže představit dispozici i sám sebe ve vašem bytě. Při pořizování fotografií sáhněte po zrcadlovce se širokým objektivem, díky kterému vynikne velikost prostor i všechny detaily,“ doporučuje Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz

Mýtus pátý: Kupní smlouva z internetu stačí

Vzorů kupních smluv je na internetu nekonečné množství, to ale neznamená, že stačí některou z nich stáhnout a použít. Jestli je jedna věc, na které se při prodeji nemovitosti opravdu nevyplatí šetřit, je to právě zpracování kupní smlouvy právníkem (viz. Mýtus č.1.). Vzor na internetu může být zastaralý nebo obsahovat chyby, které vás mohou přijít draze. Kupní smlouva není tak flexibilní, jak si mnoho lidí myslí. Musí ze zákona obsahovat jak formální, tak obsahové náležitosti, aby na jejím základě bylo možné provést vklad do katastru a aby vás skutečně ochránila.

Mýtus šestý: Majitelem ihned po podpisu smlouvy

Majitelem nemovitosti se kupující stává v okamžiku vkladu vlastnického práv do katastru nemovitostí, nikoli ihned po podpisu smlouvy. Tehdy se i vy dostanete k penězům, které jste se rozhodli bezpečně uložit na účet advokáta nebo notáře, případně do bankovní úschovy. Je to nejen nejběžnější, ale i nejférovější způsob. Obezřetnost a využití plné právní ochrany je na místě na obou stranách, proto se opravdu nebojte svěřit tuto formální záležitost do rukou odborníků. Napsání kupní smlouvy a uložení finančních prostředků vás vyjde zhruba okolo desíti tisíc korun. „Jak říkával již pan Werich: “Ten umí to a ten zas tohle.“ Každý je odborník ve své oblasti a pokud mi profese nedovoluje přesah do prodeje nemovitostí, je lepší svěřit prodej profesionálům,“ shrnuje Jakub Veverka, jednatel a spoluzakladatel VideoBydlení.cz.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Přes geopolitické problémy Evropa v roce 2017 přilákala nejvíc přímých zahraničních investic v historii. Největší potenciál má odvětví digitálních technologií

Zahraniční investoři loni v Evropě zahájili rekordních 6 653 projektů, díky nimž vzniklo více než 353 tisíc nových pracovních míst. Ukazuje to průzkum atraktivnosti Evropy pro zahraniční investice (European Attractiveness Survey), který každoročně realizuje společnost EY. I přes geopolitické problémy jsou …

Skupina UniCredit podepsala chartu žen ve finančním sektoru

Skupina UniCredit informovala o podepsání charty Ministerstva financí Spojeného království týkající se žen ve finančním sektoru (HM Treasury Women in Finance Charter) a zavázala se tak poskytovat plnou podporu při zlepšování rovného zastoupení mužů a žen v sektoru finančních služeb ve Spojeném království a na …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …

Bojíme se regulací, zní od firem z celého světa i ČR

Analýza
Pro firmy z celého světa je největším rizikem pro podnikání regulace, kterými se jednotlivé státy připravují na možné scénáře ekonomicko-politického vývoje. Vyplývá to z aktuálního celosvětového průzkumu poradenské společnosti BDO. Tato obava se přitom od loňska výrazně zvýšila. Jiné studie a ankety dokládají, že obdobné obavy mají rovněž podnikatelé v České republice.
Rolovat nahoru