Auto vám dokáže zničit záda. Stačí mu k tomu vaše hloupost nebo nedůslednost

Chystáte se příští rok k něčemu, co vám zabere tři týdny? Tak se na to asi důkladně připravíte, že? Ovšem pozor, stejnou porci času nastřádáte taky sezením v automobilu – a když v něm budete uvelebeni špatně, na vašem těle se to podepíše. Někdy bohužel i nevratně…
Ilustrační foto: Autoliv

Kolem 5,5 milionu Britů má zřejmě potíže se zády a krkem způsobené nevhodnou pozicí, kterou dnes a denně zaujímají v automobilu. Kdyby se dotčená studie ostrovní Asociace chiropraktiků zaměřila na Česko, asi by vyrukovala s podobným verdiktem. Když totiž hlavně řidiči sedí v autě špatně, jsou jejich svaly zbytečně namáhány a v nohou jim nemusí pořádně cirkulovat krev.

Moderní sedadla dovolují měnit kontury a úhly všude možně, ale tahle svoboda je určena především proto, aby pasažér na svém místě seděl, jak má. To znamená uvolněně a s tím, že dosáhne na vše podstatné a ještě dobře vidí do zpětných zrcátek. Myslete vždy na to, že ze své pozice musíte zvládnout jako klidnou jízdu po dálnici, tak panické extrémní manévry, kdyby přišlo něco kritického!

Foto: AGR

Krok za krokem k stoprocentnímu posazu

Nejdříve dejte sedadlo co nejvíce dozadu a dolů. Pak se usaďte a sedák zvedněte tak, abyste měli oči asi uprostřed výšky čelního skla. Následuje pohyb dopředu: ruce aby byly na volantu mírně pokrčené a nohy též: výsledkem má být schopnost otočit naplno volantem bez toho, že se ramena zvednou z opěradla, a sešlápnutí pedálů k podlaze bez tlačení stehna do polstrování nebo posouvání těla kupředu.

Sedák ať je tak, aby podpíral stehna, ale zároveň mezi svou přední hranou a podkolenní jamkou nechal mezeru tak na dva prsty – tehdy nehrozí skřípnutí cév. Pro opěradlo je nejlepší úhel kolem 105 stupňů, tělo tak je dost podpíráno (hlavně lopatky jsou důležité) a není takový tlak na žaludek.

Ustavení volantu je nejlepší takové, že na něj při předpažených rukou a opřených zádech položíte zápěstí a při natažení paží pod něj se věnec dotkne poloviny předloktí. Doporučovaná pozice rukou zní „devět a tři“, eventuálně „osm a čtyři“.

Hodiny, sekunda i doživotí

Správná pozice v kabině auta má dva efekty. Sedíte tak, abyste v pohodě vydrželi delší cestu. Ale zároveň tak, aby vám například airbag při nehodě během své milisekundové aktivní kariéry posloužil co nejlépe. To samé bezpečnostní pásy.

Když něco opomenete, můžete si nést následky na celý život. Třeba takzvaná hyperflexe krku zapříčiněná rozkýváním hlavy už při banálním nárazu zezadu totiž může vést až k uskřípnutí nervů nebo poškození plotének. Jestliže pak nepomůže ani operace, zůstanou vám následky navždy…

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Na vlastní kůži: Jak jsem se testovala na koronavirus

Rozhovor
Jednačtyřicetiletá Kateřina z nevelkého města ve středních Čechách je jednou z několika desítek tisíc lidí, kteří se už nechali testovat na nový koronavirus. Asi dva týdny se necítila dobře: Škrábalo ji v krku, kašlala, měla stále lehkou teplotu nad sedmatřicet stupňů. Na den, dva se jí ulevilo, ale pak se potíže znovu vrátily. „Doktorka mi doporučila, abych se nechala otestovat na nemoc Covid-19,“ řekla …
Rolovat nahoru