Auto vám dokáže zničit záda. Stačí mu k tomu vaše hloupost nebo nedůslednost

Chystáte se příští rok k něčemu, co vám zabere tři týdny? Tak se na to asi důkladně připravíte, že? Ovšem pozor, stejnou porci času nastřádáte taky sezením v automobilu – a když v něm budete uvelebeni špatně, na vašem těle se to podepíše. Někdy bohužel i nevratně…
Ilustrační foto: Autoliv

Kolem 5,5 milionu Britů má zřejmě potíže se zády a krkem způsobené nevhodnou pozicí, kterou dnes a denně zaujímají v automobilu. Kdyby se dotčená studie ostrovní Asociace chiropraktiků zaměřila na Česko, asi by vyrukovala s podobným verdiktem. Když totiž hlavně řidiči sedí v autě špatně, jsou jejich svaly zbytečně namáhány a v nohou jim nemusí pořádně cirkulovat krev.

Moderní sedadla dovolují měnit kontury a úhly všude možně, ale tahle svoboda je určena především proto, aby pasažér na svém místě seděl, jak má. To znamená uvolněně a s tím, že dosáhne na vše podstatné a ještě dobře vidí do zpětných zrcátek. Myslete vždy na to, že ze své pozice musíte zvládnout jako klidnou jízdu po dálnici, tak panické extrémní manévry, kdyby přišlo něco kritického!

Foto: AGR

Krok za krokem k stoprocentnímu posazu

Nejdříve dejte sedadlo co nejvíce dozadu a dolů. Pak se usaďte a sedák zvedněte tak, abyste měli oči asi uprostřed výšky čelního skla. Následuje pohyb dopředu: ruce aby byly na volantu mírně pokrčené a nohy též: výsledkem má být schopnost otočit naplno volantem bez toho, že se ramena zvednou z opěradla, a sešlápnutí pedálů k podlaze bez tlačení stehna do polstrování nebo posouvání těla kupředu.

Sedák ať je tak, aby podpíral stehna, ale zároveň mezi svou přední hranou a podkolenní jamkou nechal mezeru tak na dva prsty – tehdy nehrozí skřípnutí cév. Pro opěradlo je nejlepší úhel kolem 105 stupňů, tělo tak je dost podpíráno (hlavně lopatky jsou důležité) a není takový tlak na žaludek.

Ustavení volantu je nejlepší takové, že na něj při předpažených rukou a opřených zádech položíte zápěstí a při natažení paží pod něj se věnec dotkne poloviny předloktí. Doporučovaná pozice rukou zní „devět a tři“, eventuálně „osm a čtyři“.

Hodiny, sekunda i doživotí

Správná pozice v kabině auta má dva efekty. Sedíte tak, abyste v pohodě vydrželi delší cestu. Ale zároveň tak, aby vám například airbag při nehodě během své milisekundové aktivní kariéry posloužil co nejlépe. To samé bezpečnostní pásy.

Když něco opomenete, můžete si nést následky na celý život. Třeba takzvaná hyperflexe krku zapříčiněná rozkýváním hlavy už při banálním nárazu zezadu totiž může vést až k uskřípnutí nervů nebo poškození plotének. Jestliže pak nepomůže ani operace, zůstanou vám následky navždy…

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Úplně nová škodovka bude napojena na internet

Škodovka odhalila na svých stránkách zcela nový model, pětidveřový hatchback Scala. Běžně už bude napojen na internet. K trendu, že auta se propojí s chytrými telefony, jenž do světa hojně zvěstují značky jako …

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru