Filip Bartoš není ve světě motorů žádným nováčkem, pohybuje se v něm od svých jedenácti let, kdy začal závodit na motokárách ve třídě Easykart 100 v rámci CZECH KART OPEN (karting je termín souhrnně označující motokárový sport – pozn. red.). V posledních letech ho však fanoušci vídají v kategorii ROK GP, v níž zaznamenal dosud nejlepší výsledek v roce 2021 v podobě devátého místa.
Primát si Bartoš připsal, když jako první a jediný Čech v loňském roce usedl za volant elektroauta v sérii NXT GEN CUP (série elektrických juniorských cestovních vozů – pozn. red.). V konkurenci závodníků z Evropy a Ameriky zakončil sezónu na 18. místě. Součástí zahajovacího ročníku se stal i slavný okruh Nürburgring, kde si Bartoš vyjel první umístění v top 10.
V letošním roce se NXT GEN CUP stane součástí programu Formule E, a to opět za účasti českého závodníka. Formule E svůj název odvozuje od výhradně elektrického pohonu zúčastněných vozů.
Ačkoli nikdo zpočátku nevěřil, že nápad přežije první dva ročníky, probíhá jubilejní 10. sezóna a soutěž se těší obrovskému boomu. Na Bartoše čekají nejen okruhy v Itálii, Německu a Anglii, ale již na konci dubna také legendární trať v Monaku, která je snem všech profesionálních jezdců.
Zapojením poháru juniorů do oficiálního programu chtějí organizátoři nejen podpořit nadějné jezdce, ale také zvýšit povědomí o možnostech, které elektroauta nabízejí. Za volant Formule E navíc běžně mohou usedat i ženy.
Ani v populárnější Formuli 1 není účast žen výslovně zakázána, ale není náhodou, že se v žádné Grand Prix žena neobjevila posledních několik dekád. Půdou, kde mohou získat zkušenosti, se proto stala F1 Academy, určená výhradně pro ženské závodnice.
Filip Bartoš své portfolio disciplín rozšiřuje ještě dál. Chce se zdokonalovat i v jiných formách řízení, ať už jde o ostré zatáčky motokárových okruhů, závody cestovních vozů na klasických okruzích nebo kombinaci asfaltu a šotoliny rallycrossových tratí.
Pro sezonu 2024 Bartoš podepsal kontrakt se stájí Carpek Service, které šéfuje velmi úspěšný jezdec Tomáš Pekař. V rámci seriálu Clio Cup tak usedne do závodního speciálu Renault Clio. Fanoušci motosportu jej také během roku poprvé uvidí v několika závodech rallycrossu.
„Na rozdíl od ostatních závodníků se nechci adaptovat jen na konkrétní stroj. Věřím, že mi zkušenosti napříč rozmanitými typy závodů pomohou vylepšit různé řidičské techniky a posunou mě dál, než kdybych svůj potenciál vyplýtval jen na jeden pohár,“ uvádí ke svému bohatému programu Bartoš.
Obrovský talent Filipa Bartoše tak logicky nastoluje otázku, zda mohou v budoucnu fanoušci doufat v české jméno na startu Formule 1. Na začátku března diváci v úžasu sledovali debut teprve osmnáctiletého britského jezdce Olivera Bearmana, který si po skvělém výkonu v Saúdské Arábii vyjel senzační sedmou příčku.
Ještě o pár měsíců mladší byl dnes již trojnásobný šampion Max Verstappen, když v roce 2015 do kolotoče Formule 1 naskočil. Nezbývá než Filipu Bartošovi držet palce, aby slavnější kolegy jednou napodobil.