Čerpadláři opět „čarují“ s maržemi

Analýza
Cena pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu citelně klesla. Benzín se v pátek prodával celorepublikově průměrně za 41,38 koruny za litr, tedy o 62 haléřů na litr levněji, než před týdnem. Nafta zlevnila dokonce o 1,50 koruny na litr, na 44,49 koruny za litr. Benzín i nafta jsou nyní nejlevnější za poslední více než měsíc.
Ceny benzínu i nafty jsou v Česku momentálně mírně pod průměrem zemí EU, vyplývá z dat Evropské komise. Cena benzínu je v Česku srovnatelná s cenami na Slovensku a v Rakousku. Foto: Pixabay

V příštích sedmi dnech budou pohonné hmoty nadále citelně zlevňovat, zejména pak nafta. Benzín zlevní o 60 haléřů na litr, nafta o další 1,50 koruny na litr. Hlavně v případě nafty se projevuje nejen pokles cen ropy na světových trzích a ceny daného paliva na surovinové burze v Rotterdamu, ale také skutečnost, že si tuzemští čerpadláři nyní „vyfukují“ přemrštěné marže.

Dochází tak také ke sbližování ceny benzínu a nafty. Rozdíl mezi cenou nafty a benzínu je nyní pouze zhruba 3,10 koruny na litr, přičemž se pohyboval i kolem pěti korun. Rozdíl plyne i z objektivního důvodu tísně na evropském trhu především s dieselovým palivem. Ta je způsobena blížícím se embargem EU na dovoz ruské ropy, resp. ropných produktů, které začne platit 5. prosince 2022, resp. 5. února 2023.    

Přesto nyní dochází k poklesu cen velkoobchodně prodávaných paliv. Nafta zlevnila na burze v Rotterdamu od začátku listopadu v korunovém vyjádření o takřka čtrnáct procent. Ropa Brent je pak na světových trzích od počátku měsíce levnější v korunovém vyjádření o více než deset procent.

PSALI JSME:
Češi dále tankují dráže, než Italové či Francouzi, plyne z dat Evropské komise

 

Pohonné hmoty by mohlo zlevnit, byť spíše jen v rozsahu desítek haléřů na litr, i zrušení povinného přimíchávání biosložek, k němuž došlo od letošního července. Ve výsledku tak platí, že nafta je nyní u čerpacích stanic de facto naceněna o zhruba deset korun na litr dráže, než v předvečer invaze (Ruska na Ukrajinu, pozn. red.) , i když korunová cena barelu ropy Brent je srovnatelná jako tehdy.

To značí, že čerpací stanice, ale také rafinérie či distributoři mají zejména v případě nafty nadměrné marže. Jen částečně vysvětluje znatelně vyšší cenu u čerpacích stanic, než tehdy vyšší korunová cena velkoobchodně prodávaných paliv na burze v Rotterdamu, kde je nyní nafta v přepočtu do korun stále o necelých 25 procent dražší, než letos 23. února.

Dovozní ceny ropy i ropných produktů pomáhá stlačovat pokračující intervence České národní banky (ČNB) za silnější korunu. ČNB v jejím rámci již ze svých devizových rezerv vydala od poloviny letošního května v přepočtu kolem 800 miliard korun.

PSALI JSME:
Čerpací stanice musí nově uvádět porovnání nákladů u různých druhů paliv

Cena ropy i ropných produktů klesají navzdory blížícím se embargům z důvodu zhoršujícího se makroekonomického výhledu v řadě zemí světa. Zhoršení způsobuje zejména destrukce poptávky, jejímž důvodem je v prvé řadě energetická drahota. Ta nutí firmy a podniky omezovat produkci, zároveň snižuje kupní sílu obyvatelstva.

Oboje se ve výhledu projevuje relativně nižší poptávkou po ropě a palivech, což vytváří tlak na pokles jejich nynější ceny. Ceny stlačuje také politika nulové tolerance covidu v Číně, jež je největším světovým dovozcem ropy, a pokračující válka na Ukrajině, která představuje významnou geopolitickou nejistotu.

Ceny benzínu i nafty jsou v Česku momentálně mírně pod průměrem zemí EU, vyplývá z dat Evropské komise. Cena benzínu je v Česku srovnatelná s cenami na Slovensku a v Rakousku. Benzín je v ČR ovšem netradičně dražší než v zemích, jako je Itálie, Francie nebo Chorvatsko. Cena nafty v ČR je srovnatelná s cenami téhož paliva na Slovensku nebo v Litvě. Nafta je momentálně levnější než v ČR v Itálii nebo Francii, což je neobvyklé. Tento stav je dán daňovými úlevami uvedených zemí, které zavedly za účelem zmírnění dopadů energetické drahoty.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Paradoxy na čerpacích stanicích

Zavřít reklamu ×
  1. Provoz na cestách je šílený a já denně zuřím proč je tu levno……..Já bych ceny benzínu a nafty „upravil“ na 70 kč.

  2. Taky nezapomente napsat,že v okolních státech maji většinou větší platy,takže ceny benzinu a nafty u nás jsou v poměru k našim platům dosti vysoko.

    • Dobrý den. Pro ty co chtějí stále dražší pohonné hmoty. To není o cestovani. Je to o drahých vstupech pro veškerý průmysl. A tak Vás jednoho dne ten Váš geniální nápad dožene. A i Vás přinutí k pokoře a slušnosti. Děkuji Vám za odpověď.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Maďaři už platí za naftu více, než Češi

Maďarská vláda premiéra Viktora Orbána v úterý pozdě večer ukončila takřka třináct měsíců trvající zastropování cen pohonných hmot. Učinila tak nouzově, po naléhání ropného a plynárenského podniku MOL, který již …

Jak cenový strop promění trh s ropou?

Západní země zavedly cenový strop na ruskou ropu přepravovanou po moři. Cenový strop na úrovni 60 dolarů za barel je blízko tržní ceně, takže je vysoká šance, že mnoho zemí ho bude akceptovat.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB