Čeští manažeři mají chuť na fúze a akvizice

Spojenectví mezi firmami je v Česku méně populární, než ve světě. Tam o něm uvažuje 40 procent manažerů, v tuzemsku pouhých 15 procent. Kromě Česka investují zdejší firmy nejčastěji ve Velké Británii, Německu a Nizozemsku. Největší zájem je o oblast průmyslové výroby.

Spojenectví mezi firmami je v Česku méně populární, než ve světě. Tam o něm uvažuje 40 procent manažerů. Ilustrační foto: Pixabay

Celosvětový trh fúzí a akvizic čeká dobrý rok. Vyplývá to z šetření Barometr investiční důvěry společnosti EY (EY Global Capital Confidence Barometer). Toho se zúčastnilo více než 1700 generálních ředitelů a dalších vrcholných manažerů. Polovina oslovených společností plánuje akvizici či fúzi.

„Firmy musí čelit mnoha výzvám týkajícím se digitalizace, kybernetické bezpečnosti, geopolitické nestability a dalších vlivů. Změny v ekonomice jsou tak rychlé a tlak na ceny tak velký, že organický růst sám o sobě často není schopen zajistit vyšší výnosy. Podniky proto stále častěji nakupují jiné firmy a jdou do nových spojenectví,“ komentuje situaci Vladislav Severa, vedoucí partner transakčního poradenství společnosti EY ve střední a jihovýchodní Evropě.

Apetit českých šéfů

Podle výsledků Barometru manažeři považují podmínky pro podobné transakce za velmi příznivé. Hodnota podniků je podle nich stabilní a pravděpodobnost dokončení operace je vysoká. I to se zřejmě odráží v apetitu českých šéfů. Devět z deseti českých firem, které nyní plánují nějakou akvizici, totiž uvažuje o více než jedné. Čtyřicet procent operací těchto proběhne v tuzemsku v oblasti průmyslové výroby.

V průběhu 12 měsíců předpokládá zvýšení počtu zvažovaných transakcí třetina všech oslovených manažerů.

Jak jsou čeští manažeři optimističtější v přístupu k fúzím, tak naopak pesimisticky hledí na možnosti nepřátelského převzetí společností. Celých 45 procent z nich předpokládá, že „nevyžádaná nabídka“ bude nejčastější formou převzetí. Ve světě přitom jen 28 procent manažerů počítá s tím, že se počet těchto nabídek zvýší.

„Na jedné straně dlouhodobě nízká míra organického růstu, na druhé straně převratné změny, které zásadním způsobem proměňují fungování a vzájemné obchodování podniků i chování spotřebitelů. To jsou faktory, které globálně výrazně posilují zájem o fúze a akvizice,“ vysvětluje Severa zájem firem.

Strategické spojenectví

Zajímavý je v této souvislosti i další přístup českých šéfů. Zatímco ve světě 40 procent společností hledá partnera pro strategické spojenectví, v tuzemsku to je jen 15 procent. Přitom spojenectví umožňuje rozšířit záběr své firmy a tím pádem i její zisky podstatně jednodušším způsobem, než standardní převzetí společnosti.

„Nové formy spolupráce, jako je strategické partnerství, jsou stále častěji vnímány jako efektivní nástroj k získání potřebných odborných kompetencí. Bez těch se dnes žádná společnost neobejde. Taková spolupráce je oproti změnám vlastnictví méně formální a přitom méně riziková. Podnikům navíc umožňuje rychle reagovat na změny na trhu. Spojenectví lze uzavírat a rušit snadněji než fúze či akvizice,“ říká k přístupu českých firem Severa.

Tuzemská orientace na nepřátelské převzetí firmy je v tomto světle kontraproduktivní. Bohužel, EY Barometr již nehledal příčiny takového přístupu českých manažerů.

Dva hlavní důvody

Průzkum identifikoval dva hlavní důvody, proč v současnosti firmy o nákupu jiných společností přemýšlejí.

Jedním z nich je technologický vývoj a s ním spojené změny zájmu zákazníků. To sbližuje řadu odvětví a zároveň to vede k rychlému nástupu nových konkurentů. V řadě odvětví tak firmy prověřují svá aktiva a prodávají ta, jež mají menší výkon. Ostatně více než třetina oslovených šéfů předpokládá, že v příštích 12 měsících vzroste počet prodejů „prováděných v tísni“.

Druhým důvodem je to, že mnoho národních ekonomik dlouhodobě vykazuje nízký růst. Společnosti se proto snaží posílit své růstové vyhlídky investicemi, včetně akvizic, v zahraničí. Z oslovených společností se touto myšlenkou zabývá 74 procent, v tuzemsku dokonce 81 procent.

Zájem o investice

Největší zájem je celosvětově o investice v USA, Velké Británii, Indii, Číně a v Německu. V Evropě je zajímavé i Řecko a také blízké Turecko. Pro investory ze střední a jihovýchodní Evropy je pak nejatraktivnější zemí regionu Česko. Čeští investoři se naopak zaměřují především na Velkou Británii, Německo, Nizozemsko a také na Indii.

Velkého konkurenta mají investoři z celého světa v Číně. Od letošního února do dubna totiž čínské společnosti investovaly v zahraničí 100 miliard dolarů, což je rekordní částka. Eminentní zájem mají Číňané o nákup duševního vlastnictví.

 „Manažeři dle našeho průzkumu globální ekonomiku považují za relativně stabilní. Pro firmy je nyní klíčové udržet na uzdě náklady a současně najít nové zdroje výnosů. Akvizice i nová spojenectví tak budou v dohledné budoucnosti důležitou součástí prorůstové korporátní strategie,“ dodává Jaroslav Zelenka ze společnosti EY.

Role Číny

Zatímco šéfové českých firem považují za největší riziko ekonomickou a politickou nestabilitu Evropské unie, manažeři ve světě – přes celkově pozitivní náladu – mají největší obavy z nestability Blízkého východu, Korejského poloostrova a také oblasti Jihočínského moře.

V něm se již tři roky Čína snaží stavbou umělých ostrovů s vojenskou infrastrukturou nevybíravě prosadit svoji hegemonii. Ostatně stejný způsob praktikuje i ve Východočínském moři, kde stejně postupuje vůči Jižní Koreji a Japonsku.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.