COOP upozorňuje na vylidňování obcí a rušení služeb

Spotřební družstva České republiky vystupující pod označením COOP dlouhodobě upozorňují na trvale zanedbávanou oblast českého venkova. Dochází k vylidňování obcí a s tím související rušení služeb v obcích. Jednou z nich jsou i maloobchodní prodejny. Ty často podnikají v dlouhodobé ztrátě a postupně zanikají. Problém pociťuje jak COOP, tak další tradiční obchodníci, kteří ještě v regionech působí. Stát se musí rozhodnout, zda začne podporovat venkov a bude se mu systémově věnovat, nebo nechá zaniknout služby a venkov se vylidní.

„Družstva roky provozují ztrátové prodejny coby podporu pro své členy – vlastníky žijící na venkově. Z ekonomického pohledu to, ale není možné dělat donekonečna, když si zahraniční řetězce vybírají pouze lukrativní lokality,“ říká Pavel Březina, předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev.

Skupina COOP dlouhodobě podporuje lokální výrobce, protože věří v podporu místních ekonomik pro dlouhodobý a trvale udržitelný rozvoj regionů. Mnoho lidí dnes odchází za prací k montážním linkám zahraničních společností a mnohdy si neuvědomují, že právě tyto pozice v případě opakování hospodářské krize budou postiženy jako první. COOP otázku obchodní obslužnosti venkova neotevírá ani tak z pozice obchodní firmy, ale z titulu organizace vlastněné 130.000 obyvatel České republiky, bydlících většinou právě v regionech. Tradice říká, že každá správná česká vesnice by měla mít: kostel, obchod, hospodu, ideálně i poštu a školu. Většina těchto prvků již zanikla nebo zaniká, a tím se vytrácí i tradiční kultura života. Všichni velmi emotivně řešíme přistěhovaleckou krizi a ani jsme si nevšimli, že se sami připravujeme o své tradice daleko rychleji.

Provoz prodejen na malých obcích je většinou veřejná služba, teprve u větších sídel jde o podnikání. „Pokud bychom malé prodejny zavřely, ekonomicky si zřejmě dokonce polepšíme a coby firma bychom měli více prostředků na rozvoj jiných prodejen. Zatím jsme to neudělali, ale současný stav je neudržitelný.“ Říká Miloslav Hlavsa, ředitel družstva Konzum Ústí nad Orlicí.

Že zájem je na straně místních dokazují samotné obce, které již v současné době na mnoha místech ztrátové prodejny podporují z obecních prostředků, aby udrželi svou prodejnu. Stát se musí zamyslet nad podporou prodejen na venkově a nastavením systému dotací. Nejen pro prodejny COOP, ale pro jakéhokoliv obchodníka. Podpora by měla směřovat na samotné obce, které již podle svých zkušeností finance rozdělí. Dnes stát podporuje ztrátovou dopravu v regionech, přesně ze stejných důvodů.

Výsměchem celé situace je, že například jeden z největších leteckých přepravců světa Ryanair žádá dotaci 8 mil. Kč na provozování linky z Pardubic do Londýna a Travel Service dokonce na linku z Ostravy do Dubaje. Nikdo se tomu nediví. Stát nejdřív z veřejných peněz schválí výstavby ztrátových terminálů a pak ještě dotace leteckým společnostem, aby tam létaly. No a tyto společnosti se chlubí, jak levné mají letenky.

Vypadá to, že přijde doba, kdy nejvýhodnější víkendový nákup uskuteční obyvatelé vesnic tak, že v pátek odpoledne nasednou do dotovaného autobusu, dojedou na nejbližší vlakové nádraží a dotovaným vlakem přejedou do Pardubic nebo Ostravy, odkud dotovaným letadlem odletí do Londýna a zde v hypermarketu Tesco nakoupí potraviny.

„To je situace, kterou si zajisté nepřejeme ani my, ani místní,“ říká Pavel Březina. Svaz českých a moravských spotřebních družstev (Skupina COOP) sdružuje 47 spotřebních družstev, která provozují dohromady téměř 2.700 prodejen s celkovou prodejní plochou okolo 350.000 m2 a zaměstnávají na 13.500 lidí. V roce 2015 vykázala česká a moravská spotřební družstva obrat v hodnotě přes 27 mld. Kč. Počet členů družstev je cca 130.000.

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *