Na prvním místě čelí podniky dramatickému zvýšení cen vstupních energií, které mají a budou mít zásadní dopad i na jejich holé přežití. Na dalších místech jsou to přetrvávající nejistoty v dodavatelských řetězcích, zastaralé podnikové informační systémy a nedostatek pracovní síly ve všech oblastech.
Nesmíme zapomínat i na malou přidanou hodnotu jejich výrobků a opomíjení prodeje služeb. Firmy se plánují zaměřit především na komplexní modernizaci informačních systémů a dílčích taktických digitálních inovacích. Oproti předcovidové době je poptávka dramaticky větší. Covid výrazně narušil pohodlný status quo české montovny.
Nejvíce v minulosti firmy otálely právě s komplexní modernizací podnikových informačních systémů. Není se ani čemu divit, protože modernizace je mamutí projekt, který zasáhne celou firmu.
Úspěšná realizace vyžaduje vizi, silný leadership a přidělení adekvátních lidských a finančních zdrojů. Dílčí digitalizace pomůže podnikům řešit izolované problémy, jako například lépe řídit spotřebu energií.
S komplexním přehledem o stavu jejich podnikání však prý pomůže jen nový podnikový informační systém a s malou přidanou hodnotou jejich výrobků pak jen inovace. Ty posouvají výrobce na žebříku přidané hodnoty k vyšším a vyšším příčkám. Vyšší marže otevírá podnikům větší manévrovací prostor pro rozvoj jejich podnikání a chrání je před výkyvy, jaké v současné době prožívají.
Doporučil bych také zaměřit se na oblast doplňkových servisních služeb, kterou české podniky opomíjely. Soustředily se na produkt a služby nerozvíjely vůbec, nebo jen okrajově. Služby a s nimi spojené řízení vztahu se zákazníkem přitom hrají čím dál tím větší roli v budoucím úspěchu podnikání tuzemských firem.
Autor je odborník společnosti Ness Czech na informační systémy ERP
(Redakčně upraveno)
Co chcete proboha pořád montotvat.Vždyť po zaplacení jídla a energií zbude sotva na 20 let starou ojetinu což je v dnešní době nějakých 60 tis. kč…….I v Německu a jinde na západě nebude na nákup nových aut!