Euler Hermes varuje před falešnými odběrateli

V českém byznysu se letos rozmohl nový druh podvodů, který se až dosud vyskytoval poměrně vzácně. Podvodníci se vydávají za konkrétního odběratele a od nic netušících výrobců a prodejců odebírají zboží, které si ve skutečnosti pravý odběratel nikdy neobjednal. Úvěrová pojišťovna Euler Hermes jen za poslední půlrok evidovala 8 takových případů a celkovou škodu vyčíslila na cca 34 milionů korun. V minulosti docházelo k těmto podvodům na dodavatele zcela ojediněle, za posledních 6 let pojišťovna u svých klientů zaregistrovala pouhé 2 případy.

Příběhy o falešných odběratelích mají mnoho společných znaků. Odběratelé, za něž se podvodníci vydávají, mají u úvěrové pojišťovny obvykle dobrý rating, sídlí ve Francii, Velké Británii či Itálii a s daným dodavatelem v Česku nikdy předtím nespolupracovali. Komunikace probíhá z pravidla elektronicky s tím, že emailová adresa je jen nepatrně pozměněna od originální adresy odběratele. Po dodání zboží veškerá komunikace pochopitelně končí. Skutečný odběratel odmítá zaplatit dluh, protože si žádné zboží neobjednal a ani neodebral. V mnoha případech už padla trestní oznámení, a to buď ze strany odběratele či dodavatele.

„Nejpropracovanější byl podvod jménem odběratele z Francie. Objednávka byla na hlavičkovém papíře, měla razítko i podpis a nic nenasvědčovalo tomu, že by byla falešná. Klientovi v roli dodavatele jsme udělili pojistný limit na domnělého odběratele, protože tato firma byla dobře hodnocena. Následovala dodávka a převzetí zboží. Pak se ale zjistilo, že námi hodnocená společnost o žádném obchodu nemá ani ponětí.“ říká Luděk Obadal, Country Manager společnosti Euler Hermes v České republice a dodává: „Nepodceňujme ověřování a reference. Zejména pokud probíhá obchod poprvé je na místě zvýšená patrnost při komunikaci, ověřování, včetně využití pevných telefonních linek, a ostražitost před nenadále lukrativními objednávkami či nesouladu místa dodání. Pokud se sejde více nestandardních bodů, je potřeba vnímat každý detail. Samozřejmě pomáhá i zdravý úsudek, např. zeptat se jinde na trhu, zda daná, do té doby neznámá společnost, má skutečně důvod předmětné zboží objednávat.“

Společnost Euler Hermes je světovým lídrem na trhu pojištění pohledávek. Disponuje tedy dostatkem aktuálních a relevantních informací v rámci mnoha podnikatelských sektorů v různých zemích světa. Tato informační báze společnosti umožňuje vytvářet unikátní analýzy včetně globálních srovnání, a pomáhat tak v obchodním rozhodování společnostem či investorům z celého světa.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.