Například si myslí, že když nebudou souhlasit, tak firmy, od kterých odebrali zboží, nebo si půjčili peníze, budou muset jejich údaje smazat. A v případě neplacení tak budou těžko postižitelní.
„Hned první den nám volali dva dlužníci s kategorickým požadavkem na výmaz všech dat. Oháněli se heslem GDPR a hrozili oznámením na Úřad pro ochranu osobních údajů,“ uvedl jeden velice škodlivý mýtus Jakub Zetek, provozní ředitel společnosti M.B.A. Finance, která spravuje pohledávky bank, telefonních operátorů či dodavatelů energií a služeb.
Firmy, které shromažďují data o svých klientech, využívají zákonný zájem pro plnění právních povinností. Může to být kupní, pracovní, nebo jiná smlouva, ale i provozování kamerových systémů nebo některé druhy přímého marketingu. K takovému shromažďování osobních údajů souhlas nepotřebují.
„V případě správy dat dlužníka při mimosoudním vymáhání máme smluvní pověření věřitele, který má oprávněný zájem. Na GDPR jsme se důkladně připravili a s údaji dlužníků nakládáme v souladu se všemi platnými zákony, které se na ně vztahují. Máme zabezpečené systémy a poučené zaměstnance, takže nehrozí únik nebo zneužití osobních dat. Po uplynutí mandátu je vracíme věřiteli a trvale mažeme všechny jejich stopy v našich databázích. Zpřísněné podmínky dané novou normou vítáme, protože dodavatelé musí více hledět na práva spotřebitelů. V důsledku je může ochránit před nekalým ovlivňováním jejich nákupního chování, které by je mohlo uvrhnou do dluhové pasti,“ vysvětlil Jakub Zetek, jak jsou data dlužníků chráněna a ocenil přínosy nového zákona.
Žádný zákon na ochranu osobních dat dlužníky před jejich závazky neschová. Pokud se někdo dostane do skluzu s placením, je nejlepším řešením otevřená komunikace s věřitelem a snaha o oboustranně přijatelný kompromis. Vyhne se tak nepříjemnostem a vysokým nákladům za soudy a exekuce.