Každý třetí salám herkules v testu propadl

Trvanlivý salám herkules je oblíbeným společníkem řady lidí na letních cestách. Prodává se u nás již přes třicet let a v obchodech lze najít i takové, které se obalem hlásí k původním výrobkům. Spotřebitelský časopis dTest poslal do laboratoře 15 vzorků těchto salámů, krájených i tyčových, aby prověřil jejich kvalitu. Celá třetina propadla kvůli problémům s použitým masem. Rozdíly jsou i mezi salámy stejných značek prodávanými v celé šišce a v krájené variantě, informoval dTest.

Každý třetí salám herkules v testu propadl. Foto: dTest

Fermentovaný trvanlivý salám herkules byl vyvinut v tehdejším Československu a požadavky na jeho kvalitu dodnes určuje vyhláška. Má specifickou jemně kyselou chuť a dlouhou výdrž. Té se dosahuje pomocí bakterií, které salám fermentací zakyselují, a následným sušením. Při teplotě 20 °C tak herkules přečká minimálně 21 dní. dTest nechal v laboratoři ověřit obsah masa v salámech a jeho kvalitu, tučnost a nechybělo ani senzorické hodnocení při ochutnávce.

„Herkulesy si nevedly příliš dobře, u celé třetiny testovaných salámů jsme odhalili problémy s dodržením slibovaného podílu masa nebo s nedostatečným obsahem čistých svalových bílkovin, což ukazuje na použití masa nižší kvality. Dobrou zprávou je, že všechny testované herkulesy v souladu s vyhláškou obsahovaly hovězí maso a v žádném z nich se nenašel ani separát, ani drůbeží či sójové bílkoviny,“ shrnuje výsledky testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

MINIMÁLNĚ 14 %

Pokud jde o množství masa, mají producenti volnou ruku, musejí však dosáhnout minimálně 14% obsahu čistých svalových bílkovin. Tento vyhláškový limit zajišťuje, aby se použilo maso správně libové a v dostatečném množství.

„Vůbec nejvíce masa – přes 145 g/100 g – jsme zjistili u tyčového salámu Herkules 1985, prodávaného pod vlastní značkou řetězce Makro Horeca Select. Ten se stal také celkovým vítězem testu. Nejvíce šetřil masem Tesco Herkules, v němž laboratoř naměřila pouze 113,2 g masa. Jeho etiketa však slibovala celých 134 g,“ říká šéfredaktorka.

Podle ní bohužel nebyl sám. „Podobný prohřešek jsme zjistili i u herkulesů značek korrekt z Globusu a u krájené varianty značky K-Classic z Kauflandu. Za klamavou deklaraci obsahu masa jsme je hodnotili nedostatečnou známkou,“ dodává.

Nejvyšší podíl svalových bílkovin, přes 16 %, ukrýval salám značky Krahulík. U šesti výrobků se naopak zjištěné množství pohybovalo pod 14% vyhláškovým limitem. Značky Tesco, Schneider, Globus/korrekt a krájený herkules od Kmotra nezachránilo ani přihlédnutí k nejistotě měření a nedodržení legislativních požadavků jim rovněž vyneslo celkově nedostatečné hodnocení. Salámy Tesco a Globus/korrekt tak propadly hned dvakrát.

TUK A SŮL BEZ PROBLÉMŮ

Měřením obsahu tuku a soli prošly salámy bez úhony. Tučnost herkulesů smí být maximálně 50 %, s čímž žádný salám potíže neměl. Rovněž obsah soli odpovídal tomu, co deklarovaly tabulky výživových hodnot. Rozdílnost jednotlivých vzorků se ukázala při ochutnávce, kdy se posuzoval vzhled, chuť, vůně, konzistence a pocit, jaký herkules zanechá při skusu. Obecně hůř si salámy vedly v chuti a konzistenci. Časté byly potíže s přílišnou kyselostí a mazlavostí.

„Narazili jsme také na zajímavé rozdíly mezi krájenými a nekrájenými salámy stejných značek, konkrétně Kmotr a K-Classic. Salámy se totiž neliší jen nakrájením, ale i obsahem masa či použitím barviv,“ uvádí Hoffmannová.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.