Na základě grantu Ministerstva životního prostředí vypracoval KČT v uplynulém roce projekt s názvem „Moderní pěší trasa jako nástroj environmentálně šetrného turistického ruchu“. Východisek pro tento projekt bylo více. Pěší turistika ze všech forem turistiky způsobuje v přírodě a krajině nejmenší narušení ekosystémů a zároveň má pěší turista nejlepší možnost poznat přírodu a krajinu z bezprostřední blízkosti, a tudíž pochopit co, proč a pro koho (také pro něj!) je potřeba chránit.
Cílem projektu bylo navrhnout českou normu pro pěší trasy, která by určovala, jaké vlastnosti by ideální pěší trasa měla mít, aby byla pro pěší turisty přitažlivá. KČT vycházel mimo jiné také z poznatků a zkušeností sousedního Německa, kde již podobná norma existuje. Tam na základě rozsáhlých studií mezi pěšími turisty zjistili, které vlastnosti pěších tras jsou pro pěší turisty nejpřitažlivější, a které je naopak od návštěvy trasy odrazují.
Mezitím co přirozené povrchy cest turisty přitahují, tvrdé povrchy jako je beton, panely či asfalt je odrazují. Chůze po tvrdém povrchu je nejen nepříjemná, ale i nezdravá pro klouby a záda. Stejně tak turisty více přitahují trasy, na kterých toho co nejvíce uvidí a poznají, než trasy s místy bez jakýchkoliv zajímavostí.
KČT si uvědomuje, že toto je problém také velké části pěších tras v Česku. Původně přirozené povrchy většiny tras se ve velké míře zhoršily právě umělými povrchy, někde se z nich staly silnice, cyklotrasy apod. To by chtěl KČT nyní změnit pomocí nové normy pro pěší trasy.
Její existence povede nejen k vytvoření nových vysoce kvalitních moderních pěších tras, ale zároveň poslouží jako obecná pomůcka pro zlepšování ostatních pěších tras nebo budování tras nových. Tato norma by měla ovlivnit do budoucna i plány na rozumné zpevňování cest v přírodě. Trasa splňující tuto normu by dostala značku „Turisticky oblíbená pěší trasa“ („TOP trasa“), což by mělo také marketingový význam zejména pro regiony turisty méně navštěvované.