
Měl to být téměř rutinní výjezd. Na sklonku loňského roku dostali záchranáři v Jaroměři na Náchodsku zprávu o zraněném třiapadesátiletém muži.
„Po příjezdu záchranáři zjistili, že muž, který jevil známky opilosti, utrpěl velkou tržnou ránu v obličeji. V průběhu ošetřování se začala projevovat mužova verbální agrese,“ sdělil mluvčí záchranky Ivo Novák.
Pacientova agrese se zvyšovalo, až došlo na fyzické napadení. Posádka dokonce musela zavolat policejní hlídku, která násilníka zpacifikovala. Jenže zranění utrpěl i jeden ze zdravotníků a několik týdnů zůstal v pracovní neschopnosti.
Zbraně jsou výjimečné
V poslední době to není žádný ojedinělý případ. Lektor Jaroslav Pekara z Aesculap Akademie – přední světové vzdělávací instituce v oblasti zdravotnictví – ve svém průzkumu zjistil, že s výhružkami a nadávkami se za jediný rok setkalo 78 procent z tisícovky dotázaných zdravotníků, fyzické násilí pak zaznamenalo 23 procent.
„Zbraně se v konfliktech naštěstí objevují pouze výjimečně. Maximálně čtyřikrát do roka,“ sdělil autor výzkumu. Aesculap Akademie za poslední tři roky připravila asi 15 kurzů zaměřených na zvládání situací s násilnými a agresivními pacienty. Stále rostoucí agresivita je podle Pekara dlouhodobý trend, s nímž je zapotřebí něco dělat. „I proto se při tréninku zdravotníků záměrně věnujeme simulacím napadení agresorem,“ řekl.
Své o tom ví například záchranář, který chtěl předloni na podzim ve Frýdlantu pomoci muži zraněnému při rvačce. Z hlavy mu crčela krev, byl silně opilý, ale po krátkém přemlouvání souhlasil s tím, že se nechá ošetřit v sanitce. Jenže tam najednou proti záchranáři zaútočil a vší silou ho kopnul do břicha. Policie posléze muže obvinila z ublížení na zdraví.
Jsi tlustá kráva!
Podle citovaného průzkumu Aesculap Akademie čelilo fyzickému útoku více než 200 zdravotníků, přičemž deset z nich bylo zraněno. Častěji se naštěstí lékaři, sestry nebo záchranáři setkávají s nadávkami a výhružkami. Ostrá slova si vyslechlo bezmála 700 zdravotníků. Dvě třetiny byly napadeny pacientem, ve zbylých případech se do nich pustili jejich příbuzní.
Se zkušeností s jedním pacientem se svěřila zdravotní sestra z dialyzačního střediska s dvaadvacetiletou praxí: „Řekl mi, abych se podívala na sebe, že jsem tlustá jako kráva.“ Stejně jako ona se s podobnými urážkami setká polovina sester přímo v nemocnici či ve zdravotnickém prostředí.
Při detailní analýze z průzkumu vyplynulo, že polovina zdravotníků reagovala na pacientovu agresivitu klidně a snažila se pacienta přesvědčit, aby přestal. Každý třetí zdravotník se bránil a každý pátý se pokusil utéci. Někteří berou útok za ponaučení do budoucna. „V případě mimořádné fyzické agrese například se zbraní v ruce je nejlepším řešením útěk. Pokud zdravotník narazí na takto násilného pacienta nebo jeho příbuzného, musí myslet především na svou bezpečnost,“ doporučil Pekara.
Účinnou prevencí násilí je průběžné vzdělávání a sdílení zkušeností s lidmi, kteří násilné chování od pacientů zažili. „Aesculap Akademie zahájila kurzy pro zdravotníky zaměřené na situace
s násilnými pacienty již v roce 2016. Výsledky studie ukazují, že naše rozhodnutí věnovat se právě tomuto fenoménu bylo správné a rozhodně budeme v kurzech pokračovat,“ řekl manažer akademie Martin Kalina. Inspirací je například Dánsko, kde mají systém prevence před agresivními pacienty hodně propracovaný.