bool(false)

Na speciální edice velikonočních cukrovinek slyší více než 60 procent domácností

Velikonoce jsou po Vánocích druhým nejsilnějším obdobím nejenom na nakupování, ale i na pečení. Během velikonočního týdne si dopřejeme více než během průměrného týdne v roce, a lidé v této době intenzivněji nakupují již od pondělí až do čtvrtka.

„Během velikonočního týdne nakoupí český kupující o třetinu více než během průměrného týdne v roce,“ říká Ladislav Csengeri, ředitel Consumer Panel Services z GfK.

Jako ovlivňují Velikonoce naše výdaje?

Velikonoce jsou tradiční svátky, které české domácnosti pociťují také na výdajích ve svých peněženkách zejména v období od března až do dubna daného roku. Pokud se podíváme na trend výdajů domácností za tyto dva měsíce v letech, tak se výdaje každoročně zvyšovaly. Největší meziroční nárůst výdajů u domácností byl v porovnání tohoto období roku 2015 vs. 2014, kdy rostly meziročně o 6 procent. Pokud poměříme výdaje za březen/duben v roce 2017 vs. březen/duben v roce 2014, výdaje domácností do celého nákupního koše narostly o 13 procent.

České domácnosti si Velikonoce užívají a na výdajích do potravin, nápojů a dalších kategorií nešetří. Při současném odhadu makroekonomického vývoje a snižující se nezaměstnanosti lze očekávat, že domácí výdaje do velikonočních nákupů 2018 dále meziročně porostou.

Jak se mění struktura výdajů?

Struktura výdajů je samozřejmě spojena s nárůstem průměrné ceny jednotlivých výrobkových kategorií. Z celkového pohledu lze konstatovat, že v nákupním koši českých domácností v tomto období výrazně posiluje kategorie alkoholických nápojů, polotovarů a čerstvého ovoce.

Cukrovinky stále vedou

Co se týká specifických velikonočních výrobků v kategorii cukrovinek (sladkosti a čokoládové výrobky), tak podíl těchto výrobků na výdajích domácností má nadprůměrný růst, ale celkově stále nedosahuje ani jedno procento celkových výdajů domácností. Přesto nějaký z výrobků speciálně vytvořený pro tuto příležitost v období Velikonoc nakoupí zhruba 60 procent českých domácností.

Nakupujeme i v akcích

Zajímavý je i dlouhodobý pohled na vývoj podílu nákupu v promocích, kdy lze konstatovat, že v hodnotě tento podíl mezi roky 2014 a 2017 roste, a to i v pohledu na samostatné měsíce. Nejvyšší průměrný promoční podíl dosahuje cca 70 procent a patří ke kategorii alkoholických nápojů.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

UNIQA slaví čtvrtstoletí svého působení na českém pojistném trhu

V těchto dnech uplynulo právě 25 let od založení Česko-rakouské pojišťovny „na zelené louce“. Za jejím zrodem stál zejména zájem největší rakouské pojišťovny Bundesländer proniknout co nejdříve na trhy východní Evropy po změnách, které přinesl rok 1989. Bundesländer byl hlavní složkou pozdějšího evropského …

Flexibilní parní turbíny podporují provoz obnovitelných zdrojů

Podíl přímé výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů – zejména fotovoltaických a větrných elektráren – v posledním desetiletí stoupl a navýšilo se i energetické využití biomasy. To klade nové nároky i na provoz klasických tepelných a vodních elektráren, ke slovu se tak dostávají technologické inovace.

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …

Příští sčítání lidu chceme udělat co nejkomfortnější, říká statistik Robert Šanda

Rozhovor
Zapojit se do sčítání v roce 2021 bude mnohem jednodušší. Kromě toho, že si občané budou moci vybrat, jakou formou budou vyplňovat sčítací formuláře, nebudou o sobě muset uvádět citlivé údaje. „Například nebudeme nic zjišťovat o příjmech, majetku nebo zdravotním stavu,“ vysvětluje Robert Šanda, ředitel odboru statistiky obyvatelstva ČSÚ (Český statistický úřad).
Rolovat nahoru