Nejčastější stravenka je už za 100 korun. Firmy lidem výrazně přidávají peníze na obědy

Po sedmi letech se mění hodnota nejfrekventovanější stravenky, a to hned o dvacet korun. Hodnota nejčastější stravenky po sedmi letech výrazně vzrostla. Díky tomu, že v letošním roce firmy razantně zvyšují zaměstnancům příspěvky na stravování, je nyní nejfrekventovanější stravenkou ta s hodnotou 100 Kč. Dostává ji nyní plných 21 procent tuzemských zaměstnanců. Ještě loni přitom bylo nejvíce stravenek s osmdesátikorunovým nominálem, nyní jich je 18 procent.

Nominální hodnota nejfrekventovanější stravenky tak vzrostla o plných 20 korun. „Stokorunová stravenka má raketový nástup, ještě před třemi lety ji mělo pouhých osm procent zaměstnanců. V příštím roce se zastoupení stokorunových stravenek ještě výrazně zvýší, poté očekáváme nárůst zájmu o stravenky s hodnotami ještě vyššími,“ říká Jiří Brych, který má ve společnosti Edenred stravenky na starosti.

Ke zvyšování nominální hodnoty stravenek motivuje firmy zejména situace na trhu práce. „V době velmi nízké nezaměstnanosti hledají co nejefektivnější cesty, jak zaměstnancům přilepšit. Zvýšení příspěvku na stravování je logický krok, firmy si nárůst totiž mohou vložit do nákladů a snížit tak daňový základ, zaměstnanci zase neodvádějí ze stravenek sociální a zdravotní pojištění,“ upozorňuje Jiří Brych.

Konkrétně letos již zvýšený příspěvek na stravování čerpá plných třicet procent zaměstnanců. Firmy tak v průměru přidaly každému zaměstnanci 14,80 Kč. „Rekordní je nejenom růst výše příspěvku na stravování, ale i počet zaměstnanců, kteří ho čerpají. Dříve se zvyšovaly příspěvky ročně jen v průměru kolem pěti korun,“ doplňuje Jiří Brych. Více přitom přidávají zaměstnancům ty firmy, které zavedly stravenkové karty, než ty s papírovými stravenkami.

Zvýšením nominální hodnoty stravenky firmy reagují na nárůst cen v restauracích. Série legislativních změn v posledních dvou letech – zejména dopady zavedení elektronické evidence tržeb a kontrolních hlášení k DPH – zvýšily náklady majitelů restaurací, což vedlo k postupnému růstu cen jídel. „K dalšímu růstu pak přispělo i zvýšení dalších nákladů, zejména mzdových, restauratéři také častěji nabízejí dražší jídla z lepších surovin, vycházejí tak vstříc rostoucím nárokům strávníků. Výsledkem je, že Češi nyní v průměru utratí za oběd 115 korun, zatímco před dvěma lety to bylo o 13 korun méně,“ konstatuje Jiří Brych.

Čísla vycházejí z Ticket Restaurant® Card indexu sestaveného z plateb více než 110 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant® od společnosti Edenred. Statistiku každý měsíc tvoří téměř 1,2 milionu transakcí v restauracích všech tuzemských regionů.

I přes nárůst příspěvků na stravování tak stále naprostá většina zaměstnanců na oběd doplácí ze svého – ten, kdo má stokorunovou stravenku, nyní tedy 15 korun. Ještě o něco vyšší než průměrná útrata za oběd je současná hodnota ideální stravenky. Ta od začátku letošního roku činí 118 korun. „Zvyšuje se i počet firem, které chtějí využít maximálního zvýhodnění a nabízejí stravenky v této hodnotě. Většinou se jedná o ty, které mají obědové karty Ticket Restaurant® Card, u papírových stravenek je tato hodnota méně častá.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Společnost Philip Morris ČR představila v České republice novou generaci zařízení IQOS, předního světového výrobku s technologií nahřívání tabáku

Společnost Philip Morris ČR a.s., která je součástí skupiny Philip Morris International („PMI“), světového lídra inovací a vědy v oblasti tabákových výrobků bez kouře, v České republice oficiálně představila novou generaci zařízení IQOS. Nový IQOS 3 a IQOS 3 MULTI zohledňují ohlasy a zkušenosti spotřebitelů s …

Na prodejních místech Sazky lze nyní vyzvedávat balíky

Společnost Sazka spustila na více než 750 terminálech službu DPD Pickup. Každoroční dvouciferný růst on-line nákupů a rostoucí obliba přebírání zboží na výdejnách, jsou hlavní důvody, proč Sazka ve spolupráci s přepravcem DPD CZ zavedla možnost vyzvedávat si balíky přímo na vybraných prodejních místech.

Nejčtenější

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru