Nepříliš přesvědčivá čísla ze služeb

Názor
První kvartál nedopadl ve službách zrovna nejlépe. Mezikvartální i meziroční pokles o jednu desetinu procenta není žádná tragédie, ale není ani důkazem skvělé kondice odvětví, která by měla brzy začít táhnout českou ekonomiku nahoru.
Teprve s poklesem inflace se může kupní síla domácností vzpamatovat a vzrůst i ochota cestovat nebo chodit do restaurací. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Spíše než se dívat na meziroční hodnoty ovlivněné různě vysokým srovnávacím základem, bude lepší vzít si do rukou měsíční očištěné reálné výsledky a podívat se na trendy u jednotlivých typů služeb.

Asi nejvíce pozornosti obvykle poutá HORECA, tedy hotely a restaurace, které utrpěly v době pandemie silnou ránu, aby jim pak v loňském roce byla uštědřena další v podobě rostoucích cen energií, potravin a upadající poptávky.

Díky mizernému srovnávacímu základu si meziročně vedou na první pohled dobře, že by se jim dařilo vracet se na předpandemickou úroveň, se říct nedá.

HORECA jako celek je 22,4 procenta pod úrovní roku 2019 s tím, že poslední měsíce zažívá spíše úbytek zákazníků. S ohledem na vysokou inflaci a měnící se preference spotřebitelů asi není divu.

PSALI JSME:
Nejlepší výsledek v historii. Cestovní ruch v Česku letos definitivně vychází z covidového stínu

Obdobně lze hodnotit i vývoj v další části cestovního ruchu, a sice u cestovních agentur a kanceláří. Ty na přelomu roku zažily téměř opravdový boom, který ovšem vystřídaly slabší měsíce (jde o sezónně očištěná data, takže si lze toto hodnocení dovolit, pozn. aut.). Vypadá to tak, že si Češi na Vánoce nakoupili zájezdy a od té doby na cestování opět šetří.

Slábnou i výkony v oblasti dalšího relativně velkého oboru služeb, a sice dopravy a skladování. Výjimkou je tak trochu létání, avšak tady je třeba brát v úvahu probíhající postpandemický rozjezd cestování, který se zdaleka netýká pouze českých turistů.

Co čekat dál? Služby orientované na domácnosti se budou muset ještě několik měsíců vypořádávat s nižší poptávkou ovlivněnou vysokou inflací. Teprve s poklesem inflace se totiž může kupní síla domácností vzpamatovat a vzrůst i ochota třeba cestovat nebo chodit do restaurací.

Samozřejmě situace se bude lišit region od regionu a zvlášť vynikat v tomto směru bude Praha, která těží z oživujícího se zahraničního cestovního ruchu, zatímco jinde budou muset dál spoléhat spíše na domácí klientelu.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Služby pociťují útlum poptávky

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.