Nová stavební legislativa přináší několik zásadních principů, na jejichž potřebnost upozorňuji už velmi dlouho. V prvé řadě konečně řeší dlouhodobě přehlížený problém takzvané systémové podjatosti stavebních úřadů. Ty nyní fungují v rámci přenesené působnosti státní správy přímo pod jednotlivými radnicemi.
Obrovské zpoždění představuje zajišťování stanovisek tzv. dotčených orgánů státní správy. To celý povolovací proces výrazně zbrzďuje, protože se velmi často nedodržují správní lhůtu a ani přes opakované urgence úřady a instituce potřebné stanovisko nevydávají. Jde přitom o mnoho desítek razítek, které musí investor získat před tím, než vůbec může požádat o vydání územního rozhodnutí.
Nový stavební zákon nutnost oslovit tyto úřady a instituce převádí na stavební úřad a zavádí nový princip. Ten říká, že pokud se dotčený orgán státní správy ke stavebnímu záměru nevyjádří v dané lhůtě, bere se to automaticky za souhlas. To může povolování zrychlit o mnoho měsíců.
Podstatné urychlení přinese také takzvaný apelační princip, podle nějž nadřízený stavební úřad nevrací celou věc podřízenému k novému projednání, ale musí sám ve věci rozhodnout. Stavební řízení urychlí i skutečnost, že nadřízený stavební úřad sám rozhodne v případě, kdy podřízený stavební úřad nedodrží stanovené lhůty. Tímto opatřením se ušetří i dlouhé roky, protože skončí nekonečné přehazování téže věci mezi jednotlivými stavebními úřady.
Nový stavební zákon v podobě, jak ho schválili poslanci, je cestou k cenově dostupnému bydlení a rychlejšímu dokončení chybějící infrastruktury. Uleví nejen lidem odsouzeným stále dýchat nebezpečné zplodiny přímo ve svých domovech kvůli chybějícím obchvatům měst, ale úplně všem.
Nejvíce ho oceníme, až se konečně projedeme po dokončené dálniční síti nebo si budeme vybírat z několika set dostupných nových bytů za rozumnou cenu. Je jen škoda, že jsme na rozumnou stavební legislativu museli čekat tak dlouho.
Autor je generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol
(Redakčně upraveno)
Asi je to nějaká legrace. Developer přece nezlevní když je poptávka. A to stádo které chce bydlet na „Dobré adrese“ to klidně zaplatí.
Je jasné,že byty zlevní,když bude moci se za obytnou místnost považovat prostor bez okna a topení,tak se začnou stavět byty ve sklepech a hurá kdo dřív přijde,ten dřív mele – nó to jsme to dopracovali (ono se to děje i dnes,kdy se obytnou místností nazve předsíň,do které se nastěhuje kuch.linka a el.sporák a je „vymalováno“!! Tato „předsíň,nemá správné parametry 12m2,nemá přímé osvětlení(není zde okno) a nemá vytápění.Takže – po vaření za pár měsíců bude stékat po stěnách plíseň – jó to jsme to dopracovali(píši z vlastní zkušenosti) !!!
Zákon vznikla byl protlačen lobbingem developerů, aby se tito už nemuseli s ničím moc párat a začali frkat baráky kam jen to půjde hlava nehlava. Zjednodušení procesu státních staveb je jen kalení vody, aby ovčan neremcal. Zlevnění bytů jsou jen těšínská jablíčka a med kolem huby zájemcům o bydlení. Developeři přece nezlevní, dokud bude zájem a ten bude pořád, to by byli sami proti sobě. Vždy, když se tvrdilo, že byty zlevní, protože tohle a támhleto a kdesi cosi a korona a tak vůbec, nikdy k tomu nedošlo, přinejlepším se zpomalil růst cen. Zákon je šitý developery pro developery, o to šlo a o nic jiného. Logicky kdo by protlačoval zákon, který by nakonec jeho produkty zlevnil a tím si snížil zisk.
To co píšete je totální nesmysl.V praxi to je úplně něco jiného.To co vymyslela p.Dostálová je úplný nesmysl a krok zpět.