Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Navzdory zlevnění jsou ale paliva stále výrazně dražší než před rokem. Tehdy platili motoristé za litr benzinu o 10,93 koruny méně, nafta byla levnější o 15,15 koruny.
Paliva nicméně zlevňují poměrně znatelně v porovnání s tím, jaký je vývoj cen ropy na světových trzích a vývoj velkoobchodních cen paliv na surovinové burze v Rotterdamu.
To tedy znamená, že „zabírá“ vládní kontrola marží čerpacích stanic, neboť ty zjevně přistupují k jejich stanovování střídměji než ještě v březnu.
Tehdy vzbudila maržová politika čerpacích stanic vlnu kritiky, na jejímž základě vláda přistoupila ke kontrolám. Korunová cena nafty na burze v Rotterdamu se stále drží poměrně vysoko, na úrovni přesahující 26 tisíc korun za tunu nafty. Před invazí přitom tato cena oscilovala kolem hodnoty 15 tisíc korun.
Cena ropy Brent se za poslední dva týdny zvýšila o 6,3 procenta. Přesto pohonné hmoty v ČR zlevňují. Což znova dokládá, že kontrola marží má svůj účinek.
Nelze ovšem tvrdit, že už by nebyl žádný další prostor ke snižování nadměrných marží. Jde o postupný proces. Čerpací stanice zpravidla v každém okamžiku testují, co jim „systém dovolí“.
Cena ropy stoupá zejména v důsledku obav z dopadu přerušení dodávek ruské ropy do zemí EU. Příslušné rozhodnutí je „na spadnutí“. Ruská ropa se tím pádem ocitne ještě větší izolaci.
Zato po ropě z jiných částí světa, než je Rusko, logicky ještě dále vzroste sháňka, i jako po náhražce právě ropy ruské. Tato vyhlídka už nyní tlačí cenu ropy vzhůru. A to navzdory opětovnému šíření covidové nákazy v Číně, které poptávku po ropě naopak hrozí citelně ochromit.
V příštích sedmi dnech zlevňování pohonných hmot v ČR zmírní. Benzín zlevní o 15 haléřů na litr a nafta o 20 haléřů na litr. S příchodem května zlevňování pohonných hmot ustane. Jejich cena tak trvaleji zůstane nad úrovní 40 korun za litr.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)