Nutnost zpětně doplácet daně se samozřejmě týká jen smluv založených jako zajištění na stáří, tedy minimálně do věku 60 let, na něž klient průběžně uplatňoval daňové zvýhodnění. Netýká se to však pouze živnostníků podávajících daňové přiznání, tuto slevu mohli uplatňovat i zaměstnanci na základě předložení pojistné smlouvy zaměstnavateli. V případě předčasného vypovězení smlouvy je nutné pod hrozbou penále daňové úlevy bez odkladu zpětně doplatit, což v případě starších smluv může znamenat i desetitisícové položky.
Dále je nutné se připravit na skutečnost, že při předčasném vypovězení smlouvy klient nedostává zpátky částku, kterou do té doby zaplatil, ale tzv. odkupné. Vždy záleží na typu konkrétní smlouvy, ale v zásadě si za odkupným můžeme představit sumu, za níž je pojišťovna ochotna naši smlouvu odkoupit zpět. Obvykle je tento krok možný nejdříve po dvou letech trvání smlouvy, ale často až po čtyřech či pěti.
Se dvěma ročními poplatky se klient může rozloučit rovnou, protože odpovídají provizi za sjednání smlouvy, a pro získání odkupného i pak musí mít na kontě kladnou částku, od níž už byly odečteny různé poplatky či náklady za případné pojistné plnění. Pojišťovna rozhodně není ústav, který by si odkupoval předčasně ukončenou smlouvu v aktuální záporné hodnotě.
Pro rušení pojištění zdarma se klient může rozhodnout do 30 dnů po uzavření smlouvy, do dvou měsíců pak s administrativním poplatkem. V tomto případě bude výpovědní doba osm dní. Mnohem častěji se uplatňuje využití šestitýdenní výpovědní lhůty těmi, jimž skončilo pojistné období a nechtějí smlouvu dále prodlužovat. Týká se to především klientů se staršími smlouvami, které si sjednali např. jako součást ručení pro získání stavebního spoření nebo hypotéky, a nyní výši pojistného považují za neefektivní. Pro ně je výhodné, aby si tuto lhůtu před koncem pojistného období pečlivě hlídali.
Nevýhodná se však smlouva může zdát i těm, kteří mají do konce pojistného období ještě daleko. Pokud chtějí změnit pouze parametry smlouvy, např. výši pojistky či plnění, je dobré domluvit se ve stávající pojišťovně a zjistit si, co jim smlouva dovoluje. Pokud chtějí změnit i pojistný dům, je nutné starou smlouvu zrušit a sjednat si lepší jinde. Kvůli zmíněnému daňovému zvýhodnění a také pro pokrytí zdravotních rizik by však měli dbát na to, aby se nová smlouva se starou časově překrývala. A v nové pojišťovně počítat nejen s čekacími dobami (pojištění některých nemocí nabíhá až po určité době), ale také s možností zdravotní prohlídky, která může mít ten výsledek, že klient již nemusí být přijat do pojištění za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako byl pojištěn původní smlouvou. Naopak při dlouhotrvajících smlouvách je možné několikrát navýšit pojistné pro případ různých nemocí bez lékařské kontroly ze strany pojišťovny.
Pokud se klient dostal do finanční tísně, nechce však pojištění předčasně vypovídat, může požádat svoji pojišťovnu o pomoc. Ta spočívá ve změně pojistných podmínek, především ve snížení pojistného až na minimální částku 300 Kč měsíčně, čímž se však adekvátně snižuje i výše plnění ze strany pojišťovny. V případě, že část původního pojistného byla určena jako investiční složka, je v případě nouze možné po omezenou dobu z této částky platit pojistné a poplatky, takže klient dočasně neplatí nic.