Před svátky je nabídka alkoholu v letácích téměř dvojnásobná

Společnost Česká distribuční zanalyzovala nabídku alkoholu v letácích obchodních řetězců od prosince 2017 do března 2018 a porovnala nabídku na Vánoce a Velikonoce. Svátky jsou totiž vnímány jako období, kdy roste množství konzumovaného alkoholu.

Nabídka obchodníků to potvrzuje a zároveň napovídá, jaké chutě mají čeští spotřebitelé. Během svátků je častěji promován tvrdý alkohol a likéry, na Velikonoce je jejich podíl největší. Na Vánoce zůstává pro Čechy jasnou jedničkou pivo. V prosinci tvořilo více než čtvrtinu ze všech alkoholických nápojů promovaných v letácích. Nabídka alkoholu v letácích v měsících bez svátků pak klesá až o polovinu.

Průměrná sleva na alkoholické nápoje činila v prosinci 28,6 % a v březnu potom 28,2 %. „Ukazuje se, že nabídka v letácích už není jen o slevě, ale slouží jako prezentace sortimentu a působí na zákazníka jinak než cenou. U téměř 19 % nabízených alkoholických produktů totiž nebyla výše slevy uvedena, “ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční, a dodal: „zejména před Vánocemi bylo mnoho nabízených produktů v letácích vyloženě prémiového charakteru.  Prodejci se snaží zaujmout zákazníky i jinými atributy, jako je exkluzivita nebo originalita produktů. To je trend, kterým se letáky ubírají – nakupující mají inspirovat, zaměřují se na kvalitu a dotvářejí image obchodníka.“

Tuzemák na Vánoce, ještě více na Velikonoce

V prosinci se z celkových 943 alkoholických nápojů nejčastěji v letácích vyskytovalo pivo (247), víno (192) a sekt (110). Z tvrdého alkoholu vedla whisky (63), následovaly bylinné likéry (62) a vodka (52). V březnu mezi 802 alkoholickými nápoji dominovalo víno (200), následovaly tradiční pivo (174) a likéry (106). Z tvrdého alkoholu byl nejfrekventovanější rum (67, z toho 32 tuzemský) a následovaly bylinné likéry a vodka (shodně 49). V lednu a únoru pak nabídka alkoholu v letácích poklesla na 517 respektive 596 položek. Patrný byl zejména lednový propad množství tvrdého alkoholu o téměř 60 % a piva o 35 %. V prosinci tvořil tvrdý alkohol 34 % nabídky a v březnu dokonce 36 %. V lednu například jeho zastoupení pokleslo jen na necelých 27 %.

Češi pijí pivo i na Vánoce, sekt i na Velikonoce

Zajímavé je, že tradiční tuzemák, který mnoho Čechů používá na pečení, byl vyváženě zastoupen ve všech prosincových týdnech, celkem 26krát. A před Velikonocemi ho bylo dokonce ještě více (32). Pivo dosáhlo maxima v týdnu těsně před Štědrým dnem, kdy oproti předchozímu týdnu zaznamenalo nárůst o 73 %. V prosinci tak bylo v letácích piva o polovinu více, než je průměr v běžných měsících. Potvrzuje se tak, že pivo je pro české spotřebitele nápojem pro všechny příležitosti, včetně těch vyloženě svátečních. Sekt je typicky až silvestrovská záležitost – ze 110 nabídek jich 49 bylo až po Vánocích. I před Velikonocemi se ale sekt objevoval poměrně často, 63krát. V lednu pak jen 12krát.

Na Vánoce dárková balení, ale na kolednících se šetří

Sedm procent promovaných prosincových položek bylo nabízeno v dárkovém balení – nejčastěji šlo o nejdražší z nabízených produktů (koňak, whisky, rum). Pro Velikonoce je zase typická nižší průměrná cena položek nabízeného tvrdého alkoholu. Před Vánocemi se v nabídce častěji objevoval prémiový, tedy dražší alkohol a průměrná cena položky byla 294 Kč. Na Velikonoce rostl podíl levnějších druhů a značek tvrdého alkoholu a průměrná cena položky byla jen 214 Kč.

Česká distribuční analyzovala letáky sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Tiskové zprávy

Začal Global Money Week 2024

Od pondělí 18. do neděle 24. března 2024 se v České republice koná 12. ročník celosvětové vzdělávací akce Global Money Week. Česká bankovní asociace letos v jeho rámci opět pořádá národní kolo finančně-vědomostní …

Jak zajistit pojištění kola proti krádeži

Plánujete pořízení nového jízdního kola, abyste si již brzy mohli užívat první jarní vyjížďky? Pak byste měli pamatovat na to, že krádeže kol jsou v České republice velice časté. Podle policejních odhadů je ročně …

Predikce ceny bitcoinu v roce 2024: Co říkají experti?

Rok 2023 pro bitcoin znamenal jízdu na horské dráze. Po rekordním růstu v roce 2021 zažila tato nejstarší a nejrozšířenější kryptoměna (BTC) v roce 2022 prudký pokles a klesla pod 20 000 amerických dolarů (USD). V …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kolo stojí desetitisíce. Tak proč ho nemáte pojištěné?

Poradna
První jarní paprsky každoročně vylákají ven i ty, kdo se za sportovce zrovna nepovažují. Ať už na kole trháte rekordy, nebo jste spíše kochací typy, měli byste si být vědomi, že kolo není spojeno jen s příjemnými zážitky, ale také celou řadou rizik. Na většinu z nich myslí pojištění.