Při přestupu na návazný let hrozí riziko, že jej cestující nestihne. V jakých případech může čekat pomoc od dopravce?

Cestuje-li turista, ale i vrcholový sportovec nebo manažer mimo Evropu, bude s největší pravděpodobností přestupovat na návazný let. S takovým přestupem je však spojeno riziko, že dotyčný cestující svůj návazný let nestihne a zůstane tak v polovině cesty mezi domovem a cílovou destinací. Co si v takové chvíli počne? Pomůže mu letecká společnost, nebo si bude muset s problémem poradit vlastními silami?

Zda bude muset cestující vzniklý problém řešit sám, nebo mu s ním pomůže aerolinka, závisí především na klíčové skutečnosti, jestli je jeho přestup na návazný let v rámci jedné rezervace, tedy na jedné letence, či nikoli. To v praxi znamená, že když cestující letí z Prahy do jihokorejského Soulu s jedním přestupem ve Frankfurtu, bude mít celý let na jedné letence, tedy jak let Praha – Frankfurt, tak i let Frankfurt – Soul. Při rezervaci letu pak již systém automaticky zohledňuje minimální čas na přestup (tj. čas, za jaký stihne cestující na daném letišti přestoupit – ten je u každého letiště různý). Počítá tedy dobu na přestup tak, aby cestující přestoupit stihl. „V případě, že by pak měl první let zpoždění, kvůli kterému by cestující druhý let nestihl, má aerolinka povinnost se o něj postarat,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která je tuzemským lídrem v zajišťování kompenzací za opožděné či zrušené lety. „Tato aerolinka nejen že zajistí náhradní let v nejbližší možnou dobu, ale také by měla poskytnout dva hovory nebo e-maily zdarma, občerstvení přiměřené době čekání a hotel a dopravu mezi ním a letištěm v případě, že náhradní let bude startovat až následující den,“ dodává.

U separátně koupených letů je to však odlišné. V tomto případě má cestující na každý jednotlivý let samostatnou rezervaci, tím pádem má pak jednu letenku na trasu Praha – Frankfurt a druhou na trasu Frankfurt – Soul. Letenky jsou na sobě nezávislé, a tudíž pokud cestující zmešká druhý let, musí si nést následky sám, protože nemá nárok na péči. „V takovém případě je pak důležité si minimální čas na přestup hlídat a dobře uvážit, zda je dostatečný nejen s ohledem na velikost letiště, ale například i na osobní dispozice, jakými je například rychlost chůze,“ vysvětluje František Herynk.

Finanční kompenzace při zmeškání navazujícího letu

Nárok na finanční kompenzaci vzniká v případě, že ke zpoždění prvního letu, díky kterému cestující zmeškal let navazující, došlo vinou dopravce. Zpoždění tedy nesmí být způsobeno počasím, živelnou pohromou, bezpečnostní situací, stávkou, či například řízením letového provozu – tyto situace totiž dopravce nemůže ovlivnit a nárok na odškodnění v takových případech není.

A jak tomu je v takových situacích se zavazadly? Při jejich vyzvedávání záleží na tom, zda je celá cesta v rámci jedné rezervace, či nikoli. Jde-li o let v rámci jedné rezervace, se svými kufry se cestující nejspíš setká až v cíli své cesty. U separátních letů je pak třeba vždy zavazadlo při přestupu vyzvednout a znovu odbavit. Je důležité nezapomínat na to, že tato procedura může trvat poměrně dlouhou dobu. Než pracovníci letiště kufry vyloží z letadla a než si cestující opět vystojí frontu na odbavení, může uplynout velká spousta času. Tento fakt by proto měl být cestujícím zohledněn při plánování cesty a určování času potřebného pro přestup.

Další informace týkající se problematiky odškodnění a náhrad za zrušení a zpoždění letu jsou k dispozici na webu https://www.click2claim.eu

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *