„Denní užívání tradičních cigaret šlo v porovnání s předchozím rokem výrazně dolů a je nyní nejnižší od roku 2010. Stává se více příležitostným. Jednou z příčin tohoto trendu na českém trhu je uvedení produktů se zahřívaným tabákem,“ říká Steven Donaldson, generální ředitel BAT Česká republika.
Společnost BAT v Česku uvedla svůj produkt na zahřívání tabáku pod značkou glo™ na konci září. glo™ je určeno dospělým kuřákům jako alternativa k cigaretám, která má podle dostupných studií výrobce potenciálně nižší zdravotní riziko. Nová technologie zahřívá tabákové náplně na zhruba 240 °C, čímž vytváří zážitek podobný kouření, ale potenciálně méně škodlivý.
Značka glo™ má za sebou úspěšný start, od jejího uvedení v ČR novinku vyzkoušelo už deset tisíc dospělých kuřáků. Nyní BAT přidává do nabídky náplní pátou variantu Steel Blue, která je bez dodatečné příchutě a má intenzivnější tabákovou chuť.
Vize: za pět let čtvrtina trhu
Všechny hlavní kategorie tabákových produktů na českém trhu jsou stabilní. Řezaný tabák určený do balených cigaret zůstává druhou nejsilnější kategorií, ovšem s velkým odstupem za tradičními cigaretami. Balené cigarety někdy kouří 8 % dospělých, denně pak 5 %.
E-cigarety někdy kouří 6 % dospělých Čechů, což představuje drobný meziroční pokles. Podíl těch, kteří e-cigarety užívají denně, je stále 2 %. Elektronické zařízení vlastní 8 % dospělé populace.
Nejrychleji rostoucí kategorií jsou produkty pro zahřívání tabáku, v Česku uvedené v roce 2017, které používají 4 % dospělých. Z nich 39 % je užívá denně a 11 % na týdenní bázi. Frekvence užití je tak nižší než u tradičních cigaret a dalších kategorií. Zařízení pro zahřívaný tabák vlastní 3 % dospělé populace.
„Věříme, že produkty pro zahřívání tabáku dosáhnou za pět let na českém trhu čtvrtinového podílu,“ dodává Steven Donaldson, generální ředitel BAT ČR. glo™ má za sebou dobrý start, čeští kuřáci oceňují jeho jednoduchost, snížené emise škodlivin, žádný popel a výrazně méně zápachu v porovnání s tradičními cigaretami.“
Zdroj dat: Kantar TNS, duben 2018, 6 500 respondentů, reprezentativní vzorek dospělé populace (18+7 měsíců-64 let).