Růst maloobchodních tržeb v říjnu potěšil

Názor
Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v říjnu meziměsíčně po sezónním očištění rostly o 1,4 procenta, zatímco my jsme čekali spíše stagnaci. V meziročním vyjádření došlo ke zrychlení růstu na 5,6 procenta, což bylo necelý procentní bod nad naším odhadem i průměrným očekáváním trhu. Po očištění o kalendářní vlivy činil růst maloobchodu meziročně 7,2 procenta.
Největší brzdou maloobchodu je prodej aut, jejich údržba a opravy naopak rostou. Ilustrační foto: Pixabay.com

Meziročním tahounem růstu maloobchodu je nepotravinářské zboží, jako je IT vybavení, zboží pro domácnost a kosmetika, přičemž nejrychleji stále roste prodej prostřednictvím zásilkových služeb. Největší brzdou je prodej aut, ale naopak jejich údržba a opravy rostou.

Meziroční růst byl tentokrát silně ovlivněn loňskou pandemií, kdy byl omezen provoz v kamenných prodejnách, takže v letošním říjnu vidíme například téměř 40% meziroční růst tržeb s oděvy a obuví a téměř 22 procenta v případě zboží souvisejícího s kulturou a sportem. Přes 15 procenta rostou kosmetické potřeby. Trvale vysoký růst zaznamenávají počítačová a komunikační zařízení (9,1 % meziročně).

Co tentokrát pozitivně překvapilo, byl meziměsíční nárůst prodejů a oprav aut, byť o pouhá 0,3 procenta. S ohledem na jejich nedostatek a slabé registrace jsme zde čekali pokračování poklesu. Meziročně se prodej aut stále nachází v záporu 8,7 procenta (očištěno o kalendářní vlivy, pozn. aut.).

PSALI JSME:
V příštích měsících bude maloobchod stagnovat, nebo vykáže jen malý růst

V souhrnu celkové maloobchodní tržby v říjnu dosáhly meziročního růstu 0,3 procenta, když byl očekáván pokles kolem 1,1 procenta. Po zklamání, jaké tržby předvedly v září, tak říjen dává o poznání lepší údaje.

Jde také o signál, že navzdory rostoucím obavám z pandemie, poklesu spotřebitelské důvěry a zrychleného tempa inflace české spotřebitele apetit neopouští a Vánoce, které jsou pro řadu obchodníků kruciální, by nemusely být katastrofou. Ve prospěch růstu spotřeby domácností hovoří i příznivá situace na trhu práce a solidní navyšování mezd.

Pokračování růstu maloobchodu za pomoci navyšování mezd a sílícího trhu práce jsou argumentem pro další utahování měnové politiky České národní banky. Na prosincovém zasedání čekáme zvýšení reposazby o 50 bazických bodů na 3,25 procenta.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Inflace opět popožene ČNB ke zvýšení sazeb

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Týden ve znamení předstihových indikátorů

Ve světě bylo klíčovou událostí týdne zveřejnění amerického hrubého domácího produktu (HDP) za první kvartál letošního roku. Ten vzrostl v mezičtvrtletním anualizovaném vyjádření o 1,6 procenta, zatímco trh očekával …

Konec půstu, vstříc růstu

Zdá se, že s jarními měsíci, či možná spíše s poklesem inflace a jejím návratem k cíli České národní banky (ČNB), se nehledě na nadále napjatý trhu práce nálada tuzemských domácností začíná viditelně zlepšovat.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

E-shopy se odrazily ode dna, lidé už se nebojí ani neověřených prodejců

Průzkum
Po dvou letech propadu se tuzemským internetovým obchodům opět zvyšují tržby. Jak Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) sdělila společnost Heureka Group, v prvním letošním čtvrtletí se potvrdil pozitivní trend z konce loňského roku, oblast e-commerce tak meziročně vzrostla o čtyři procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci se lidé nebojí ani neověřených e-shopů.